عصر آذربایجان

گزارش خبر

چه کتاب هايي براي کودکان مناسب هست

چه کتاب هايي براي کودکان مناسب هست

1396/09/13

گروه روانشناسي: بهترين دوستان کودک براي رشد ذهني و جسمي او و يافتن پاسخ‌هاي پرسش‌هايش کتاب‌ها هستند. اما سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چه کتاب‌هايي براي کودکان مناسب هستند؟

والدين همانگونه که براي خوراک و پوشاک کودک خود وقت مي‌گذارند بايد براي رشد صحيح ذهني کودک نيز از خود همت نشان دهند. وقتي کودک انسان پا به دنيا مي‌گذارد با حواس خود با جهان پيرامونش ارتباط برقرار مي‌کند و با اولين چيزهايي که لمس مي‌کند کنجکاويش تحريک مي‌شود و به دنبال پرسش‌هايي براي علامت سوال‌هاي ايجاد شده در ذهن خود مي‌گردد و اگر پاسخ درست براي پرسش‌هايش دريافت نکند منجر به رشد فکري ضعيف، کاهش خلاقيت، بي‌انگيزگي و بي‌علاقگي به تحصيل و مطالعه مي‌شود. اگر به کودکان خوراک مناسب فکري داده شود ياد مي‌گيرند چگونه زندگي و افکار و شخصيت خود را شکل دهند. اين مساله زماني در کودک درست شکل مي‌گيرد که کودک به والدينش اعتماد کامل داشته باشد و احساس کند که والدين هم براي پرسش‌هاي او جواب درستي دارند، پس والدين براي پاسخ صحيح به کودک نبايد هيچگاه براي او داستان‌سرايي و دروغ‌پردازي داشته باشند زيرا اعتمادش را به والدين به سختي از دست خواهد داد، که به دست آوردن دوباره سخت هست. يکي از منابعي که والدين يا حتي خود کودکان براي پاسخ دادن به پرسش‌هاي کودک از آن بهره مي‌برند اينترنت و فضاهاي مجازي هست، اگر زماني دغدغه والدين براي تربيت فرزندشان کوچه و خيابان و بچه‌هاي بي‌ادب بود که مبادا تربيت شان را خراب کند، اما امروزه ديگر کودکان وقت خود را در کوچه و خيابان نمي‌گذارند بلکه دوستان جديدتري پيدا کرده‌اند که ممکن است بي‌ادب‌تر ازبچه‌هاي کوچه و خيابان باشند. کودکان وقت بسيار زيادي را صرف بازي‌هاي آنلاين، و اينترنت و رايانه مي‌کنند که اين مساله ممکن است تاثير سوء از لحاظ جسمي و رشد نامناسب بر روي کودکان داشته باشد. پس بهترين دوستان کودک براي رشد ذهني و جسمي کودک و يافتن پاسخ‌هاي پرسش‌هاي او کتاب‌ها هستند. اما سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چه کتاب‌هايي براي کودکان مناسب هستند؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت اين مساله مستقيم به سن کودک بستگي دارد. اما نکاتي مي‌تواند براي انتخاب کتاب‌هاي مناسب براي کودکان مطرح گردد.
*ويژگي‌هاي کتاب‌هاي مناسب کودکان
کتاب‌هاي خردسالان بايد پر از تصاوير با رنگ‌هاي شاد و براق باشد و نوشته‌هاي کمي داشته باشد. زيرا يک تصوير بهتر از هزار کلمه مي‌تواند مفهوم را برساند  براي آموزش و خلاقيت هم تصوير حرف اول را مي‌زند. کتاب بايد محتواي خلاقانه داشته باشد و خواندن آن براي کودکان هيجان‌انگيز و جالب باشد. علاوه برآن بايد اتفاقات در داستان سريع باشد. شخصيت‌هاي داستان به خوبي معرفي شده باشند و براي کودک باور‌پذير باشد. مسائل و شخصيت‌هاي داستان بايد مشابه مشکلات و مسائلي باشد که کودکان در آن سن با آن مواجه هستند. کتاب‌هايي را انتخاب کنيد که در لابه لاي آن صحبت‌هاي خنده‌دار و لطيفه‌هاي بامزه بين گفتگوها و شخصيت‌هاي داستان وجود داشته باشد. کتاب‌هايي را براي کودکان انتخاب کنيد که تقسيم بندي باشد، مثلا اگر کتاب علمي هست، بخش ميوه‌ها يا بخش حيوانات يا وسايل و ... جدا باشد. تقسيم‌بندي کتاب به گونه‌اي باشد که خواندن کتاب را براي کودکان آسان سازد، قلم و خط نوشته کتاب هم بايد به گونه‌اي باشد که براي کودکان آشنا باشد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سلامت نيوز، اين نکته به فهم و شناخت بيشتر واژه‌ها توسط کودک کمک مي‌کند. بهتر است کتاب با اطلاعات کمي براي کودک شروع شود. مثلا فقط اطلاعات ضروري مانند شخصيت‌هاي اصلي داستان  اسامي و محل زندگي آنها بايد در ابتداي کتاب براي کودک وجود داشته باشد، اطلاعات اضافي سبب مي‌شود کودک خسته شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چه کتاب هايي براي کودکان مناسب هست

چه کتاب هايي براي کودکان مناسب هست
خروج

گروه روانشناسي: بهترين دوستان کودک براي رشد ذهني و جسمي او و يافتن پاسخ‌هاي پرسش‌هايش کتاب‌ها هستند. اما سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چه کتاب‌هايي براي کودکان مناسب هستند؟

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها