عصر آذربایجان

گزارش خبر

قله ي سبلان

قله ي سبلان

1394/12/16

گروه سيري در استان ها:سبلان از محدوده ارتفاع 3600 متر کوه مشهور سبلان بطرف قله آن قرار دارد كه شهر اردبيل در شرق، سرعين در جنوب شرق ، مشگين شهر درشمال غرب و نير در جنوب آن قرار دارد .

گروه سيري در استان ها:سبلان از محدوده ارتفاع 3600 متر کوه مشهور سبلان بطرف قله آن قرار دارد كه شهر اردبيل در شرق، سرعين در جنوب شرق ، مشگين شهر درشمال غرب و نير در جنوب آن قرار دارد .
 نزديكترين شهر به اين منطقه شهر توريستي سرعين و مشكين شهر با فاصله 15 كيلومتر مي باشد. اين قله دومين قله مرتفع کشور به حساب مي آيد. اين اثر به دليل ويژگيهاي منحصر به فرد از جمله وجود يخچالها؛ آبشارها و دره هاي زيبا و همچنين وجود درياچه اي زيبا در دهانه آتشفشان اصلي جذابيت هاي فراواني را به آن بخشيده است و از اين رو کوهنوردان فراواني را از سراسر کشور و جهان بسوي خود جلب مي نمايد.
ازتنها گونه مهم جانوري ميتوان از نوعي سخت پوست از خانواده کروستاسه نام برد. سبلان (به ترکي آذربايجاني: ساوالان، به تالشي: سفلون)  آتشفشاني خاموش است که شکل تقريبا مخروطي دارد و اکثرا از برف و يخ پوشيده شده است و چشمه هاي آب گرم و سرد معدني فراواني دارد و در حقيقت بلندترين کوه استان هاي آذربايجان غربي و شرقي محسوب مي گردد .
کوهستان عظيم وآتش فشان سبلان که به زبان آذري ساوالان خوانده مي شود از کوه هاي متعدد بلندي چون صائين ، نرميق ، قوشه داغ ، و… تشکيل شده است. دامنه هاي اين کوهستان در بخش مرکزي از چهارسو به شهرستان هاي مشکين شهر و اهر در شمال ، تبريز در مغرب ، سراب درجنوب و اردبيل در شرق مشرف مي باشد. سبلان به شکل مخروط زيبائي است و دهانه آتش فشان خاموش آن در حال حاضر به صورت درياچه اي در آمده است.اطراف اين درياچه در تمام سال پوشيده از برف و يخ است. قله اصلي يا آتش فشان آن به نام سلطان ساوالان بلندترين نقطه آذربايجان و پس از دماوند بلندترين قله ايران است. کوهستان ساوالان از کانون هاي مهم آبگير دائمي رودهاي آذربايجان مي باشد. دامنه هاي شمالي آن به دره رود قره سو و اهرچايي و دامنه هاي جنوبي آن به شاخه ها ي آجي چاي منتهي مي گردد. بنابراين سبلان بخش عمده اي از آب هاي حوضه رود ارس و درياچه اروميه را تامين مي کند در دامنه هاي سبلان چشمه هاي فراوان آب گرم وآب سرد معدني وجود دارد از جمله موئيل سويي ، شابيل ، قوتورسويي و ...که در فصول مختلف مورد استفاده اهالي مشکين شهر وگردشگران قرار مي گيرد. در بالاي قله سبلان حفره اي وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت درياچه اي در فصل گرم ظاهر مي شود .
سبلان با رودها ، يخچالهاي دائمي و طبيعت بکر ، نمونه اي است از هنر بي همتاي خلاق آن  است .ويژگي و سيماي عمومي منطقه( شامل وضعيت توپوگرافي , چشم انداز, پو شش گياهي وگونه هاي شاخص گياهي , وضعيت عمومي حيات وحش و گونه هاي شاخص و کريدورها ) ارتفاع بيشينه قله 4811 متر از سطح درياهاي آزاد بوده و بلندترين نقطه آذربايجان و دومين قله مرتفع کشور مي باشد. آتشفشان سبلان از نوع آتشفشان هاي نقطه اي و مخروط مختلف است با ارتفاع بيش از 4800  متر از سطح دريا که گدازه هاي آن حدود 1200 کيلومتر مربع را در بر مي گيرد شناسايي 39تيره و256گونه گياهي که 6 تيره از آنها تا ارتفاع 3900 متري پراکنش دارند اين 6 تيره عبارتند از تيره گل استکاني، مرکبان، شب بو، پروانه واران، ترشک وگل سرخ ..
وجود گونه هاي جانوري شاخص و حمايت شده از قبيل قوچ وميش ارمني ، کل وبز، سياه گوش ، پلنگ ، خرس قهوه اي ،كبك دري و انواع پرندگان شکاري پديده هاي طبيعي شامل سنگ مقدس محراب يا محرابه ، سنگ عقاب يا قارتال ، درياچه دهانه آتشفشان ، يخچال ها و برف چال هايي با قدمت معادل عمر كوهستان، ارتفاعات و قلل با ويژگي هاي خاص و دره ها و آبشارهاي متعدد.آب و هوا در بهار هر سال و بخصوص ماه هاي فروردين و ارديبهشت قله مواجه با هواي طوفاني است از ماه هاي خرداد و تير که فصل حدود آن آغاز مي گردد و تا پايان شهريور ماه هوا از پايداري بيشتري برخوردار مي گردد ولي در تمامي بعدازظهرها غالباً با هواي ابري و باران در ارتفاعات توام است .
و در پائيز و زمستان ها با طوفان برف سنگين آب مصرفي در تابستان و ايام صعود از ماحصل ذوب برف هاي قله فراهم مي گردد و در پائين دست ها آب بسيار کم مي باشد اين آب ها از 9 صبح شروع به ذوب و جاري شدن و تا ساعت 18 هر روز يخ مي زند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

قله ي سبلان

قله ي سبلان
خروج

گروه سيري در استان ها:سبلان از محدوده ارتفاع 3600 متر کوه مشهور سبلان بطرف قله آن قرار دارد كه شهر اردبيل در شرق، سرعين در جنوب شرق ، مشگين شهر درشمال غرب و نير در جنوب آن قرار دارد .

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها