عصر آذربایجان

گزارش خبر

برگزاری جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" در ارومیه

برگزاری جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" در ارومیه

1396/10/04

جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" توسط دفتر روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان ويژه دانش آموزان كلاس اولي همزمان با سراسر كشور در آذربایجان غربی برگزار می شود.

مصرف آب در جهان به طور روز افزون در حال افزايش است. به دليل محدوديت منابع تامين آب، اگر مصرف آب به درستي مديريت نشود با بحران کم آبي مواجه خواهيم بود. اين مسئله سبب طرح برنامه هاي مديريت مصرف آب در همه کشورهاي جهان شده است. در ايران نيز چند سال است که برنامه هاي مديريت مصرف آب آغاز شده است ولي به دلايل زيادي از جمله يارانه اي بودن تعرفه آب، هنوز موفقيت ها در اين زمينه بسيار کم بوده است. براي مديريت مصرف آب چندين شاخص را در مصرف آب اندازه گيري و کنترل مي نمايند. يکي از شاخص هاي مهم مطرح در مديريت مصرف آب، متوسط سرانه آب است که نشان مي دهد هر فرد در يک جامعه به طور متوسط چه قدر آب مصرف مي کند.

ميزان مصرف سرانه آب در جوامع مختلف، به علت شرايط متفاوت جغرافيايي و اقليمي، مذهبي و فرهنگي و اجتماعي و معيشتي فرق مي کند. به همين دليل متوسط مصرف سرانه آب در کشورهاي جهان باهم اختلاف دارد. متوسط مصرف سرانه آب دنيا حدود 150 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر مي باشد. هم اکنون متوسط مصرف سرانه آب در شهرهاي ايران 204 و در شهرهاي آذربايجان غربي 186 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر مي باشد. در استاندارد صنعت آب کشور حداکثر مصرف سرانه آب 150 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر تعيين شده است. سازمان بهداشت جهاني نيز با توجه به شرايط کشور ايران متوسط مصرف سرانه آب کشور را 80 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر تعيين کرده است.

اين شاخص نشان مي دهد که مصرف سرانه آب شهروندان استان بسيار بالا بوده و به دلايل مختلف بايد در مصرف آب صرفه جويي کنيم. مهم ترين دليل آن اين است که خداوند در قرآن بارها به انسان سفارش کرده که در مصرف نعمت هايش صرفه جويي کنند و وفور نعمت را در شکرگذاري از خداوند قرار داده است.

شايان ذکر است جشنواره سراسري نخستين واژه "آب" توسط دفتر روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان غربي و با همکاري اداره کل آموزش و پرورش استان ويژه دانش آموزان كلاس اولي همزمان با سراسر كشور در آذربايجان غربي برگزار مي شود.

در جشنواره نخستين واژه "آب" ارتقاي سطح آگاهي‌هاي مخاطبان و ترويج فرهنگ مصرف درست آب در بين دانش‌آموزان پايه اول ابتدايي همزمان با يادگيري نخستين کلمه "آب" با مفاهيم و نقش و اهميت آب در زندگي و همچنين با محدوديت‌هاي جدي آب مدنظر قرار دارد چراکه علاوه بر دانش‌آموزان به خانواده‌ها نيز فرهنگ صحيح آب انتقال داده مي شود.

* افزايش روحيه مشارکت پذيري دانش آموزان در مصرف بهينه آب با برگزاري جشنواره نخستين واژه "آب"

مدير امور آب و فاضلاب اروميه، مهندس بخشعلي حاتم زاده در جشنواره سراسري نخستين واژه "آب" در اروميه که در سالن امام علي (ع) برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاري جشنواره نخستين واژه "آب" اين است که دانش‌آموزان همزمان با يادگيري اولين کلمه "آب" با مفاهيم و نقش و اهميت اين ماده حيات بخش در زندگي و همچنين با محدوديت‌هاي جدي منابع آب آشنا شوند.

وي افزايش روحيه مشارکت پذيري دانش آموزان و مربيان با دست‌اندرکاران صنعت آب و فضلاب را از جمله علل برگزاري اين جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: در اين جشنواره مفاهيم آموزش داده شده از طريق معلمان و مديران علاوه بر دانش‌آموزان به خانواده‌ها نيز انتقال داده شده و فرهنگ صحيح آب نهادينه مي‌شود.

حاتم زاده فرهنگ‌ سازي در مصرف آب و ضرورت مصرف بهينه را از موضوعات بسيار مهم عنوان کرد و متذکر شد: آموزش استفاده بهينه از منابع آبي بايد از مدارس و به ويژه از مقاطع ابتدايي آغاز شود و استمرار اين حرکت‌ها مي‌تواند نتايج موثر و ماندگاري در آينده داشته باشد.

اين مسوول خاطرنشان کرد: با وجود اينکه بيش از 70 درصد کره زمين را آب فرا گرفته، آب قابل استفاده نسبت به اين ميزان بسيار کم  بوده و علاوه بر اين کشور ما نسبت به ساير کشورها از سهم کمتري برخوردار است به طوري که ميانگين ميزان بارندگي کشور در حدود يک سوم ساير کشورها بوده و اين موضوع اهميت و ارزش صرفه جويي در مصرف آب را بيش از پيش آشکار مي سازد.

وي متذکر شد: با توجه به کمبود منابع آبي و از طرفي با توجه به افزايش روزافزون جمعيت، توسعه کشورها و ارتقاي سطح زندگي هر روز نياز به آب افزايش مي يابد اين در حالي است که اگر 100 سال پيش به ازاي هر نفر در کشور 13 هزار مترمکعب آب داشتيم امروز اين مقدار به يک هزار و 300 مترمکعب يعني 0.1 رسيده است.

حاتم زاده با بيان اينکه مصرف آب بيشتر در نهايت فاضلاب و پرت آب و نيز آلودگي بيشتر آب را در پي خواهد داشت، تصريح کرد: اگر راه هاي صرفه جويي در مصرف آب و تغيير الگوي مصرف آب مدنظر قرار نگيرد، در کوتاه مدت دچار مشکل خواهيم شد پس ضرورت دارد نگاه ما به آب تغيير کند و به آن به چشم يک چيز بي ارزش و کم بها نگاه نکنيم.

مدير امور آب و فاضلاب اروميه در پايان با بيان اينکه ما بايد در موقع استفاده از آب به اهميت اين نعمت خدادادي واقف باشيم، ابراز داست: اميد است همه ما محافظان خوبي براي آب بوده و در حفظ قطره قطره آب کوشا باشيم.

*تدارک برنامه هاي آموزشي صرفه جويي در مصرف آب براي کودکان بهترين بازخورد را در آينده خواهد داشت

معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش ناحيه 2 اروميه، نسرين پاکدوست نيز در اين مراسم با بيان اينکه خداوند در قرآن کريم حيات هر چيزي را به آب وابسته دانسته و تداوم حيات را در گرو وجود آب بيان فرموده است، اظهار کرد: آب موهبتي الهي است كه خداوند آن را در اختيار انسان قرار داده و بهترين راه تشكر و قدرداني ما از خداوند استفاده بهينه و مصرف صحيح آب و جلوگيري از اسراف است.

پاکدوست با بيان اينکه مقطع ابتدايي جزو مهم ترين دوران زندگي افراد محسوب مي شود، افزود: آموزه هايي که در اين دوره براي کودکان تدارک ديده مي شود بهترين بازخورد را در آينده خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش ناحيه 2 اروميه با تاکيد بر اينکه قطرات آب در طبيعت مانند قطره هاي خون در رگ هاي انسان است، گفت: شما كودكان بايستي حاميان خوبي براي آب باشيد و و فرهنگ مصرف درست آب و اهميت آنرا به خانواده هايتان انتقال دهيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برگزاری جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" در ارومیه

برگزاری جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" در ارومیه
خروج

جشنواره سراسری نخستین واژه "آب" توسط دفتر روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان ويژه دانش آموزان كلاس اولي همزمان با سراسر كشور در آذربایجان غربی برگزار می شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها