عصر آذربایجان

گزارش خبر

برخي‌ها اجازه سرمايه‌گذاري در اروميه را نمي‌دهند

اتاق بازرگاني تبديل به يکي از موانع صادرات شده است//

1396/04/11

گروه گزارش: استان آذربايجان‌غربي يکي از استان‌هايي است که پتانسيل‌هاي بسيار بالايي در راستاي صادرات ميوه و محصولات کشاورزي دارد اما موانع و مشکلاتي پيش روي آن وجود دارد که اجازه فعاليت و صادرات را نمي‌دهد.

صادرات کالاي ايراني يک از مهمترين اصول اقتصاد مقاومتي است که باعث رونق اقتصاد و توليد داخلي مي‌شود. حال اينکه عمده محصول آذربايجان غربي بر کشاورزي استوار است صادرات ميوه مي تواند نقش بسزايي در اقتصاد مقاومتي کشور و آذربايجان غربي داشته باشد. سيد صادق موسوي يکي از توليد کنندگان و صادرکنندگان اين استان است که در گفت‌وگوي تفصيلي از موانع صادرات در آذربايجان‌غربي مي‌گويد.
* شما به عنوان يک تاجر و يا صادر کننده چه موانع و مشکلاتي را در پيش روي خود مي بينيد؟ آيا ارگان‌هاي دولتي يا مسئولين ذيربط در اين امر از نظر شما دخيل هستند؟
در حوزه صنعت و معدن امروزه کشورمان ايران بهترين مواد اوليه را دارد ولي بعضي از نهاد ها مثل اتاق بازرگاني  همکاري‌هاي لازم را ندارند. امثال آقاياني که در اتاق بازرگاني مشغول به کارند کاري کرده‌اندکه عرصه صادرات و واردات و حتي صنعت فقط در زمام افراد خاصي باشد و اين امر سبب شده تا زماني که تاجراني براي سرمايه‌گذاري به استان سفر مي‌کنند شخصي براي مکاتبه با آن‌ها جهت سرمايه‌گذاري وجود نداشته باشد.
چند ماه پيش يک تاجر اروميه‌اي مقيم روسيه با رايزني‌ها مختلف توانست استاندار يکي از استان‌هاي کشور روسيه را به اروميه بياورد اما علي رغم اطلاع مسئولين دولتي و اتاق بازرگاني هيچ کس براي استقبال از وي هم نرفت!
*علت اصلي اين که اتاق بازرگاني را مسئول عقب ماندگي توسعه صادراتي استان مي‌دانيد چيست؟
متاسفانه اتاق بازرگاني استان در 15 سال گذشته با دريافت وام‌هاي هنگفت براي آوردن صنايع و دستگاه‌هايي از  خارج از کشور، بسيار اشتباه و ضعيف عمل کرد و حتي باعث شد طرحي که براي اشتغال زايي چندين جوان داشتيم روي زمين بماند. انها دستگاه‌هايي را با وام‌هاي کلان وارد کشور کردند که اکنون بلا استفاده است و در حال حاضر هم به جاي حل مشکلات و ميدان دادن به تاجرين و صادر کنندگان براي وارد کردن سرمايه به کشور صرفاً مشغول بازپرداخت وام‌هايي هستند که خود به غلط زير بار آن رفته‌اند.
2 سال پيش با سفر لاريجاني به استان، به همراه تعدادي از تجار آذربايجان غربي نامه‌اي را به نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نوشتيم تا در اختيار رئيس مجلس قرار دهد در اين نامه آمده بود که افراد ذکر شده در نامه حاضر به سرمايه گذاري با اعتبار 250 ميليارد تومان در استان هستند در حالي که در همان جلسه برخي آقايان گزارش غلط به رئيس مجلس داده بودند که آذربايجان غربي مقروض است و نمي‌تواند سرمايه گذاري داشته باشد. آمارهاي غلط ارائه مي‌دادند تا ما را ورشکسته نشان دهند ما گفتيم چنين چيزي نيست ما بدون اخذ وام و ديگر موارد آماده سرمايه گذاري در استان هستيم که اين سرمايه گذاري خود منجر به اشتغال زايي در کشور مي‌شود.
*در رابطه با محصول اصلي استان که عمدتاً  محصولات کشاورزي است برنامه‌اي مد نظر داشته‌ايد؟
آذربايجان غربي منبع بسيار خوبي براي کار است ولي مسئولان سنگ اندازي مي‌کنند و حمايتي در کار نيست.  در حال حاضر در استان، سردخانه‌هاي اتمسفري زده شده ولي وقتي دستگاهي براي بسته بندي ميوه وجود ندارد هيچ فايده‌اي ندارد. ما هزينه‌ي مشتري را نمي‌خواهيم ما خودمان هزينه را مي‌آوريم ولي يک نفر باشد که از اين طرح‌ها استقبال کند.
چند روز ديگر فصل چيدن ميوه‌هاست ولي هيچ کس متولي امر نيست که فکري کند اگر ميوه‌ها بسته بندي نشود چه اتفاقي خواهد افتاد و باز هم اگر صادراتي صورت نگيرد برخي با مبلغ بسيار کمي آن هم با چک 6 ماهه از کشاورز خريداري مي‌کنند که اين باز هم به ضرر کشاورز است.
*در ميان صحبت‌هايتان از سرمايه گذاري کلان 250 ميلياردي گفتيد. آيا شما نيز با وام هاي دولتي فعاليت خود را آغاز مي کنيد؟
ما اصلا بحث وام نمي‌کنيم و تسهيلات نمي‌خواهيم فقط خواستاريم جايي باشد که بتوانيم براي جوانانمان  اشتغال زايي کنيم. علاوه بر اين‌ها تجارت در آذربايجان‌غربي انفرادي شده چرا که يک شخص فرمان مي‌دهد فلان کار را انجام دهيد و يا ندهيد و اين اقتصاد رانتي موجب عقب ماندگي استان مي‌شود. وقتي مي‌گوييم وام نمي‌خواهيم پول از خودمان است اجازه بدهند دستگاه ها و ماشين آلات دسته بندي را مستقر کنيم. در هر منطقه اگر اين دستگاه هاي بسته بندي مستقر شده و فعاليت کنند بالاي 5000  شغل براي جوانانمان بوجود مي آيد.
 *آيا بستر هاي لازم براي اين طرح صادراتي شما فراهم شده است؟
اجناسي را که مي خواهيم صادر کنيم بستر صادرات ندارد و اجازه نمي دهند اين بستر ايجاد شود. براي صادرات ميوه به روسيه، بار بايد 6 روز در راه بماند ولي اگر هواپيماي باربري باشد قطعاً اين صادرات در 55 ساعت انجام مي‌گيرد. در اين استان هيچ يک از مسئولان دولتي علي رغم پيگيري‌ها اهميتي به طرح هاي سرمايه گذاري نمي‌دهند. فکر و ذکر اتاق بازرگاني فقط معطوف به باز پرداخت وام هايي شده که گرفته‌اند و بقيه تاجران در هوا مانده‌اند.
گاهاً شده ما توانسته‌ايم از عراق يا ساير کشورها تاجر بياوريم تا کالاي ما صادرات شود ولي به دليل عدم احساس مسئوليت دولتي ها و اتاق بازرگاني نتوانسته ايم اين امر را انجام دهيم.اصلاً در اروميه تجارت و سرمايه گذاري را تحويل نمي گيرند و همين عامل باعث مي شود تا تجار خارجي که براي خريد به اروميه مي آيند از اين شهر فرار کنند.برايمان جاي سوال است که وقتي صرفاً بسته بندي ميوه جات مي تواند نزديک 5 هزار شغل در اروميه ايجاد کند چرا آقايان اجازه نمي دهند.
*در خواستتان از مسئولين چيست؟
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، از مسئولين خواستاريم تا همتي کنند و کارها را پيش ببرند ما نه وام مي خواهيم و نه پولي از دولت مطالبه مي  کنيم بلکه فقط راه را براي صادرات کالاي ايراني هموار کنند که متاسفانه اتاق بازرگاني و مسئولين دولتي در اين مورد غفلت مي‌کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برخي‌ها اجازه سرمايه‌گذاري در اروميه را نمي‌دهند

اتاق بازرگاني تبديل به يکي از موانع صادرات شده است//
خروج

گروه گزارش: استان آذربايجان‌غربي يکي از استان‌هايي است که پتانسيل‌هاي بسيار بالايي در راستاي صادرات ميوه و محصولات کشاورزي دارد اما موانع و مشکلاتي پيش روي آن وجود دارد که اجازه فعاليت و صادرات را نمي‌دهد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها