عصر آذربایجان

گزارش خبر

نبايد دسترنج يکساله کشاورزان آذربايجان غربي به جيب دلالان و واسطه ها برود

نبايد دسترنج يکساله کشاورزان آذربايجان غربي به جيب دلالان و واسطه ها برود

1400/06/28

گروه اقتصادي: مي گويند آذربايجان غربي در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و توليد اين محصول ، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.کساني که اين استان طولي را مي شناسند با محصولات باغي و کشاورزي اش آشنايي دارند شايد بتوانند با اندکي تامل نام اين محصول بهشتي را حدس بزنند.

گروه  اقتصادي: مي گويند آذربايجان غربي در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و توليد اين محصول ، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.کساني که اين استان طولي را مي شناسند با محصولات باغي و کشاورزي اش آشنايي دارند شايد بتوانند با اندکي تامل نام اين محصول بهشتي را حدس بزنند.
  آري آذربايجان غربي نيز جز استانهايي است که در توليد محصولات کشاورزي و باغي جز استانهاي سرآمد است توليد محصولات متنوعي چون تخم آجيلي خوي، گيلاس اشنويه و انگور، سيب اين استان بدليل کيفيت علاوه بر مصرف داخلي سهم قابل توجهي از صادرات را به خود اختصاص مي دهد. اما مشکل سيب درختي و صنعتي استان تقريبا به معضلي مزمن و به يک داستان تکراري تبديل شده است.
هرساله پائين بودن قيمت فروش محصول نسبت به هزينه هاي توليد آن، نامشخص بودن وضعيت صادرات و پائين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترين مشکلات توليد اين محصول است. بله سيب از مهمترين محصولات باغي آذربايجان غربي است که باغداران سالهاست در سونامي مشکلات توليد اين محصول صادراتي دست و پا مي زنند. گلايه باغداران از قيمت پايين سيب احمد از باغداران سيب در اروميه بابيان اينکه شغل ابا و اجدادي ما کشاورزي است،گفت: مشکلات باغداران با گران شدن کود و نهال و آب و کارگر روز به روز بيشتر مي شود.وي گفت:از سال گذشته کود نزديک به 3 برابر افزايش قيمت داشته حالا با اين قيمت خريد سيب از باغدار مگر باغداري صرف مي کند!؟ اين باغدار افزود: مشکل صادرات نيز قوز بالاي قوز است سال گذشته سيبها در سردخانه ها دپو شده و ازبين رفتند. ديگر باغداران تمايلي به باغداري ندارند بسياري از افرادي که ميشناختم باغ خودرا فروختند و عطاي اين کار را به لقايش بخشيدند. گلابي باغدار ديگر اروميه اي گفت: قيمت پايين اين محصول مشکلات زيادي را براي باغداران منطقه به وجود آورده است.
وي با بيان اينکه قيمت پايين محصول سيب درختي براي ما عادت شده است، افزود: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سيب درختي برداشت‌ شده از باغات خود هستيم در حالي که بهترين و باکيفيت‌ترين سيب در استان توليد مي‌شود ولي بازار مناسبي براي فروش اين محصول وجود ندارد و اين امر نگراني‌هاي زيادي را براي ما دارد.اين باغدار بااشاره به مشکل سيب صنعتي نيز گفت: هرساله کارخانجات با قسمت نازل درصدد خريد سيب صنعتي هستند و کشاورز چون جايي براي دپو ندارد و زمان نگهداري سيب نيز مشخص است يا مجبور است با قيمت نازل بفروشد ياکنار جاده ها بريزد.
پيش بيني توليد يک ميليون و 270 هزار تن سيب درختي در آذربايجان غربي
اکبر کرامتي، رييس جهاد کشاورزي استان در جلسه اي که به منظور بررسي ساماندهي و نظارت بر خريد و فروش محصول سيب صنعتي استان با اشاره به آغاز برداشت محصول سيب درختي در استان ، از پيش بيني توليد يک ميليون و 270 هزار تن سيب درختي از سطح 60 هزار و 713 هکتار از باغات استان در سال جاري خبر داد. وي اظهار کرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده، امسال توليد اين محصول حدود 20  درصد نسبت به سال گذشته افزايش دارد.
کرامتي با اشاره به اين مطلب که ارقام غالب محصول سيب منطقه از ارقام سيب‌هاي زرد و قرمز لبناني موسوم به" گُلدِن "و" رِد دِليشز "است، اضافه کرد: مابقي را ارقام تابستانه و ارقام خارجي از جمله" گراني اسميت"،" رد استارکينگ" ، "گالا" و "دلباراستيول" تشکيل مي دهد.
وي افزود: باغ هاي سيب در همه شهرهاي استان وجود دارد ولي اروميه با اختصاص حدود 45درصد از اين باغ ها در رتبه اول و شهرهاي سلماس، مهاباد، اشنويه، نقده و مياندوآب در رديفهاي بعدي قرار دارند.رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي، مشکل بازار پس از توليد را چالش بزرگ بخش کشاورزي آذربايجان غربي عنوان کرد که همه ساله با فرا رسيدن فصل برداشت محصولات از جمله سيب شاهد آن هستيم و ابراز اميدواري کرد، در سال جاري نيز روند صادرات سيب درختي نيز پر رونق تر از سال گذشته ادامه داشته باشد.
انباشت سيب در کنار جاده ها ممنوع است
وي با بيان اينکه انباشت سيب در کنار جاده‌هاي استان ممنوع است و با متخلفان برخورد مي‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزي مجوز دريافت کردند تا در زمينه جمع آوري بهداشتي سيب زير درختي اقدام کنند که امسال 82 مرکز خريد ، کار خريد را بر عهده خواهند داشت که شامل  40 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستايي ، 30 مرکز بخش خصوصي داراي مجوز از سازمان جهاد کشاورزي و 12 سردخانه ذخيره سازي ميوه است.کرامتي با توجه به اينکه حريم جاده ها با انباشت سيب هاي صنعتي اشغال و منجر به ايجاد مشکلات بهداشتي و بد منظر شدن حريم جاده ها مي‌شود ، لازم است دستگاه هاي مربوطه نسبت به پاکسازي جاده ها و رفع اين موضوع با جديت بيشتراز سال هاي گذشته مساعدت و همکاري لازم را انجام دهند.
رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي بيان کرد: مي‌توان محصول سيب زير درختي صنعتي در مراکز بهداشتي و مجوز دار را به نحو بهينه و بهداشتي براي مدت زمان بيشتري نگهداري کرد چرا که نگهداري مواد اوليه در شرايط استاندارد موجب توليد محصول با کيفيت مي‌شود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي ادامه داد: بايد مسولان ذيربط تمهيدات و راهکارهاي اساسي در زمينه تسهيل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزي مخصوصا سيب درختي را اتخاذ کنند. وي، پائين بودن قيمت فروش محصول نسبت به هزينه هاي توليد آن، نامشخص بودن وضعيت صادرات و پائين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترين مشکلات باغداران آذربايجان غربي که با آن مواجه هستند ، برشمرد.بهنام تاج الديني نايب رييس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و کشاورزي نيز در اين جلسه با بيان اينکه سال گذشته 885 هزار تن سيب درختي به کشورهاي خارجي صادر شد که حدود 70 درصد از اين ميزان محصول توليدي از آذربايجان غربي بود،گفت: اين ميزان سيب  326 ميليون ارز آوري براي کشور داشت که بايد تمهيدات لازم براي توسعه صادرات محصول سيب در بازارهاي جهاني فراهم شود.
اجازه نمي‌دهيم حقوقي از کشاورزان ضايع شود
محمدمهدي شهرياري، استاندار آذربايجان‌غربي عنوان کرد: اجازه نمي‌دهيم حقوقي از کشاورزان ضايع شود. شهرياري با بيان اينکه سال گذشته بيش از 885هزار تن سيب از کشور صادر شد، افزود: اين ميزان صادرات 326 ميليون دلار ارزآوري براي کشور به دنبال داشت که سهم استان آذربايجان‌غربي از اين مهم 70 درصد بود.وي تعامل باغداران و کارخانه‌داران را عاملي بر ادامه روند مطلوب توليد سيب در استان دانست و يادآور شد: اين تعامل بايد دوطرفه باشد تا از مشکلات آتي همانند کاهش سطح باغات و تعطيلي کارخانجات جلوگيري شود.
استاندار آذربايجان‌غربي ضمن انتقاد از سازمان جهاد کشاورزي استان، تصريح کرد: آمار اعلامي توليد سيب از سمت اين سازمان بايد به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد تا بتوان متناسب با آمار واقعي براي آينده سيب استان تصميم‌گيري کرد.
قيمت خريد توافقي سيب صنعتي 1500 تومان تعيين شد
استاندار آذربايجان غربي قيمت خريد توافقي سيب صنعتي را 1500 تومان بيان کرد و گفت: علاوه بر اينکه از کارخانجات کنسانتره درخواست داريم تا از خريد سيب هاي کنار جاده اي که به صورت غير بهداشتي نگه داري مي شوند خودداري کنند، باغداران نيز محصول سيب زير درختي خود را مستقيم به کارخانجات و يا جايگاه هاي قانوني به فروش برسانند.
نبايد دسترنج يکساله کشاورزان به جيب برخي دلالان و واسطه ها برود
همچنين محمدمهدي شهرياري در جلسه بررسي خريد توافقي سيب صنعتي با بيان اينکه نگه داري و دپوي سيب زير درختي در کنار جاده ها و در ميان گِل و لاي علاوه بر تبعات بهداشتي، موجب تخريب چهره شهر نيز مي شود، افزود: هدف نهايي در تعيين قيمت توافقي برقراري يک رابطه عادلانه در عرضه و تقاضا جهت حمايت از کشاورزان است.وي با اشاره به اينکه نبايد دسترنج يکساله کشاورزان به جيب برخي دلالان و واسطه ها برود، ادامه داد: جهاد کشاورزي بايد علاوه بر اعلام عمومي محل جايگاه هاي جمع آوري قانوني، بستر دريافت مجوز براي ايجاد ايستگاه هاي جمع آوري قانوني را نيز تسهيل و تسريع بخشد تا بر تعداد اين مراکز افزوده شود.استاندار آذربايجان غربي از اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز درخواست کرد تا طبق قانون با ايستگاه هاي غيرقانوني جمع آوري خريد سيب صنعتي برخورد کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا؛ فصل برداشت اين ميوه بهشتي که به گفته مسيولان از مهمترين محصولات باغي استان است آغاز شده است اما اينکه مشکلات صادرات اين محصول مثل هرسال تکرار مي شود و عرق جبين باغدارانش بر پيشاني شان خشک مي شود يا نه را پايان کار مشخص مي_کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها