عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرار از دست طالبان، تعداد کودکان کار در ایران را افزایش داد

فرار از دست طالبان، تعداد کودکان کار در ایران را افزایش داد

1401/03/25

عصر آذربایجان- معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: حضور طالبان‌ در افغانستان و ایجاد ناامنی‌ برای خانواده‌های آنان و مهاجرت آن‌ها به ایران سبب بالا رفتن آمار کودکان کار و خیابانی در کشور ایران شده است.

عصر آذربايجان- معاون حقوق بشر و امور بين الملل وزير دادگستري گفت: حضور طالبان‌ در افغانستان و ايجاد ناامني‌ براي خانواده‌هاي آنان و مهاجرت آن‌ها به ايران سبب بالا رفتن آمار کودکان کار و خياباني در کشور ايران شده است.

 فتاح احمدي در حاشيه جلسه شوراي هماهنگي مرجع استاني حقوق کودک استان زنجان در جمع اصحاب رسانه با بيان اين‌که کودکان کار، موضوع منحصر به کشور ايران نيست اظهار داشت: کودکان کار به عنوان دغدغه اجتماعي مطرح است که توجه فعالان حقوق بشر را به خود جلب کرده است‌. 

وي با اشاره به اينکه در خصوص حذف کار کودکان پنج نشست جهاني برگزار شده است، بيان کرد: اين موضوع يک موضوع جهاني است و آخرين اجلاس برگزار شده تحت عنوان نشست جهاني حذف کار کودک در آفريقاي جنوبي به‌صورت وبينار تشکيل شد و جمهوري اسلامي ايران نيز جزو مدعوين اين اجلاس بود. 

معاون حقوق بشر و امور بين الملل وزير دادگستري و دبير کنوانسيون حقوق کودک تصريح کرد: کودکان کار و کار کودک از جمله دغدغه‌هاي جهاني است که محققان علوم اجتماعي و مسئولاني که با اين معضل روبه‌رو هستند و در اين خصوص هم‌انديشي دولت‌ها در سطح جهاني، انجام مي‌شود و راهکار ارائه مي‌شود. 

وي در خصوص آمار کودکان کار بيان کرد: آمار دقيقي در خصوص اين کودکان وجود ندارد زيرا بعد از ورود طالبان به افغانستان، بسياري از کودکان همراه والدين خود وارد کشور شدند و در پناه کشور ايران قرار گرفتند که اين آمار شايد 20 برابر شده است. 

احمدي افزود: بخش قابل توجهي از کودکان کار و خياباني را کشورهاي اتباع افغانستاني، پاکستاني و عراقي تشکيل داده‌اند که بخش زيادي از آن‌ها  اتباع افغانستاني هستند. 

معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزير دادگستري با اشاره به آمارهاي تخميني بدست آمده از سر چهارراه‌ها و خيابان‌هاي شهرهاي پرجمعيت کشور گفت: اين آمار نشان‌دهنده اين است که حضور طالبان‌ در افغانستان و ايجاد ناامني‌ براي خانواده‌هاي آنان و مهاجرت آن‌ها به ايران سبب بالا رفتن آمار کودکان کار و خياباني در کشور ايران شده است.

وي افزود: ترديدي نيست که شبکه‌ها و کساني که منتفع هستند، کودکان را به‌کارگيري مي‌کنند و از آن‌ها در چهارراه‌ها، سر خيابان‌ها و زباله‌گردي استفاده مي‌کنند و تا زماني که برخي افراد، منافع شخصي دارند از کودکان کار استفاده مي‌کنند. 

احمدي به تفکيک زباله از مبدا اشاره کرد و گفت: اگر تفکيک زباله از مبدا صورت گيرد براي کاهش زباله گردي بسيار مهم و موثر است زيرا ارزش زباله‌ در تهران بالغ بر 6 هزار ميليارد تومان است و همه هوس مي‌کنند که به دنبال آن کار بروند.

معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزير دادگستري تصريح کرد: قانون تفکيک زباله از جزء مسئوليت‌هاي شهرداري‌ها است و سازمان حفاظت محيط زيست در هماهنگي با شهرداري هم پيگير اين موضوع است زيرا وقتي زباله‌اي وجود نداشته باشد کسي به دنبال زباله نمي‌گردد.

وي در مورد مافيا و استفاده از کودکان کار گفت: ترديدي نيست که شبکه‌ها، مافيا و کساني که منتفع هستند کودکان را براي منافع خود به‌کار مي‌گيرند و از آن‌ها در چهارراه‌ها و سرخيابان‌ها و بيشتر در زباله‌گردي استفاده مي‌کنند.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها