عصر آذربایجان

گزارش خبر

ضرورت تنظيم قانون حمايت از صادرات غير نفتي در کشور//

هدفمندي يارانه ها به ضرر توليدکنندگان تمام شد

1396/10/11

گروه گزارش: صادر کننده ممتاز کشوري گفت: ارائه طرح از سوي نمايندگان مجلس و يا ارائه لايحه از سوي دولت به مجلس در راستاي حمايت از صادرات غير نفتي را يکي از راهکاري_هاي مهم در رونق اقتصادي کشور اعلام کرد. با مدير عامل شرکت شکوه بناب مصاحبه اي ترتيب داده شده است که توجه شما را به اين بخش خبري جلب مي نماييم.

*آشنايي با مدير کارخانه و نحوه ورود به کار توليد و صادرات خشکبار
محمد رضا طبيبي مدير عامل شرکت شکوه بناب، ابتدا در کار واردات آهن آلات از ساير کشورها بخصوص روسيه به کشور مشغول بودند و بعد از اينکه متوجه ظرفيت بالاي محصولات کشاورزي و خشکبار شهرستان بناب علي الخصوص انگور و کشمش اين شهرستان شدند تصميم گرفتند کار خود را به سوي توليدات و صادرات فرآورده هاي کشاورزي بناب سوق دهد. مدير عامل شرکت شکوه بناب در همين راستا گفت: هنگامي که براي کشور آهن آلات وارد مي کردم به اين فکر افتادم که بجاي اينکه با وارد کردن کالا موجب خروج ارز از کشور بشوم کاري بکنم که علاوه بر اشتغال زائي و رونق اقتصادي منطقه، ارز وارد کشور نمايم و همچنين بتوانم علاوه بر اشتغال زائي براي جوانان کشور کمکي هم به رشد و پويايي اقتصاد کشور کرده باشم که با اين طرز فکر وارد عرصه صادرات خشکبار شدم. طبيبي به مشکلات و فراز و نشيب هاي مختلف شروع کار توليد و صادرات خشکبار اشاره کرد و گفت: ما بر خلاف عرف معمول توليدکنندگان که بعد از توليد به فکر فروش و صادرات مي افتند کار خود را ابتدا از صادرات شروع و بعد اقدام به تأسيس کارخانه نموده ايم، چرا که مشکل اصلي هر توليد کننده فروش کالاي توليد شده است و اين شرکت با اين سياست مشکل اصلي خود که همانا فروش و صادرات مي باشد را قبل از احداث کارخانه حل کرد. وي با بيان اينکه در حال حاضر با 3 خط توليد مشغول بکار هستيم افزود: با أخذ مجوزهاي لازم درصدد افزايش فضا و توسعه کارخانه و رشد توليدات و صادرات مي باشيم که به اميد خدا در سال 1397 به اين مهم دست پيدا خواهيم کرد.
*توصيه به توليد کنندگان و صادر کنندگان ناموفق
صادر کننده ممتاز کشوري مشکل اصلي توليدکنندگان و صادرکنندگان را عدم توجيه رده_هاي پاييني سيستم اداري کشور عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبري و مقامات ارشد کشوري هميشه بر حمايت از توليد و صادرات تأکيد دارند و اين در حالي است که منشأ بيشتر مشکلات توليد کنندگان و صادرکنندگان بروکراسي اداري و منعطف نبودن مقامات پاييني سيستم اداري کشور در اولويت قرار دادن توليد و صادرات است. طبيبي ادامه داد: اين سيستم اداري با عدم همکاري و به اصطلاح راه نيانداختن کار توليد کننده و صادرکننده موجب اتلاف وقت و به هدر رفتن انرژي آنها مي شود که نهايتا موجب عدم افزايش توليد، صادرات و عدم سرعت و جهش در توسعه اقتصادي کشور مي شوند. وي در ادامه وجود برخي قوانين دست و پاگير را از مشکلات اصلي توليدکنندگان و صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: وظيفه دولت، مجلس و در کل خود نظام حمايت از توليد، صادرات و اشتغال زائي است بنابراين براي انجام اين کار مي طلبد دولت و نمايندگان همت بيشتري به خرج بدهند و موانع توليد و صادرات را از ميان بردارند و اين همان چيزي است که رهبري بارها و بارها بر آن تأکيد داشته است. 
محمدرضا طبيبي در ادامه با بيان اينکه آموزش و توجيه کارکنان تمامي دستگاه_هاي دولت براي بهبود وضيعت توليد و صادرات کشور امري ضروري است، اذعان کرد: اگر کارمندي در حوزه کاري خود آموزش نديده باشد و نتواند کار خود را به درستي انجام دهد به صورت غير مستقيم به توليدات، صادرات و در کل به اقتصاد کشور لطمه وارد خواهد کرد. وي فرهنگ سازي و آموزش در بخش کشاورزي را بسيار مهم ارزيابي کرد و گفت: متأسفانه با وجود اينکه در بيشتر کشورهاي دنيا در توليد انگور روش روسيمي رايج هست اما در کشور ما مخصوصا در شهرستان بناب اين کار به روش سنتي به اصطلاح پشتي انجام مي گيرد و اين روش سنتي علاوه بر تحميل هزينه هاي زياد براي کشاورز و مصرف زياد آب محصولي بي_کيفيت را به وجود مي آورد. اين توليد کننده نمونه کشوري همت و تلاش بيشتر جهاد کشاورزي در حوزه آموزش و فرهنگ سازي به عنوان متولي اين کار را ضروري تر از گذشته دانست و گفت: سازمان جهاد و کشاورزي ميبايستي همچون گذشته بر 3 مرحله کاشت  داشت و برداشت محصولات کشاورزي بخصوص باغات انگور نظارت بيشتر داشته باشد و بايد فرهنگ سازي و آموزش کشاورزان و باغداران را در الويت کاري خود قرار بدهد. طبيبي نظارت بر سم فروشي ها و نظارت بيشتر به آنها را از جهاد کشاورزي خواستار شد و گفت: معمولا کشاورزان و باغداران رأسا و شخصا به سم فروش هاي سطح شهر مراجعه و اقدام به خريد سم مي نمايند، بنابراين لازم هست جهاد کشاورزي در کنترل و مديريت بيشتر بر سم فروشي ها به خصوص سم فروشي هاي غير قانوني اهتمام بيشتر نمايد تا از فروش و استفاده سموم غير استاندارد و غير ضروري جلوگيري بعمل آيد. 
وي در مورد باقي مانده سموم در محصولات کشاورزي در شهرستان بناب گفت: بيشتر محصولات در بخش کشمش دو نوع کشمش تيزآبي و انگوري هستند که در اين شهرستان بيشتر کشمش انگوري توليد مي شود و معمولا بيشترين باقي مانده سموم در کشمش_هاي تيزآبي مشاهد مي شود. اين صادر کننده نمونه، بي کيفيت بودن محصول و مهمتر از آن زياد بودن باقيمانده سموم را ضرري بزرگ براي صادرات دانست و گفت: در کشورهاي عربي اندازه گيره باقي مانده سموم انجام نمي_شود و ما با اين کشورها مشکلي زيادي نداريم اما کشورهاي اروپايي در خصوص باقيمانده سموم سخت گيريهاي زيادي مي کنند و در صورت مشاهده باقي مانده سموم کالا برگشت و يا معدوم ميگردد و در صورت وقوع چنين اتفاقي ضرر هنگفتي به صادر کننده تحميل ميشود. محمد رضا طبيبي بلند پروازي و فعاليت خارج از امکانات افراد را عامل اصلي عدم موفقيت و شکست برخي از توليد کنندگان عنوان کرد و گفت: از قديم الايام گفته اند “سنگ بزرگ نشانه نزدن است” و اين براي توليدکنندگان بدان معناست که خارج از امکانات خود فعاليت نکنند و در پيشرفت کردن عجله نکنند.
*انتظارات توليدکنندگان و صادرکنندگان از مسئولان
توليدکننده و صادرکننده نمونه کشور ي از عدم وجود قانون حمايت از صادرات محصولات غير نفتي در کشور گلايه کرد و گفت: در زمان هشت سال دفاع مقدس اولويت کشور جنگ نظامي و دفاع از کشور بود، امروز نيز جنگ اقتصادي بايد الويت اصلي کشور باشد و همه مسولان کشوري بايد از توليد کننده و صادرکننده حمايت کنند، تا شاهد رونق اقتصادي کشور باشيم. وي ارائه طرح از سوي نمايندگان مجلس و يا ارائه لايحه از سوي دولت به مجلس مبني برحمايت از صادرات غير نفتي و صادرکنندگان را يکي از راهکاري هاي مهم در رونق اقتصادي کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به داشتن مشکلات بانکي براي ارسال اسناد و انتقال ارز از خارج از کشور که در اثر تحريم بوجود آمده با تصويب چنين قانون حمايتي مقداري از مشکلات داخلي صادرکنندگان مرتفع ميگردد و اين وظيفه دولت و مجلس است که در کنار صادرکنندگان باشند و موانع را از بين ببرند.
طبيبي از نحوه اجراي هدف مندي يارانه ها مبني بر حمايت از توليدکنندگان و صادرکنندگان ابراز تأسف کرد و گفت: اوايل اجراي هدفمندسازي يارانه ها قرار بود بخشي از يارانه_ها به توليدکنندگان پرداخت شود که به علت برخي مشکلات دولت، اين امر محقق نشد و تنها فشار بر روي توليدکنندگان بيشتر گرديد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از انعکاس بناب، مدير کارخانه شکوه بناب در انتها سودهاي نامتعارف و غيراصولي بانک ها براي امر صادرات را تنها موجب صدمه زدن به اقتصاد کشور دانست و گفت: در ساير کشور ها نرخ سود تسهيلاتي براي توليدکنندگان و صادرکنندگان تک رقمي است ولي در کشور خودمان اين سود 18 درصد است که اين اختلاف سود امکان رقابت صادرکننده ايراني با رقباي خارجي را سخت نموده است که در اين خصوص لازم است مديران مرتبط نرخ تسهيلات بانکي براي صادرات غير نفتي را کاهش دهند.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ضرورت تنظيم قانون حمايت از صادرات غير نفتي در کشور//

هدفمندي يارانه ها به ضرر توليدکنندگان تمام شد
خروج

گروه گزارش: صادر کننده ممتاز کشوري گفت: ارائه طرح از سوي نمايندگان مجلس و يا ارائه لايحه از سوي دولت به مجلس در راستاي حمايت از صادرات غير نفتي را يکي از راهکاري_هاي مهم در رونق اقتصادي کشور اعلام کرد. با مدير عامل شرکت شکوه بناب مصاحبه اي ترتيب داده شده است که توجه شما را به اين بخش خبري جلب مي نماييم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها