عصر آذربایجان

گزارش خبر

مهر، فصل شور و شوق دانش‌اندوزي

مهر، فصل شور و شوق دانش‌اندوزي

1401/07/11

گروه اجتماعي: مهرماه ديگري از راه رسيد تا 687 هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصيلي در استان آذربايجان غربي هم راهي مدارس شوند و همپاي همشاگردي‌هاي خود مسير جديد دانايي و پويايي را آغاز کنند.

گروه اجتماعي: مهرماه ديگري از راه رسيد تا 687 هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصيلي در استان آذربايجان غربي هم راهي مدارس شوند و همپاي همشاگردي‌هاي خود مسير جديد دانايي و پويايي را آغاز کنند.
 همزمان با پايان فصل تابستان و کشاورزي و با فرا رسيدن خنکاي پاييز، بوي مهر و مدرسه در سراسر استان آذربايجان غربي پس از بيش از دو سال آموزش غير حضوري پيچيده است.
اين ايام، روزهاي پر از شور و شوقي براي کودکان و نوجوانان است و اين را مي‌شود از حضور آنان در بازار داغ لوازم التحرير، لباس و فروشگاه‌هاي کيف و کفش به وضوح ديد.
بازگشايي رسمي مدارس در مهرماه بعد از دوسال تعطيلي علاوه بر تاثير بر فضاي شهرهاي استان بر روحيه شکننده کودکان و نوجوانان که در ايام کرونا احتمالا دچار ترک خوردگي روزگار شده بودند تاثير مثبتي گذاشته و اين غنچه‌هاي زيبا در حال شکوفايي هستند.
بيش از 38 هزار نفر از معلمان و فرهنگيان استان هم اين روزها که به مانند باغباني مهربان کار سبز نگه داشتن و ثمر دادن تلاش کودکان را برعهده داشتند همچنان در سنگر مدرسه پر تلاش حضور دارند تا همچنان سرشار از مهر و مودت درب‌هاي مدرسه را به روي دانش آموزان بگشايند.
بازگشايي مدارس را مي‌توان بهترين پايان خوش براي تعطيلات تابستاني محسوب کرد چرا که از اين رهگذر درهاي دانايي گشوده مي‌شود و طالبان علم و آگاهي به آغوش باغبانان مهربان اين ديار باز مي‌گردند تا چرا غ دانش بار ديگر پرفروغ ترين راهنماي علاقمندان به علم و دانش در بيش از 6 هزار مدرسه و 27 هزار کلاس درس باشد.
در ميان هياهوي بازگشايي مدارس در حاشيه يکي از پرتردد ترين خيابان‌هاي شهر اروميه دخترکي کوله پشتي اش را جابجا مي‌کند و از مادرش مي‌پرسد کيفم چرا سنگين است و بعد بي‌تاب و خوشحال در حاليکه مکث و تاملي زيبا روي همه کيف‌هاي همکلاسي‌ها و دوستانش دارد، کوله‌اش را مثل توپي بالا مي‌اندازد و داخل مدرسه مي‌شود.
نزديک تر شده و با والدينش صحبتي مي‌کنم تا در کنار زيبايي‌هاي آغاز مهر و در کنار تمام شور و شوق مدرسه رفتن بچه‌ها، چند خطي از دغدغه‌ها را بنگاريم.
امسال »قيمت کيف و لوازم التحرير« بالا بود و بچه‌ها بعد از دو سال خانه نشيني و تحصيل مجازي عطش خريد بالايي داشتند اما در اين بين رفت و آمد هم چالشي براي خانواده‌هاست، سرويس‌ها تقاضاي مبالغ کلان دارند که از توان والدين خارج است و اين باعث شده تا در اولين روز مدرسه ترافيک شديد شهر کلافه مان کند.
دلهره از بابت شيوع مجدد کرونا و کلاس‌هاي حضوري هم استرس زا و نگران کننده است ولي در اين ميان در بين آميزه‌اي از غم و اندوه ناشي از گراني کالاها نمي‌شود از محيط شاداب مدرسه و حضور پر انرژي دانش آموزان سر کلاس‌ها چشم پوشي کرد.
به رغم تمام مشکلات پژواک صداي معلم زيباترين نوايي است که بچه‌ها با آن الفت دارند و مي‌تواند حال آنان را بعد دو سال خانه نشيني خوب کند. اينها درد دل‌هاي مادر مريم بود که در حين عبور از مقابل مدرسه‌اي همصحبت بوديم و چقدر خلاصه و مفيد تمام چالش‌ها و مزاياي بازگشايي مدارس را به تصوير کشيد.  
سال تحصيلي جديد در آذربايجان غربي با 687 هزار دانش آموز آغاز شد
شنيدن صحبت‌هاي مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي در هياهوي مهر شنيدني است.
جواد جنگي از تکاپوي کارکنان ستادي و صف در استان براي ميزباني از بيش از 676 هزار دانش‌آموز استان اظهار رضايت دارد.
او بچه‌ها را ماه بدر کامل مي‌داند که براي زندگي کردن به هياهوي آنان شادي و روياها و کنجکاوي‌هايشان بايد احترام گذاشت و زمينه يادگيري و ارتقاي کيفي آموزش را برايشان بيايد فراهم کرد.
طبق گفته‌هاي او، پيشرفت علم و دانش در کنار انسانيت به قدري اهميت دارد که بايد از اولين روزهاي مهرماه، مهرورزي را به نوآموزان پيش دبستاني که بيش از 25 هزار نفر کودک پنج سال تمام در استان هستند، ياد داد.
وي معتقد است تامين نيروي انساني کافي و کلاس هاي مطلوب تاثير بسياري بر آموزش دارد و در اين راستا به رغم کمبود بيش از ? هزار معلم در استان و پنج هزار کلاس درس، سعي شده تا با نيروهاي بازنشسته، حق التدريس، دانشجو معلمان و ساير روش‌هاي لازم در ابتداي مهر کلاسي بدون معلم نباشد.
 سهم سرانه فضاي آموزشي آذربايجان غربي پايين است
مديرکل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي با اشاره به اينکه هم اکنون سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانش آموز در اين استان 4.1 است، گفت: سرانه ميانگين کشوري 5.22 بوده که استان با رتبه 28 شاهد رشد مطلوبي در طي يکسال گذشته بوده است.
براساس اظهارات مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي سرانه فضاي آموزشي استاندارد 8.39 متر مربع به ازاي هر دانش آموز است.
وي ادامه داد: عدم کاهش اين تفاوت موجب نتايج منفي بسياري بر فعاليت‌هاي يادگيري و ياددهي مي‌شود.
جنگي اضافه کرد: سعي مي شود با کمک خيرين و حمايت‌هاي رييس شوراي آموزش و پرورش استان اين مشکلات به تدريج در بستر زمان حل شود.
وي گريزي به سرويس مدارس هم مي زند مي‌گويد: طبق هماهنگي‌هاي انجام شده با شوراي شهر، شهرداري و مدارس و پيمانکاران مقرر شده به زودي سرويس‌هاي مدارس داير شوند.  
73 هزار کلاس اولي راهي مدارس آذربايجان غربي شدند
طبق اظهارات دبير پروژه مهر آموزش و پرورش آذربايجان غربي امسال 73 هزار کلاس اولي رهسپار مدارس شدند.
افشين سنايي گفت: 100درصد آنان تست سنجش سلامت داده اند و در صورت نياز به مراکز تخصصي ارجاع داده شده‌اند.
طبق اظهارات وي ثبت نام بيش از 95 درصد دانش آموزان استان به اتمام رسيده و اسامي آنان  وارد سامانه شده است.
سنايي با بيان اينکه 98 درصد از کتاب‌هايي که تا بيستم شهريور ماه ثبت شده بودند نيز توزيع شده است، اضافه کرد: کتاب‌هاي باقي مانده نيز به زودي توزيع و در اختيار دانش آموزان قرار مي‌گيرد.
34 پروژه آموزشي در مهرماه تحويل آموزش و پرورش مي‌شود
براساس اظهارات مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس آذربايجان غربي در مهرماه امسال 34 پروژه آموزشي با 156 کلاس درس و متراژ 23 هزار و 780 متر مربع با اعتبار هزينه شده به ميزان يکهزار و 600 ميلياردريال ( 160 ميليارد تومان) تحويل آموزش و پرورش مي‌شود.
قهرمان رحماني افزود: به رغم تلاش‌ها و تکاپوي دولت براي رفع محروميت اين ميراث ناميمون گذشته از چهره مدارس و فضاهاي آموزشي آذربايجان غربي همچنان 21 درصد مدارس نا ايمن هستند.
به گفته مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس آذربايجان غربي 135 هزار دانش آموز در اين مدارس تحصيل مي‌کنند و 17.1 درصد اين فضاها نيازمند مقاوم سازي و 3.8 درصد آنها نياز به تخريب، بازسازي و نوسازي دارد.
رحماني با بيان اينکه ميانگين مدارس نا ايمن کشوري19.2درصد است، افزود: در سطح استان آذربايجان غربي تعداد مدارس گلي، خشتي و خشکه چيني به صفر رسيده است و هيچ مدرسه‌اي به اين شکل وجود ندارد.
طبق گفته‌هاي وي، در قالب مدارس سنگي با ملات 293 کلاس وجود دارد و مدارس کانکسي 320 مدرسه را شامل مي‌شود که از اين تعداد 120 مدرسه داراي دانش آموزان بالاي 20 نفر هستند.
وي با بيان اينکه در اين راستا در کشور طرحي از سال مالي 1401آغاز شده است، ادامه داد: اين طرح به نام شهيد دانش آموز رضا پناهي اجرا مي‌شود و شيوه نامه اجرايي آن نيز ابلاغ و اطلاعات لازم نيز جمع آوري و اجراي آن از امسال آغاز شده است.
 پيرانشهر کمترين ميزان فضاي آموزشي را در آذربايجان غربي داراست
آنچه که از صحبت‌هاي مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس آذربايجان غربي احصا شد چالش کمبود فضاي آموزشي در هشت منطقه آموزشي از مجموع 24 منطقه استان حاد بوده و نيازمند توجه جدي است.
قهرمان رحماني در اين باره گفت: شهرستان پيرانشهر با سرانه 1.7 متر مربع فضا به ازاي هر دانش آموز کم ترين ميزان فضاي آموزشي را در استان دارد.
وي با بيان اينکه نواحي يک و 2 اروميه نيز به رغم واقع شدن در مرکز استان نيازمند افزايش سرانه فضاي آموزشي هستند افزود:شهرستان سردشت، بخش سيلوانا، شهرستان‌هاي اشنويه، بوکان، مياندواب، مرحمت آباد و مهاباد نيز به ترتيب در رتبه‌هاي بعدي از نظر کمبود سرانه آموزشي قرار دارند.
براساس اظهارات رحماني، آذربايجان غربي براي رسيدن به سرانه متوسط کشوري در حال حاضر نيازمند چهار هزار و 500 کلاس درس است و 81 هزار ميلياردريال اعتبار جهت تحقق اين موضوع لازم است.
براي مقاوم سازي فضاهاي آموزشي اين استان نيز 28 ميليارد و 940 ميليارد ريال اعتبار لازم است.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، آذربايجان غربي استاني با بيش از سه ميليون نفر جمعيت ساکن و حدود 700 هزار نفر دانش آموز است دستيابي به توسعه همه جانبه با توسعه و تقويت آموزش و پرورش ممکن خواهد بود و اين موضوع با توجه به زيرساخت‌ها و ساير عوامل موثر محقق خواهد شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها