عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروانه کسب مراکز ارائه قليان تمديد نمي‌شود

پروانه کسب مراکز ارائه قليان تمديد نمي‌شود

1394/10/20

گروه گزارش: در حالي مبارزه با مصرف دخانيات در آذربايجان شرقي انجام مي‌شود که قراراست ازاين‌پس علاوه بر تمديد نشدن پروانه کسب فعلي مراکز ارائه قليان، به درخواست‌هاي جديد نيز ترتيب اثر داده نشود.

گروه گزارش: در حالي مبارزه با مصرف دخانيات در آذربايجان شرقي انجام مي‌شود که قراراست ازاين‌پس علاوه بر تمديد نشدن پروانه کسب فعلي مراکز ارائه قليان، به درخواست‌هاي جديد نيز ترتيب اثر داده نشود.
 در سال‌هاي گذشته جلسات متعددي براي مبارزه با مصرف دخانيات در آذربايجان شرقي برگزارشده و در دور جديد اين اقدامات قرار است طرحي بنام ممنوعيت عرضه قليان در اماکن عمومي مانند قهوه‌خانه‌ها که در اين سال‌ها جوابگو نبوده، دوباره اجرا شود و هنوز مشخص نيست که اجراي اين برنامه تا چه حدي به کاهش مصرف دخانيات در استان کمک خواهد کرد.
اجراي طرح‌هايي چون تعطيلي مراکز عرضه قليان در سال‌هاي گذشته باعث ورود دخانيات به داخل خانواده‌ها شد که علاوه بر فرد استعمال کننده، ديگر اعضاي خانواده نيز درگير اين موضوع شدند و همين امر موجب توقف طرح‌هايي ازاين‌دست براي جلوگيري از آسيب ديدن خانواده‌ها شد، طرحي که دوباره زمزمه اجراي آن به گوش مي‌رسد تا همچنان اين چرخه آزمون‌وخطا در حوزه مبارزه با مصرف دخانيات تکرار شود.
*250 پرونده منتظر اخذ پروانه مراکز عرضه قليان در آذربايجان شرقي
مديرکل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابيان اينکه  رويکرد دولت‌ها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در کشورمان نسبت به مصرف دخانيات رويکردي منفي بوده، اظهار داشت: بر اساس جلسات برگزارشده در استانداري قرار است فروش سيگار در محدوده يک‌صد متري مدارس ممنوع شود.
حسن استوار آذر از اعطا نشدن مجوز پروانه عرضه قليان در مراکز دولتي خبر داد و افزود: در حال حاضر اعطاي 250 پرونده در دست بررسي و قرار است مجوز ارائه قليان به صاحبان اين پرونده‌ها ارائه نشود که البته بايد توجه داشت که کاهش مصرف دخانيات بدون همکاري مردم امکان‌پذير نيست و در اين راستا خانواده‌ها بايد مسئولان را در انجام وظايف خودياري کنند.
*پروانه‌هاي پنج‌ساله مراکز عرضه قليان ديگر تمديد نمي‌شود
مديرکل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: مجوز پروانه‌هاي عرضه قليان از هر پنج سال يک‌بار تمديد مي‌شود و قرار است که در زمان اتمام زمان پيش‌بيني‌شده، مجوزهاي موجود عرضه قليان نيز تمديد نشود.
حسن استوار آذر با اعلام اين خبر افزود: در جلسات برگزارشده در استانداري براي مبارزه با مصرف دخانيات قرار بر اين شده است که از اين به بعد فروش سيگار به‌صورت بسته‌بندي بوده و همچون گذشته به‌صورت نخي عرضه نشود که البته يکي از معضلات اصلي کشور در اين حوزه واردات سيگار قاچاق است و اميدواريم با نظارت‌هاي کافي از اين امر جلوگيري شود.
*تبليغ مصرف سيگار در فيلم‌ها مغاير باسياست‌هاي مبارزه با مصرف دخانيات
مديرکل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي ابراز داشت: خوشبختانه در اماکن عمومي و در خودروها و مساجد مصرف دخانيات ممنوع اعلام‌شده است و مي‌توان گفت که مصرف سيگار در محافل عمومي طرد و احترام به اين اصل جزو فرهنگ ما شده است.
وي اضافه کرد: متأسفانه در فيلم‌ها سيگارها را در بسته‌بندي‌هاي رنگارنگي به تماشاگران نشان مي‌دهند و پخش اين فيلم‌ها افراد جامعه حتي افراد در سنين خيلي پايين را نيز به سمت مصرف دخانيات ازجمله سيگار سوق مي‌دهد.
استوار آذر از عدم ارائه قليان در رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مکان‌هاي ميراث فرهنگي نيز خبر داد و گفت: در اين مکان‌ها ارائه قليان ممنوع اعلام‌شده و بازرسي‌هاي موردنياز نيز انجام و با متخلفان برخورد خواهد شد.
*سهل‌الوصول بودن سيگار و قليان علت گرايش افراد به مصرف دخانيات است
روح‌الله ساعي مشاور و مددکار اجتماعي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت اعتياد افراد به‌خصوص نوجوانان و جوانان به دخانيات در جامعه اظهار داشت: درحالي‌که عادت و اعتياد به مقوله‌هايي چون مواد مخدر، سيگار و قليان اثبات‌شده است، برخي افراد تصور مي‌کنند که مصرف دخانيات به‌خصوص سيگار و قليان اعتيادآور نيست.
وي سهل‌الوصول بودن دسترسي به سيگار و قليان را يکي از علت‌هاي اصلي گرايش افراد به‌خصوص نوجوانان و جوانان به استعمال آن‌ها دانست و افزود: با توجه به اينکه افراد به‌خصوص نوجوانان و جوانان در منزل خود شاهد مصرف سيگار والدين خود هستند، به‌اين‌علت مصرف سيگار و حتي قليان را از آن‌ها تقليد کرده و به مصرف دخانيات گرايش پيدا مي‌کنند.
ساعي همچنين در ادامه گفت: اگر بخواهيم از بعد اجتماعي مصرف دخانيات افراد را آسيب‌شناسي کنيم بايد بگوييم که متأسفانه برخي از افراد جامعه مصرف دخانيات را در وهله نخست به‌صورت تفنني و تفريحي انجام مي‌دهند اما بعد از اولين مصرف اين حس تفنن تبديل به عادت مي‌شود، عادتي که امکان ترک آن بسيار دشوار خواهد بود.
*مصرف سيگار و قليان براي جوانان جنبه تفريحي دارد
اين استاد دانشگاه با ابراز نگراني از گرايش بانوان به دخانيات در جامعه خاطرنشان شد: متأسفانه در جامعه ما مصرف سيگار و قليان اقدام ناپسندي محسوب نمي‌شود و هيچ نگرش منفي در خصوص اين مقوله وجود ندارد و مکان‌هاي عرضه قليان به‌نوعي پاتوق جوانان تبديل‌شده که براي اين قشر جنبه تفريحي دارد.
ساعي بابيان اينکه حتي قليان‌هاي ميوه‌اي نيز براي سلامتي ضرر دارد، اظهار داشت: برخي از جوانان ادعا مي‌کنند که ما از قليان ميوه‌اي استفاده مي‌کنيم، درصورتي‌که حتي اين نوع قليان‌ها نيز از مواد شيميايي توليد مي‌شوند و براي سلامتي مصرف‌کنندگان مضر است.
وي همچنين در ادامه بابيان اينکه اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي از عواقب مصرف دخانيات در جامعه ما کم است، اضافه کرد: رسانه‌ها، دستگاه‌هاي آموزشي و خود والدين بايد در راستاي مبارزه با مصرف دخانيات پيش‌قدم باشند.
*برخي کافه ها جوانان را به‌سوي بزهکاري هدايت مي‌کند
ساعي در ادامه بابيان اينکه کافه خانه‌ها جايگاه و کارکرد اصلي خود را ازدست‌داده‌اند، گفت: در زمان‌هاي گذشته کافه خانه‌ها مرکزي براي تجمع مردم و انجام امور فرهنگي ازجمله نقل خواني، شاهنامه سرايي و رسيدگي به درد ضعفا بود اما متأسفانه در حال حاضر بخش اعظمي از اين کافه خانه‌ها پاتوقي براي جوانان شده که با تجمع در اين مکان به سمت بزهکاري کشيده مي‌شوند.
وي تصريح کرد: متأسفانه برخي از خانواده‌ها در هنگام رفتن به مراکز تفريحي به همراه خود قليان برمي‌دارند که شايد حتي يک پوک قليان و لذت دريافتي يک نوجوان در زمان مصرف آن مي‌تواند محرکي تشويقي براي گرايش او به سمت مصرف دخانيات باشد.
اين استاد دانشگاه مشاور و مددکار اجتماعي تصريح کرد: برخي از والدين در منازل خود به‌صورت غيرمستقيم مصرف سيگار و قليان را براي فرزندان خود تبليغ مي‌کنند.
*احتمال ابتلاي مصرف‌کنندگان دخانيات به بيماري‌هاي ريوي، کبدي و کليوي
 محمد هاشمي از پزشکان فوق تخصص ريه تبريز نيز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مصرف دخانيات را يکي از علل شايع در ابتلاي افراد به بيماري‌هاي مختلف ازجمله  بيماري‌هاي ريوي عنوان و خاطرنشان کرد: اين نوع بيماري «آمفيزم» نام دارد که متأسفانه درمان شدني نيست.وي بابيان اينکه مصرف قليان باعث اعتياد افراد به نيکوتين‌ مي‌شود، اظهار داشت: اعتياد به نيکوتين سيگار و قليان باعث بروز بيماري‌هاي کبدي و کليوي در افراد استعمال کننده اين مواد دخاني خواهد شد.
باوجوداينکه بسياري از افراد جامعه از خطرهاي مبتلابه انواع بيماري‌ها در زمان مصرف دخانيات به‌خصوص سيگار و قليان آگاهي دارند، اما بازهم شاهد مصرف بيش‌ازپيش سيگار و قليان در جامعه هستيم  و بااين‌وجود هيچ مسئول و نهادي و حتي اعتبارات کلان مالي به‌اندازه خود فرد نمي‌تواند از او مراقبت و با مصرف دخانيات مبارزه و مقابله کند، درواقع خود مراقبتي افراد آسان‌ترين راه مبارزه با مصرف دخانيات و جلوگيري از ابتلاي افراد مصرف‌کننده به بيماري‌هاست.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پروانه کسب مراکز ارائه قليان تمديد نمي‌شود

پروانه کسب مراکز ارائه قليان تمديد نمي‌شود
خروج

گروه گزارش: در حالي مبارزه با مصرف دخانيات در آذربايجان شرقي انجام مي‌شود که قراراست ازاين‌پس علاوه بر تمديد نشدن پروانه کسب فعلي مراکز ارائه قليان، به درخواست‌هاي جديد نيز ترتيب اثر داده نشود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها