عصر آذربایجان

گزارش خبر

ضريح مليله در تاريخ هنر ماندگار مي‌شود

ضريح مليله در تاريخ هنر ماندگار مي‌شود

1396/12/06

گروه تاريخي: عشق به اهل‌بيت (ع) مؤلفه برجسته اخلاقي هنرمندان اردبيلي است. ارادتي که موجب شد اينبار مليله کار پيشکسوت اثري نفيس را تهيه و به نام مطهر امام حسين (ع) به يادگار بگذارد.

مليله نقره شايد نيازمند ابزارهاي متعددي نباشد اما اين هوش، استعداد، صبر و حوصله و توانمندي سرانگشتان هنرمند است که موجب خلق اثر مي‌شود.
اغلب به دليل سختي کار، آثار مليله نقره در ابعاد کوچک توليد مي‌شود و با اين‌ وجود هنرمند برجسته مليله استان اردبيل،  دست به ساخت ماکتي در ابعاد بزرگ زده است. اثري که ماندگار خواهد بود.
مليله‌کاري از جمله صنايع ساخت زيورآلات، ظروف تزئيني و اشيا زينتي با بهره‌گيري از فلزات گران‌بها است که به دليل ظرافت در ساخت به عنوان يکي از هنرهاي اصيل دستي محسوب مي‌شود.
آثار مکشوفه قدمت اين هنر را به سالهاي 330 تا 550 قبل از ميلاد مسيح اتصال مي‌دهد که به روايت کتب تاريخي به دليل زيبايي و قيمتي بودن اين گروه از صنايع ظريفه در زمان تاراج اسکندر و سپاهيان وي اثري از آن در مرزهاي محدود به کشور باقي نمانده است.
*تمرين هنري سه هزارساله از 10 سالگي
بااين‌وجود کشفيات باستان‌شناسي و آثار به جا مانده بيانگر قدمت سه هزار سال اين هنر است بطوريکه نمونه اين اکتشافات در اطراف بقعه شيخ صفي الدين وجود آثار مليله در اردبيل را به اثبات مي‌رساند.
مليله کاران اردبيلي همواره در سطوح بين‌المللي خوش درخشيده‌اند و نمونه آن ها محمد اصغر نژاد است که از 10 سالگي نزد احمد اصغر نژاد توليد مليله را با طلا و نقره ممارست کرده است.
با بيش از 40 سال تجربه توليد آثار مليله نقره يکي از کهنه‌کاران اين صنعت است. صنعتي که بسياري از علاقه‌مندان را مدهوش خود مي‌سازد اما به واسطه سختي کار در همان ماه‌هاي نخست گروه کثيري ترک آن مي‌گويند.
اصغر نژاد بخشي از منزل شخصي خود را به کارگاه خلق آثار هنري بي‌نظير مبدل ساخته و با ابزارهاي ساده، ماه ها براي توليد يک اثر وقت صرف مي‌کند.
*350 قطعه براي ساخت هر پنجره ضريح امام
26 ماه از زماني که تصميم گرفت ماکت ضريح شش گوشه امام حسين (ع) را توليد کند، سپري شده است. به تعبير افرادي که از نزديک روند ساخت اين اثر هنري را ديده‌اند، اين اثر به قدري نفيس است که جز با عشق و اعتقاد قلبي توليد آن امکان‌پذير نبوده است.
معاون صنايع‌دستي ميراث فرهنگي استان اردبيل در اين خصوص تصريح کرد: اين اثر نفيس براي اولين بار توليد شده و به واقع غير قابل قيمت‌گذاري و جزو آثار نفيس صنايع‌دستي استان اردبيل و حتي کشور است.
عليرضا دباغ عبداللهي با تأکيد به اينکه اين اثر شناسنامه آثار توليدي استان در مليله نقره محسوب مي‌شود، متذکر شد: تکنيک هاي متعدد در توليد اين اثر صرف شده و هنرمند با مهارت و تعهد بالايي آن را توليد کرده است.
مطابق اظهارات هنرمند مليله کار نيز براي توليد اين اثر ضريح امام حسين (ع) در 30 بخش مجزا تقسيم‌بندي شده و فقط 20 پنجره پيرامون آن اجرا شده است که هر يک 350 قطعه کوچک در حد چند ميلي‌متر از مفتول نقره است.
اصغر نژاد افزود: اين قطعات حرارت داده شده و به شکلي که مورد نظر است، فرم مي‌گيرد و سپس با قطعات ديگر جوش داده مي‌شود.
وي متذکر شد: تکميل اين اثر حداقل به پنج ماه ديگر نيز نياز دارد و به اسم و عشق امام حسين (ع) ساخته شده است.
*خاندان اهل‌بيت (ع) خود سراسر انگيزه خلق اثر است
ضريح شش گوشه اولين اثر محمد اصغر نژاد به عشق اهل بيت (ع) نيست. پيش از اين گهواره منتسب به حضرت رقيه(س)، قاب قرآن منتسب به امام حسن(ع) و شمشير ذوالفقار منتسب به امام علي (ع) در دهه 70 همه مليله نقره مزين به طلا با دستان هنرمند او توليد و به آستان قدس رضوي تقديم شده است.
اين هنرمند معتقد است خاندان اهل‌بيت (ع) خود سراسر انگيزه خلق اثر هستند و در ميان آن ها عشق به امام حسين (ع) در روح و روان هر اردبيلي ريشه دوانده است.
به گفته اصغر نژاد اينکه همه‌ساله بيش از 20 ميليون نفر با پاي پياده به کربلا مي‌روند جز به واسطه عشق و محبت نيست.
همين علاقه قلبي است که اردبيل را به پايتخت حسيني شهره ساخته و اين هنرمند در نظر دارد ضريح شش گوشه خود را نيز به آستان قدس رضوي تقديم کند.
 هر چند دو گزينه انتقال به کربلا و يا نگه‌داري در موزه آستان قدس مطرح بوده اما هنرمند اردبيلي معتقد است آثار هنري اين کشور بايد در داخل مرزهاي آن نگه‌داري شود.
معاون صنايع‌دستي ميراث فرهنگي استان متذکر شد: به دليل سختي کار مليله نقره و اينکه انعطاف زيادي در مقابل هدايت حرارتي دارد، عموماً هنرمندان آثار خود را در ابعاد کوچک توليد مي‌کنند.
دباغ عبداللهي تصريح کرد: اين اثر در ابعاد بزرگ و تکنيک‌هايي که براي ساخت آن صرف شده به واقع يک اعجاز هنري و گوياي توانمندي هنرمندان اين استان است.
آنچه در توليدات مليله نقره اعجاز کارشناسان را برانگيخته، بهره‌گيري از معرفت و اخلاق و توجه به طرح‌هاي بومي و اصالت‌هاي هنري است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، در واقع هر توليد مليله نقره خود به منزله پيمايش در تاريخ اين هنر ظريف بوده و گواه دستان معتقد و مؤمن هنرمندان اردبيلي است و به واسطه اعتقاد قلبي است که آثار توليدي چشم‌نواز هر بيننده است و در حافظه زيباشناسي وي ماندگار مي‌شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ضريح مليله در تاريخ هنر ماندگار مي‌شود

ضريح مليله در تاريخ هنر ماندگار مي‌شود
خروج

گروه تاريخي: عشق به اهل‌بيت (ع) مؤلفه برجسته اخلاقي هنرمندان اردبيلي است. ارادتي که موجب شد اينبار مليله کار پيشکسوت اثري نفيس را تهيه و به نام مطهر امام حسين (ع) به يادگار بگذارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها