عصر آذربایجان

گزارش خبر

تجهيز بيش از 55 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري

تجهيز بيش از 55 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري

1396/10/25

گروه گزارش: بنا بر اعلام مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي تا کنون بيش از 55 هزار هکتار ازاراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري مجهز شده است.

به گزارش عصرآذربايجان، با توجه به اينکه بخش کشاورزي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي به شمار مي رود و توسعه پايدار اين بخش مورد توجه جدي  بوده، اين در حالي است که کمبود آب اصلي‌ترين عامل محدودکننده در توليد محصولات کشاورزي محسوب مي‌شود، در اين راستا استفاده‌ بهينه‌ از منابع آبي‌ در توسعه فعاليت‌هاي کشاورزي ضرورت مي‌يابد و مهم ترين راهکار صرفه_جويي در مصرف آب بخش کشاورزي توسعه سيستم هاي آبياري نوين در اراضي کشاورزي است. در طي سالهاي اخير تجهيز اراضي کشاورزي به سيستمهاي نوين آبياري در استان در راستاي مديريت بهينه مصرف آب در اراضي زراعي و باغي از مهم ترين برنامه‌هايي است که از سوي سازمان جهاد کشاورزي استان اجرا مي شود و در اين راستا حمايت و همراهي اصولي با بهره‌برداران بخش کشاورزي در توسعه آبياري تحت فشار اهميت دارد از طرفي همکاري و همراهي کشاورزان نيز در تسريع روند توسعه سيستم هاي آبياري نوين در استان کمک شاياني خواهد کرد. شايان ذکر است بيشتر کشاورزان منطقه به اهميت مصرف آب در بخش کشاورزي و ارزش حياتي آن پي برده اند و به نحو مشخصي به فکر چاره براي مصرف بهينه آب و انتقال آن با لوله با اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار هستند. در نهايت بايد گفت کاهش نزولات جوي  مصرف بي‌رويه آب در بخش کشاورزي و پايين رفتن سطح منابع آب زيرزميني اين هشدار را به کشاورزان مي‌دهد که بايد هر چه سريع‌تر براي تغيير شيوه آبياري سنتي به سيستم هاي نوين آبياري اقدام کنند.
* صرفه جويي سالانه 4400 متر مکعب آب به ازاي هر هکتار آبياري تحت فشار
مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: تاکنون بيش از 55 هزار هکتار ازاراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري مجهز شده است. فيض اله شمس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه سيستم هاي آبياري نوين در اراضي کشاورزي استان، اظهار کرد: کل سيستم_هاي نوين آبياري اجرا شده در سطح استان 55 هزار و 412 هکتار بوده که سهم اروميه از اين طرح هاي اجرا شده تاکنون 4هزار و 747 هکتار است. وي ادامه داد: طرح هاي عملياتي اجرا شده به تفکيک شامل12 هزار و 735 هکتار قطره اي  184 هکتار کم فشار ،42 هزار و 493 هکتار باراني بوده و طرح هاي اجرا شده در اراضي پاياب سد_ها شامل شبکه آبياري زهکشي در سطح 22 هزارهکتار باراني و قطره اي است. مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص اعتبارات اختصاص يافته براي اجراي اين طرح ها اعلام کرد: اعتبارات تخصيصي از سال 95 تاکنون شامل 885 ميليارد ريال بوده و 200 ميليارد ريال نيز ازمحل اعتبارات سال 96 بوده است. شمس به عمده مشکلات اجراي سيستم آبياري نوين در استان اشاره کرد و متذکر شد: عدم تامين سهم آورده شخصي کشاورزان ذينفع ، عدم پوشش کامل کمک بلا عوض دولتي به اندازه 85 درصد هزينه هاي اجرايي پروژه، افزايش بي رويه قيمت لوله و اتصالات از جمله مشکلات اجراي اين طرح ها به شمار مي روند. مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينکه به ازاي هر هکتار آبياري تحت فشار سالانه به ميزان 4400 متر مکعب آب صرفه جويي مي شود، تصريح کرد: لذا ميزان کل آب صرفه جويي شده 340 ميليون و 612 هزارو800 متر مکعب خواهد بود در اين راستا افزايش سطح تجهيز اراضي کشاورزي استان به سامانه هاي نوين آبياري در صرفه جويي منابع آبي استان نقش به سزايي خواهد داشت. وي به مزايا و معايب آبياري تحت فشار قطره اي اشاره کرد و افزود: افزايش راندمان آبياري و صرفه جويي در مصرف آب، مديريت و بهره برداري بهينه از آبياري در مقايسه با آبياري سنتي وافزايش ميزان محصول به ازاي واحد سطح در مقايسه با آبياري سنتي از مزاياي اين طرح است. شمس ادامه داد: همکاري و همراهي کشاورزان در مدرنيزه کردن اراضي خود به سيستم تحت فشار که موجب صرفه‌جويي آب کشاورزي مي شود بسيار حائز اهميت است و در واقع توسعه سيستم هاي آبياري نوين در اراضي کشاورزي استان با مشارکت کشاورزان عملياتي مي‌شود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تجهيز بيش از 55 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري

تجهيز بيش از 55 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري
خروج

گروه گزارش: بنا بر اعلام مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي تا کنون بيش از 55 هزار هکتار ازاراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري مجهز شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها