عصر آذربایجان

گزارش خبر

روياي سياه سود ميلياردي بيت‌کوين//

نقشه دلالان براي سرمايه‌هاي خرد

1396/09/13

گروه گزارش: روياي سياه کسب سودهاي ميلياردي از بيت‌کوين، راه موسسات اعتباري غيرمجاز را تداعي مي‌کند که در نهايت، به سياه‌چالي از مال‌باختگان رسيد؛اکنون هم دلالان ارزهاي ديجيتال از نبود نظارت سود مي‌برند.

معاملات بيت‌کويني اين روزها فکر بسياري را به خود مشغول کرده است؛ به خصوص آنهايي که مي‌خواهند راه يک‌ ساله را يک‌شبه پيش روند و براي خود، سودآوري بالايي را داشته باشند، غافل از اينکه، حتي دنيا هم اين روزها سرمايه‌گذاري بر روي بيت‌کوين‌ها را توصيه نمي‌کند.
معاملات در خريد و فروش‌هاي بيت‌کويني مجازي است که شايد هر فردي که پولش را به حساب معامله‌گران سوداگر مي‌ريزد، بايد سودش را هم در رويا و دنياي مجازي، پيگيري کند؛ يعني سودي در کار نيست که هيچ، اصل پول را هم ديگر بايد در رويا در دسترس دانست.
برخي از معامله‌گران حتي به درستي مفهوم بيت کوين يا همان ارزهاي رمزنگاري شده را هم نمي‌دانند؛ چه رسد به اينکه از پشت‌پرده و معاملاتش خبر داشته باشند و البته هستند کساني هم که اين روزها، با تحليل‌هاي تکنيکال و فاندامنتال، سود خود را محاسبه و دنبال مي‌کنند.
همان کساني که به گزارشات منفي در رسانه‌ها در حوزه معاملات پرريسک بيت‌کوين، واکنش نشان مي‌دهند و از سودهاي ميلياردي خود  نگرانند. غافل از اينکه، تبليغات مثبت آنها براي معاملات بيت‌کويني، ممکن است اندک سرمايه عده‌اي را به باد فنا دهد.
داستان البته مربوط به ايران نمي‌شود؛ اين روزها همه دنيا بر اين باورند که معاملات بيت‌کويني يکي از پرريسک‌ترين معاملات است و تمامي مقامات مسئول در حوزه پولي و مالي بسياري از کشورهاي پيشرفته دنيا هم، نسبت به آن هشدار مي‌دهند، آنها بر اين باورند که اين معاملات قابل اتکا نيست و هنوز هم آن را به رسميت نمي‌شناسند.
کارنامه عملکردي معاملات بيت‌کوين و قيمت آن هم، به خوبي اين امر را تداعي مي‌کند که نوسانات ارزهاي رمزنگاري شده، آنقدر زياد است که نمي‌توان از آن به عنوان يک معامله سودآور يا حتي زيان‌آور ياد کرد؛ به خصوص اينکه افت قيمتي طي هفته‌هاي گذشته همه را شگفت‌زده کرده است.
اما نکته حائز اهميت در اين ميان، دفاع برخي از معامله‌گران از معاملات است، به ويژه افرادي که اکنون، سودهاي خوبي را هم از اين طريق به دست آورده و با اندک اشرافي که به معاملات بيت‌کويني دارند، وارد اين درياي پرتلاطم شده‌اند؛ اما آنگونه که همه هشدار مي‌دهند، اين سودآوري چندان ماندگار نخواهد بود.
يکي از معامله‌گران بيت‌کويني مي‌گويد: از تحليل‌هاي تکنيکال و فاندامنتال براي خريد و فروش بيت‌کوين استفاده مي‌کنم و تا به حال هم سود خوبي برده‌ام؛ بنابراين نباي با بدبيني نسبت به بيت‌کوين، ذهن فعالان اين عرصه را مشوش کرد.
وي مي‌افزايد: در فضاي نامساعد کسب و کار اين روزهاي بازار، بيت‌کوين محل خوبي براي کسب درآمد است و به نظر هم نمي‌رسد که دولت هم با آن مخالف باشد، چراکه اگر مخالف بود تا به حال براي نظارت بر اين معاملات، کاري مي‌کرد؛ پس بانک مرکزي هم موافق با اين روند است که بيت کوين جريان داشته باشد.
او در پاسخ به اين سوال که ريسک ناشي از معاملات بيت کوين را چطور در معاملات خود پوشش مي‌دهيد مي گويد: تا به حال که براي من جز سود، چيز ديگري نداشته است و بنابراين به نظر من ريسکي هم ندارد، ضمن اينکه سرمايه_گذاري من مطمئن است و مبلغي از پول و سودي که به دست آورده ام را دوباره در معاملات بيت کويني به کار مي گيرم.
در اين ميان برخي سرمايه‌گذاران خارجي هم، بيت‌کوين را کلاهبرداري ناميده و بر اين باورند که رشد بيت کوين، از »حبابي شدن قيمت پياز گل لاله« هم بدتر است و پايان خوشي ندارد.
در اين ميان يک گروه ديگر هم در ميان اين دو گروه موافقان و مخالفان بيت‌کويت قرار دارد که نه مي‌گويند اين بهترين راه سرمايه‌گذاري است و نه آن را بدترين راه سرمايه‌گذاري مي‌دانند.
حتي ميلياردر معروف، مارک کوبان هم گفته است که اشکال ندارد تا 10 درصد از پس‌انداز خود را در سرمايه‌گذاري‌هايي با ريسک بالا شامل بيت‌کوين و اتروم هزينه کنيد. او گفت: شما فقط بايد تظاهر کنيد که شما اين پول را کلا از دست داده‌ايد و سپس مريم مقدس را صدا کنيد! توني رابينس هم در مورد سرمايه‌گذاري در بيت‌کوين نظر خاص خود را دارد؛ اين مانند رفتن به لاس‌وگاس (و قمار کردن) است؛ پول سريع و آسان.
سرمايه‌داران بزرگ خارجي توصيه مي‌کنند افراد تنها روي چيزي شرط‌بندي کنند که از عهده از دست دادن آن بربياييد. اگر سود کرديد که چه بهتر، اما اگر ضرر کرديد شما تنها سرمايه‌هاي غير ضروري خود را از دست داده‌ايد.
در عين حال، ناصر حکيمي، معاون بانک مرکزي هم مي گويد که به نهادهاي نظارتي از جمله دادستاني و قوه قضايي نامه نوشته شده تا بر اين معاملات نظارت کند، چراکه به اعتقاد او  معاملات بيت کويني ريسک بالايي دارد.
او به مردم هم توصيه مي کند که سرمايه هاي اندک خود را در اين فضا به کار نگيرند و سرمايه_گذاري در بيت کوين را با ريسک بالا همراه بدانند.
البته به اعتقاد بسياري از کارشناسان، بانک مرکزي بايد سرعت عمل بيشتري در تدوين قوانين مرتبط با بيت کوين داشته باشد و اينکه مقامات اين بانک، وعده تدوين قوانين و دستورالعمل ها، تا پايان امسال را مي دهند، شايد چندان مناسب نباشد، چراکه سرعت فراگيري اين معاملات، روز به روز بيشتر مي شود و آنگاه شرايط را براي مديريت ممکن است سخت کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، بر همين اساس است که بايد سرعت عمل در واکنش به چنين مسائلي از سوي سياستگذار پولي و مالي کشور بيشتر شود تا مشابه برخي مسائل ديگر، شاهد حضور ديرهنگام دولت در مديريت پديده‌هاي اين چنيني نباشيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

روياي سياه سود ميلياردي بيت‌کوين//

نقشه دلالان براي سرمايه‌هاي خرد
خروج

گروه گزارش: روياي سياه کسب سودهاي ميلياردي از بيت‌کوين، راه موسسات اعتباري غيرمجاز را تداعي مي‌کند که در نهايت، به سياه‌چالي از مال‌باختگان رسيد؛اکنون هم دلالان ارزهاي ديجيتال از نبود نظارت سود مي‌برند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها