عصر آذربایجان

گزارش خبر

حرکت لاک پشتي صنعت خودروي آذربايجان

حرکت لاک پشتي صنعت خودروي آذربايجان

1397/03/01

گروه گزارش: صنعت خودروي آذربايجان به رغم حرکت لاک پشتي آن، ظرفيت هاي زيرساختي و انساني مناسبي دارد که به فعل رساندن آن براي همگامي با واحدهاي خودروساز قديمي کشور و ايجاد قطب جديد خودروسازي در تبريز، نيازمند کيفي سازي توليد از طريق ارتقاي فناوري است.

نزديک به دو دهه است که بخش هاي صنعتي آذربايجان شرقي بخصوص قطعه سازان و مجموعه سازان درصدد ايجاد قطب خودروسازي در استان هستند، اما به دلايل مختلف تاکنون موفق نشده اند به اين مهم دست يابند.
اين در حالي است که وزير صنعت، معدن و تجارت کشور آبان ماه سال گذشته در نشستي با فعالان بخش قطعه سازي، مجموعه سازي و خودروسازي آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه صنعت خودروسازي در کشور انحصاري نيست، از بخش خصوصي استان، ايجاد قطب سوم خودروسازي را خواستار شد.
استاندار آذربايجان شرقي هم اسفند ماه پارسال در بازديد از چند واحد خودروساز با اشاره به ظرفيت هاي استان در زمينه قطعه سازي، اظهار اميدواري کرد افراد متخصصي که اهليت ايجاد اين صنعت را در استان دارند، با مشارکت و هم افزايي بتوانند به خواست ديرينه صنعتگران استان پاسخ دهند.
مجيد خدابخش تاکيد کرد: واحدهاي خودروساز آذربايجان شرقي در کنار افزايش ظرفيت توليد، بايد تنوع توليدات خود را هم افزايش دهند تا بتوانيم حمايت‌هاي لازم را در اين صنعت جذب کنيم.
در اين ميان در کنار ظرفيت هاي قطعه سازي آذربايجان شرقي، فعاليت گروه صنعتي تراکتورسازي و ماشين سازي تبريز و گروه هاي 'اسنا' و 'آذهايتکس'، نشانه ظرفيت هاي بالاي توليد خودروهاي سنگين در استان است.
هر چند پيش از اين با آغاز فعاليت 'ايران خودروي تبريز' در شهريور ماه سال 1386 زنگ توليد خودروي سواري در استان به صدا درآمد، اما آرزوي صنعتگران تبريزي براي ايجاد واحد خودروسازي همسنگ با واحدهاي قديمي و شناخته شده کشور تا به امروز برآورده نشده است.
البته ناگفته نماند شرکت 'ايران خودروي تبريز' سال گذشته با توليد 100 هزار دستگاه در سال سهم مهمي در توليد خودروي سواري کشور به خود اختصاص داد.
'گروه صنعت خودروي آذربايجان' هم در سال 1389 به عنوان بزرگترين کارخانه توليد کننده خودروهاي سواري در شمال غرب ايران با ظرفيت توليد بيش از 200 هزار دستگاه انواع خودروي سواري به مجموعه هاي خودروسازي استان اضافه شد.
راه اندازي خط توليد خودروهاي پيکاپ در گروه صنعتي 'آميکو' با حضور رييس جمهوري در نخستين روزهاي ارديبهشت ماه امسال و بازگشت شرکت خودروسازي 'رخش خودرو ديزل' به چرخه توليد، پس از چهار سال تعطيلي، از ديگر نشانه هاي خيز صنعت خودروسازي آذربايجان شرقي براي بالندگي در مسير پرفراز و نشيب است.
به هر حال صنعت خودروي آذربايجان به عنوان يکي از شاخه هاي صنعتي اشتغال زا مي تواند نقش مهمي در رونق توليد و افزايش اشتغال استان ايفا کند.
اما آنچه مسلم است بدون بهره گيري از فناوري هاي نوين روز و تنها با رويکرد مونتاژ در صنعت خودرو ره به جايي نخواهيم برد.
معاون امور اقتصادي استانداري آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه مرداد ماه سال گذشته با هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف)، قرارداد همکاري با موسسه فناوري اتريش (AIT) در راستاي توسعه نظام نوآوري قطعه سازي خودرو، امضا شد، مي گويد: اين طرح مشترک ميان موسسه فناوري اتريش (AIT)، منطقه ويژه علم و فناوري ربع رشيدي تبريز و انجمن مديريت تکنولوژي ايران در حوزه قطعه سازي خودرو آذربايجان شرقي اجرا مي‌شود.
علي جهانگيري اين همکاري را نقطه عطفي در صنعت خودروي استان مي داند و اظهار اميدواري مي کند با تکيه بر دانش روز سطح توليدات ارتقا و سهم استان از بازار داخلي افزايش يابد.
معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي هم با اشاره به اشتغال زايي 15 هزار نفري صنعت در استان، مي گويد: تعيين استاندارد يا الزامات فني اجباري بدون در نظر گرفتن وضعيت تکنولوژي و بازار داخلي باعث مي شود تا اغلب توليدکنندگان با مشکل فروش و عرضه مواجه شوند.
سيد اصغر حسيني معتقد است کمبود نقدينگي، توقف طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل، سود بالاي بانکي و نبود تنوع در محصولات داخلي از جمله عواملي مي باشد که رونق اين صنعت را با چالش جدي موجه کرده است.
وي اضافه مي کند: بازبيني راهبرد توليد خودرو در آذربايجان شرقي، ارزيابي تجاري ظرفيت بازارهاي هدف خودرو و سرمايه گذاري هاي مشترک با خودروسازهاي بزرگ مي تواند راهکارهاي اساسي براي حل معضلات اين صنعت باشد.
وي ارتقاي فناوري واحدهاي قطعه سازي، سوق دادن واحدهاي قطعه ساز به سمت مجموعه سازي، تزريق نقدينگي، ترغيب خودروسازان به استفاده از قطعات داخلي، ايجاد و شناسايي بازارهاي جديد و احصاي ظرفيت خالي بازارهاي آينده را براي رونق اين صنعت ضروري دانست.
نکته ديگر در ارتباط با حرکت لاک پشتي صنعت خودروسازي آذربايجان، محروم بودن آن از سرمايه گذاري هاي کلان شرکت هاي خودروسازي ملي و تلاش براي راه اندازي اين صنعت در استان با تکيه بر سرمايه هاي بخش خصوصي است.
فعالان بخش صنعت آذربايجان شرقي از اينکه آنان در غياب شرکت هاي خودروسازي ملي براي ايجاد شعبه هاي بزرگ و کارآمد خود در اين خطه، ناگزير از تکيه بر سرمايه هاي محلي هستند، گله دارند.
از سوي ديگر هر چند در سال هاي اخير وعده هايي مبني بر راه اندازي يک کارخانه خودروسازي توسط شرکت هاي معتبر اروپايي در تبريز، توسط مسوولان ارشد آذربايجان شرقي داده شده است، اما به نظر مي رسد تا تحقق آن راه زيادي در پيش است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، در اين ميان نبايد سايه سنگين انحصار خودروسازي در کشور بر دوش واحدهاي خودروسازي نوپاي آذربايجان شرقي را ناديده گرفت، هر چند که دولت تدبير و اميد با باور به ضرورت متنوع کردن توليدات صنعت خودرو براي تحقق اين مهم مي کوشد.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حرکت لاک پشتي صنعت خودروي آذربايجان

حرکت لاک پشتي صنعت خودروي آذربايجان
خروج

گروه گزارش: صنعت خودروي آذربايجان به رغم حرکت لاک پشتي آن، ظرفيت هاي زيرساختي و انساني مناسبي دارد که به فعل رساندن آن براي همگامي با واحدهاي خودروساز قديمي کشور و ايجاد قطب جديد خودروسازي در تبريز، نيازمند کيفي سازي توليد از طريق ارتقاي فناوري است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها