عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا کالاهاي مونتاژي هم ايراني حساب مي‌شوند

آيا کالاهاي مونتاژي هم ايراني حساب مي‌شوند

1397/02/16

گروه گزارش: اگر براي خريد محصولي به بازار رفتيد و متوجه شديد کالايي که مي‌خواستيد مشابه کاملا ايراني ندارد بايد چکار کنيد؟ در اين گزارش به اين سوال پاسخ مي‌دهيم.

ين روزها کمتر کسي است که هنوز در ضرورت و واجب بودن خريد کالاي ايراني و حمايت از کارگر ايراني شک داشته باشد. اما در اين ميان برخي مواقع براي همه ما پيش آمده که براي خريد کالايي به بازار مي‌رويم اما يا محصول ايراني پيدا نکرديم يا تنها جنس مونتاژ شده و ... موجود بود. در اين مواقع بايد چکار کنيم که هم تصميم درستي باشد و هم از کالاي داخلي حمايت کرده باشيم؟
براي اينکه راحتتر بتوانيم اين موضوع را بررسي کنيم، تمامي مواردي را که ممکن است پيش بيايد و تمامي احتمالات را بررسي مي‌کنيم.
1. کالايي که هم توليد و هم برند آن 100 درصد ايراني است
خوشبختانه در بسياري از کالاهاي روزمره زندگي، در کشور توليدکنندگان زيادي وجود دارند که با طرح، قيمت و کيفيت‌هاي مختلف در حال توليد محصول هستند.   اما ما در اين قسمت هدفمان اين است که به سراغ کالاهايي برويم که از صفر تا صد آن داخل کشور توليد مي‌شوند و در عين حال برند ايراني نيز دارند. البته توليدکنندگان و کارگران نيز بايد از اعتماد مردم نهايت استفاده را کرده و کيفيت توليداتشان را تا حد امکان بالا ببرند.
يعني هم مواد اوليه توليد داخل را استفاده مي‌کنند، هم کارگر ايراني را مشغول به کار مي‌کنند و هم با نام تجاري خودشان، کالاها را به بازار عرضه مي‌کنند. حتما هم لازم نيست اين کالا محصول خاص يا گران قيمتي باشد. بلکه گاهي موارد به ظاهر ساده هم بايد جدي گرفته شوند.
به عنوان نمونه همين که شما بدانيد ميوه‌اي که استفاده مي‌کنيد توليد دسترنج کشاورز ايراني است. خودکاري که با آن مي‌نويسد را کارگران ايراني توليد کردند و کفش و لباسي که مي‌خريد را دستان صنعتگر ايراني توليد کرده نشان مي‌دهد که به خريد محصول داخلي تعصب داريد. حالا در مرحله بعد بايد سعي کنيد ساير ملزومات مهم‌تر زندگي از لوازم خانگي تا صوت و تصوير و خودرو و سرويس‌چوب و... و لوازم مصرفي نظير لاستيک و قطعات لازم خودرو و ساير موارد را هم از اين بخش کالاها تامين کنيد.
توصيه ما به شما اين است که اگر به‌دنبال خريد محصولات خاص نظير لوازم خانگي و کالاهاي اساسي‌تر زندگي هستيد حتما پيش از آنکه براي خريد به بازار مراجعه کنيد خوب در اينترنت بگرديد تا کالاي با کيفيت ايراني را با قيمت مناسب و در نزديک‌ترين مکان خريداري کنيد.
2. کالايي که برندش ايراني اما برخي قطعاتش وارداتي است
طبيعيست که امکان توليد همه نوع کالا و مواد اوليه در کشور وجود نداشته باشد و توليدکننده چه براساس سياست‌هاي کلان کشور و يا براساس استراتژي‌هاي خود بخشي از مواد مورد نياز براي تهيه يک کالا را وارد مي‌کند و بخش ديگر را در داخل کشور تحت برند خود توليد مي‌کند.
به عنوان نمونه کارخانه خودکار کيان که پيش از اين چندين گزارش از خط توليد آن منتشر کرديم، تا چندسال قبل بخش عمده‌اي از جوهر و نوک خودکار را وارد مي‌کرد اما به مرور زمان و با توجه به حمايت‌هاي مردم، براي ماندگاري در بازار تصميم گرفت اين موارد را نيز خود توليد نمايد که نتيجه‌اش توليد جنس کاملا ايراني شده است.
يا در نظر بگيريد براي توليد مداد در کشور نيازمند اين هستيم تا از چوب نوع خاصي درخت استفاده کنيم که اين نوع درخت در ايران وجود ندارد. بنابراين طبيعي است توليدکنندگان اين ماده را وارد کنند تا در کنار ساير قطعاتي که خودشان آماده مي‌کنند محصولي بسازند.
يا برخي از توليدکنندگان لوازم خانگي نظير اسنوا بخشي از مواد مورد نياز خود را از خارج از کشور وارد و بخشي را نيز در داخل توليد مي‌کنند و در نهايت با استفاده از محصول خارجي وداخلي تحت برند و نشان تجاري خود کالايي توليد مي‌کنند.
بنابراين همينطور که گفته شد و از اين موارد نيز بسيار است، خريد چنين نوع کالايي در اولويت دوم قرار دارد و در صورتي که نتوانستيد کالايي تماما داخلي پيدا کنيد سراغ اين نوع از توليدات برويد.
3. کالاي مونتاژ (برند ايراني) شايد مناقشه و بحث برانگيز ترين نوع کالاي ايراني همين موارد باشند چراکه عده‌اي با اين استدلال که اين کالاها وارداتي است و صرفا در داخل کشور مونتاژ ميشود  در نتيجه آن را اصلا ايراني حساب نميکنند و بطور کلي قيد خريد آن را زده و اين استدلال را توجيهي براي خريد کالاي خارجي مي‌کنند. 
در اين که کالا هرچه ايراني تر باشد بهتر است که شکي نيست اما در برخي محصولات مخصوصا آنهايي که تکنولوژي‌هاي پيشرفته تري نياز دارند شايد حجم بازار و همچنين کم توجهي توليدکنندگان به تحقيق وتوسعه سبب شده باشد نتوانيم قطعات را در داخل توليد کنيم و مجبور به واردات قطعات اوليه به صورت CKD به کشور شويم.
اما اينکه ارزش افزوده داخلي براي اين کالا که همان خط مونتاژ است را هم ناديده بگيريم اشتباه است چرا که مزيتي که اين نوع کالاها بر کالاهاي وارداتي دارند اين است که تعدادي کارگر در خط توليد مشغول مونتاژ هستند. کارگراني که چه بسا پس از گذشت زماني از مونتاژکاري تبديل به توليدکننده همان محصول شوند و در صورتي که اگر از آن‌ها حمايت نشود ممکن است اين گروه از کارگران نيز به جمع بيکاران اضافه شوند.
براي نمونه شرکت ساخت گوشي تلفن همراه جي‌ال‌ايکس را ميتوان مثال زد. گرچه توقع اصلي اين است که اين شرکت هرچه زودتر نسبت به افزايش ساخت داخل محصولاتش اقدام کند و برنامه مشخص ارائه کند اما مقايسه محصولاتي که طي مدت اخير در اين شرکت توليد شده با مدل‌هاي ابتداي راه اندازي کارخانه نشان از تحول بزرگي دارد که البته راضي کننده نيست.
اما نويد اين را مي‌دهد که اين شرکت توانايي اين را دارد که محصولي با درصد ايراني سازي بالاتر حداقل براي لوازم جانبي گوشي موبايل آماده کند. درواقع ما بايد از اين کالاها حمايت کنيم و بخريم تا علاوه بر اينکه درآمد مونتاژ آن داخل کشور ميماند، کارگران ايراني نيز بيکار نمانند. 4. کالاي کاملا خارجي که تنها در ايران بسته‌بندي مي‌شود
بله درست متوجه شديد حتي کالايي که به اندازه بسته‌بندي در ايران وقت و هزينه صرف آن مي‌شود، خريدش ارزش دارد به کالايي کاملا خارجي. البته تلاش کنيد از موارد رديف هاي بالاتر تهيه کنيد اما برخي محصولات هستند که کاملا وارداتي هستند و تنها بسته‌بندي آن در داخل انجام ميشود نظير مدل‌هايي از اسباب‌بازي يا قطعات خودرو و امثالهم...
5. کالاي کاملا خارجي کشور ايران متاسفانه براساس سياست‌گذاري‌هاي غلط طي ساليان گذشته به يکي از واردکنندگان عمده‌ کالاهاي مصرفي به کشور تبديل شده است. طبق آمار در سال گذشته، نزديک به 9 ميليارد دلار پول کشور در شرايطي که تنگ‌ناهاي ارزي داشتيم، خارج شد و در ازاي آن برخي کالاها و محصولاتي وارد شد که آوردن نامشان هم ناگوار است. کالاهايي ساده همچون نخ و سوزن گرفته تا کفش و لباس.
از سوي ديگر اين آمار بجز موارد قاچاقي است که به کشور وارد ميشود که طبق کمترين آمار اعلامي حداقل سالانه 12 ميليارد دلار است و بازهم اين دو آمار بجز وارداتي است که در بار همراه مسافر وارد کشور مي‌شود. طبق آمار سال گذشته بيش از 11 ميليون سفر خارجي داشتيم که خودتان حساب کنيد حجم کالاهايي که با خودشان مي‌آورند.
و اضافه کنيد ميزان بار همراه مسافر را به آمار واردات کالاهاي مصرفي و به آمار قاچاق تا ببينيد چه آواري بر سر کارگر ايراني وارد مي‌آيد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اما در مقابل ممکن است برخي کالاها اصلا در داخل کشور توليد نشوند مثل مدل‌هايي از داروها يا تجهيزات پزشکي يا ... در اين مواقع بهترين کار اين است که اگر ضرورتي ندارد و همچون دارو حياتي و لازم نيست، لحظه اي هم خودتان را جاي آن کارگري بگذاريد که هر لحظه ممکن است کارگاهش ورشکسته شود و از کار بيکار. بعد تصميم‌ بگيريد...

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آيا کالاهاي مونتاژي هم ايراني حساب مي‌شوند

آيا کالاهاي مونتاژي هم ايراني حساب مي‌شوند
خروج

گروه گزارش: اگر براي خريد محصولي به بازار رفتيد و متوجه شديد کالايي که مي‌خواستيد مشابه کاملا ايراني ندارد بايد چکار کنيد؟ در اين گزارش به اين سوال پاسخ مي‌دهيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها