عصر آذربایجان

گزارش خبر

افسانه دره اسرارآميز در دامنه سبلان

افسانه دره اسرارآميز در دامنه سبلان

1396/10/24

گروه سيري در استان ها: در دامنه يکي از اسرارآميزترين کوهستان‌هاي کشور، دره‌اي قرار دارد که با مجموعه‌اي غني از گونه‌هاي گياهي و جانوري در آستانه ثبت در فهرست آثار طبيعي ملي است.

شيروان دره در نزديکي شهر لاهرود و 20 کيلومتري مشگين شهر واقع شده و دو هزار و 200 متر ارتفاع و 75 کيلومترمربع مساحت دارد. اين منطقه بخشي از دامنه‌هاي کوه سبلان با دره‌هاي عميق است که در طول قرن‌ها علاوه بر اينکه به لحاظ زيست‌محيطي حائز اهميت بوده  افسانه‌هاي مختلفي پيرامون آن شکل گرفته است.
شيروان دره از قسمت جنوب به دامنه شمالي سبلان (هرم)، از شرق به جاده لاهرود - شابيل، از غرب به هوشنگ ميداني و از شمال به زمين‌هاي روستاي قلچقلو منتهي مي‌شود. 
اين منطقه به لحاظ موقعيت اقليمي خاص خود همواره براي گردشگران و علاقه‌مندان به محيط‌زيست جذابيت ويژه داشته و از سويي کارشناسان به ضرورت تبديل آن به يک اثر طبيعي ملي تأکيد کرده‌اند.
موضوعي که در آستانه تحقق بوده و تنها موافقت يک دستگاه اجرايي را نياز دارد تا اقليم  گونه‌هاي حيات‌وحش و طبيعت اين منطقه به صورت ويژه مورد حمايت قرار گيرد. 
زندگي دائمي وحوش متعددي چون کل، بز  قوچ، ميش ارمني، خرگوش، کبک دري، فاخته  خوک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌اي، کبک، قمري و تعدادي پرندگان مهاجر موجب شده اين منطقه يکي از زيستگاه‌هاي ممتاز محسوب شود. 
علاوه بر اين وجود آبگير يا »گول« در اين منطقه موجب شده تنوع گونه‌هاي دو زيست و زيست‌آبي نيز به وفور مشاهده شود. دو آبگير شاخص در شيروان دره »آت گولي« و  »جيران گولي« است که پراکنش گونه‌هاي جانوري و گياهي ساکن در آن را گسترده است. مدير کل حفاظت از محيط‌زيست استان اردبيل معتقد است »شيروان دره« اقليم و شرايط جغرافيايي منحصربه‌فردي دارد که موجب شده گونه‌هاي متنوع گياهي و جانوري زيستگاه خود را در آن انتخاب کنند. 
محمد خداپرست تصريح کرد: به دليل افزايش حضور گردشگران، روستاييان و در مجموع افزايش حضور انسان در اين منطقه ضروري است حفاظت ويژه‌اي از گونه‌هاي گياهي و جانوري صورت گيرد.
وي با تأکيد به اينکه اين حفاظت تنها با تبديل اين منطقه به شکار ممنوع و يا اثر طبيعي ملي امکان‌پذير است، اضافه کرد: گام‌هاي اوليه تبديل شيروان دره به اثر طبيعي ملي برداشته شده است.
طبيعت راز آلود شيروان دره موجب شده تا افسانه‌هاي متعددي حول‌وحوش آن شکل بگيرد. تا جايي که دره‌هاي عميق و صخره‌اي موجب پديد آمدن شکلي از انسان‌هاي سنگي شده و افسانه حيات ديرينه پيرامون شيروان دره نقل اشعار و داستان‌ها شده است.
يکي از روستانشينان شابيل از سنگي نام مي‌برد که نادرشاه در هنگام عبور از منطقه از آن به مناطق مقابل نگريسته و وضعيت عبور خود را بررسي کرده است.
سنگي که به گفته فتح علي خدايي امروز به «نادر باخان» معروف است و در هنگام عبور از مسير کوه‌هاي سنگي به وضوح مشاهده مي‌شود.
مدير کل ميراث فرهنگي استان اردبيل نيز معتقد است شيروان دره از مواريث طبيعي غني استان اردبيل است که معرفي گسترده آن ضرورت ويژه دارد. کريم حاجي‌زاده تصريح کرد: يکي از جاذبه‌هاي اصلي گردشگري اردبيل طبيعت بکر و ديدني آن است که در گسترده استان مي‌توان نمونه‌هايي را مشاهده کرد. وي افزود: از جمله آثار قابل توجه گردشگري استان، کوه سبلان و تمامي مناطق پيرامون آن است که مطالعه، حفاظت و معرفي گسترده آن مي‌بايست موردتوجه قرار گيرد.
به گفته فعالان گردشگري اردبيل طبيعت متنوع شيروان دره روح‌نواز بوده و بايد زمينه معرفي جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه به دليل اهميت تاريخي و طبيعي آن به‌ويژه براي گردشگران خارجي فراهم شود.دره شيروان يکي از يازده زيستگاه وحشي کشور است که در منطقه کوه سبلان واقع شده ‌است که نزديکي اين منطقه به آبگرم شابيل، کوه سبلان، هوشنگ ميداني و مناطق بکر طبيعي دامنه سبلان موقعيت ممتاز طبيعي به آن بخشيده است.
در سال‌هاي اخير معرفي بدون حفاظت اين منطقه موجب شده گردشگران به شيروان دره سرازير شوند و از سويي وجود رگه‌هاي معدني موجب شده بهره‌برداري‌هاي معدني افزايش يابد. اما در مقابل حفاظتي اصولي در کار نيست. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، ثبت ملي اين منطقه فرصتي براي اجراي طرح‌هاي حفاظت شده از منطقه فراهم خواهد ساخت تا گونه‌هاي گياهي و جانوري و طبيعت سحرانگيز منطقه لگدکوب گذرهاي بي‌اطلاع گردشگران و عابران نشود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افسانه دره اسرارآميز در دامنه سبلان

افسانه دره اسرارآميز در دامنه سبلان
خروج

گروه سيري در استان ها: در دامنه يکي از اسرارآميزترين کوهستان‌هاي کشور، دره‌اي قرار دارد که با مجموعه‌اي غني از گونه‌هاي گياهي و جانوري در آستانه ثبت در فهرست آثار طبيعي ملي است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها