عصر آذربایجان

گزارش خبر

محصولات نامرغوب چيني عامل اختلاف در صنوف مختلف

محصولات نامرغوب چيني عامل اختلاف در صنوف مختلف

1396/11/29

گروه گزارش: آشفتگي هاي اقتصادي کشور گويا اين روزها گريبانگير همه اقشار و صنوف شده به گونه اي که با هرکس به سخن مي نشيني از گراني ها و نبود نقدينگي گلايه کرده و خواستار رسيدگي و حل و فصل مشکلات فعلي مي شود. مکانيک ها و واحدهاي خدمات خودرو از گذشته با عنوان آچار به دستاني با درآمدهاي ميلياردي معروف بوده اند، به گونه اي که اگر فردي مکانيک در يکي از نمايندگي هاي معتبر خودرو مشغول بود به قول معروف نان او در روغن بوده اما اگر او شاگرد مکانيکي در بيرون از نمايندگي ها باشد به اندازه دستمزد کار خود هزينه دريافت کرده و زندگي خود را سر و سامان مي داد.

 اما اين روزها آنچه که بيش از پيش مشهود است وضعيت نابسمان هر يک از شاغلين در اين حرفه است به گونه اي که اگر در راسته مکانيکي ها واقع در خيابان شيخ شلتوت گذري داشته باشي متوجه تفاوت وضعيت اين افراد در مغازه هايشان مي شويد اما اين بدين معني نيست که اين روزها خودروهاي مردم معيوب نمي شود يا نيازي به مکانيکي ندارد بلکه گواه ازنبود نقدينگي براي حل و فصل اين مشکلات دارد. 
در همين خصوص سراغ يکي از شاغلين در اين صنف رفتيم تا از نزديک جوياي حال آنان شويم. »رسول« يکي از مکانيک هاي جوان شهر اروميه و البته موفق است. او مي_گويد: از 9 سالگي وارد اين شغل شده ام و تاکنون که 32 سال سن دارم توانسته ام پس انداز قابل توجهي براي خود داشته باشم اما امسال از ابتداي سال تاکنون به طور قابل توجهي دچار مشکلات اقتصادي هستيم.
*مسئولان پيگير وضعيت مکانيکي ها نيستند
او ضمن اظهار تاسف از اوضاع موجود اينگونه ادامه مي دهد: هر سال بايد مبالغ بسياري را به اتحاديه، شهرداري، اصناف و امور مالياتي پرداخت مي کنيم هيچ کدام از اين مراکز هم معيار مشخصي براي دريافت مبالغ ندارند وهر کدام هر چيزي دلش بخواهد مي نويسد و مکانيک مجبور به پرداخت آن است. اين مکانيک در پاسخ به اين سوال که آيا بيمه درماني از سوي اتحاديه داريد؟ ابراز مي کند: به هيچ وجه مگر مسئولان در اتحاديه يا مراکزي که از هرکدام از ما هزينه دريافت مي کنند جوياي حال ما هستند که اکنون به فکر بيمه کردن ما يا مغازه_هايمان باشند؟تنها چيزي که آنان پيگير آن هستند دريافت هزينه هاي مربوط به خود در موعد مقرر است. »رسول« اظهار مي کند: علاوه بر خرج و مخارج مراکز بايد ماهانه مبلغي در خصوص کرايه مغازه بدهيم مگردخل ما چقدر است که به اين ميزان بايد خرج داشته باشيم؟ چه بسيار روزهايي که اين روزها حتي دستانمان نيز سياه نمي شود چرا که مشتري آن چناني نداريم. وقتي از او مي پرسيم آيا خودروهاي مردم دچار مشکل نمي شوند که شما مشتري نداريد اين گونه پاسخ مي دهد:  به هيچ وجه اينگونه نيست چرا که هر دوره اي ما مشتري هاي خاص خودرا داشته ايم و اين روزها نبود نقدينگي از علل رجوع نکردن مردم به مکانيکي ها است تورم،رکود ومشکلات اقتصادي کمر مردم را شکسته است.
*اغتشاشات اخير اوضاع را اسفناک تر کرده است
اين جوان مکانيک همچنين مي افزايد: اغتشاشات اخير بي تاثير در وضعيت ما نبوده است. پس از اغتشاشات به قاطعيت مي توان گفت بازار ما و مشتريانمان از بين رفته است. گراني دلار و فشار هاي اقتصادي مردم را از پاي در آورده است و مردم را دچار دغدغه هايي مهم تر مشکلات فني خودرو هاي آنان کرده است.
*مردم قدرت خريد ندارند
يکي از همسايه هاي اين جوان که شغل او لاستيک فروشي است نيز در تائيد سخنان وي مي گويد: مردم ديگر قدرت خريد ندارند گراني و تورم در کشور جيب هاي مردم را خالي کرده است من حتي هنگام فروش لاستيک هايم نمي_توانم آن هارا به قيمت واقعي به فروش برسانم و چه بسيار مواقع که متضرر مي شوم. وي ادامه مي دهد: هر ماه 20 ميليون تنها کرايه مغازه ام است و چه بسا که بسياري از مواقع حتي براي دادن کرايه مغازه ام بايد قرض کنم و فروش ماهيانه ام حتي کفاف کرايه مغازه ام را نمي دهد چه برسد به خرج و مخارج خانه و نان شب دو فرزندم.
*مسئولين، مسئوليتشان را براي کسبه تشريح کنند
اين لاستيک فروش اظهار مي کند: مسئولان مسئوليت خود را برايمان تشريح کنند آيا آنان تنها براي اخذ مخارج از کسبه اي که کسبي ندارند پشت ميز نشسته و حقوق مي گيرند؟ ما بايد دردهايمان را به چه کسي بگوييم؟ چه کسي شنواي درهاي کسبه است جرا بجاي کمک و ياري به کسبه با هزينه هاي بالا و ماليات هاي آنچناني بيش از پيش کسبه را دچار مشکل مي_کنند.
*رکود اقتصادي، گريبان گير جامعه
مدير اجرايي اتحاديه خدمات اتومبيل اروميه گفت: اتحاديه ها تنها قادر به انجام بيمه تکميلي افراد هستند و اصناف کل کشور با مشکل بيمه دست و پنجه نرم مي کنند و اميدوار به اقدام نمايندگان مجلس هستيم همچنين رکود اقتصادي گريبان گيرهمگان شده است و نقدينگي مردم و صنف داران را با مشکلات متعددي روبه رو کرده است. حبيب صفري سراي، با اشاره به شکايات و تخلفات موجود در واحد هاي خدمات اتومبيل گفت: تنها مشکلات و شکايات واحد هاي مکانيکي مربوط به اختلافات ناشي از قطعات چيني است اختلافات بازار و اهم مشکلات واحد هاي خدمات خودرو حول اين محور مي چرخد و تک تک آنان با مشکلات متفاوتي در اين خصوص دست و پنجه نرم مي کنند.
*واردات قطعات چيني عامل اختلافات اصناف و ارباب رجوع!
وي، ادامه داد: قبل ها هيچ گونه شکايتي از ارباب رجوع و مکانيکي ها وجود نداشت و اکنون تنها دليل اختلافات نقص هاي قطعات چيني است مسئولان در صدد مقابله با واردات قطعات چيني بر آيند صنوف موجود در شهر بسيار شريف و امانت دار هستند و اين معضل باعث بروز مشکلات متفاوت شده اند. وي  عنوان کرد: صنوف در تمام زمينه ها در خط مقدم همکاري و کمک به مردم هستند امروز بيش از يک هزار و 300 اعضا وجود دارند و 22 رسته داريم البته اين اعضا تنها اعضاي پروانه کسب دار هستند اما کل مجموعه بيش از 3 هزار نفر هستند. صفري سراي، با اشاره به اينکه مکانيکي_هاي خودرو امروز بيشترين مشکلات را در سطح شهر متحمل هستند، گفت: اعضاي اتحاديه امروز به عنوان صنوف مزاحم و آلاينده  شناخته شده اند و اين واقعيت است و اگر به هر کدام از محل هاي مذکور مراجعه کنيم با مشکلات آنان آشنا مي شويم اهم مشکلات آنان کمبود مکان جهت فعاليت است. مدير اجرايي اتحاديه خدمات اتومبيل اروميه، اظهار داشت: بارها مکانيکي ها و واحد هاي خدمات خودرو با تذکرات ماموران شهرداري و راهنمايي و رانندگي مواجه شده اند و صد البته که هيچ کدام از آنان مقصر مشکلات نيستند بلکه کمبودهاي موجود اين معضلات را ايجاد مي کند. وي، اين گونه ادامه داد: در دو سال گذشته زميني براي ايجاد مجتمع در نظر گرفته شده است و در صدد هستيم براي آنان مجتمعي با عنوان مجتمع خدمات فني اتومبيل ايجاد کنيم و انتظار حمايت از مسئولان در اين راستا داريم چراکه صنوف خدمات اتومبيل صنف هايي بي بضاعت هستند و توانايي خريد محلي براي خود ندارند و اکثريت آنان مستاجر بوده و با مشکل اجاه بها نيز روبه رو هستند. مدير اجرايي اتحاديه خدمات اتومبيل، تاکيد کرد: هر چه حمايت مسئولان اعم از استاندار، فرماندار و نمايندگان مجلس را بيشتر باشداين طرح سريع تر به اتمام مي رسدو موفق مي شويم  صنوف را به خارج از شهر منتقل کنيم. با توجه به گزارش فعلي و گزارش هايي که قبلااز مشکلات کسبه اصناف مختلف منتشر شد متوجه وجود مشکلات اقتصادي بسيار در صنوف مختلف مي شويم و تمام آن ها گلايه از کم کاري مسئولان در رسيدگي به مشکلات محتمل آنان دارند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، به راستي آيا زمان رسيدگي و حل و فصل کردن مشکلات صنوف فرا نرسيده و يا همگان نشسته و دست در دست هم مي دهند و نظاره گر ورشکستي بيش از پيش اصناف مختلف خواهند بود؟!

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

محصولات نامرغوب چيني عامل اختلاف در صنوف مختلف

محصولات نامرغوب چيني عامل اختلاف در صنوف مختلف
خروج

گروه گزارش: آشفتگي هاي اقتصادي کشور گويا اين روزها گريبانگير همه اقشار و صنوف شده به گونه اي که با هرکس به سخن مي نشيني از گراني ها و نبود نقدينگي گلايه کرده و خواستار رسيدگي و حل و فصل مشکلات فعلي مي شود. مکانيک ها و واحدهاي خدمات خودرو از گذشته با عنوان آچار به دستاني با درآمدهاي ميلياردي معروف بوده اند، به گونه اي که اگر فردي مکانيک در يکي از نمايندگي هاي معتبر خودرو مشغول بود به قول معروف نان او در روغن بوده اما اگر او شاگرد مکانيکي در بيرون از نمايندگي ها باشد به اندازه دستمزد کار خود هزينه دريافت کرده و زندگي خود را سر و سامان مي داد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها