عصر آذربایجان

گزارش خبر

210پهنه در کشور دچار فرونشست شده است

رئیس سازمان نقشه برداری کشور:

1401/03/18

عصر آذربایجان- رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه اخذ مجوز این سازمان برای ساخت و ساز در پهنه‌های جدید ضروری است گفت: 210پهنه در کشور دچار فرونشت هستند.

عصر آذربايجان- رئيس سازمان نقشه‌برداري کشور با بيان اينکه اخذ مجوز اين سازمان براي ساخت و ساز در پهنه‌هاي جديد ضروري است گفت: 210پهنه در کشور دچار فرونشت هستند.

 جلسه برنامه‌ريزي و توسعه استان با حضور علي جاويدانه رئيس سازمان نقشه‌برداري کشور ، استاندار زنجان و ديگر مسئولان استاني در سالن جلسات پيامبر اعظم (ص) استانداري زنجان برگزار شد.

در اين جلسه علي جاويدانه رئيس سازمان نقشه‌برداري کشور با اشاره به اينکه نقشه و اطلاعات مکاني، نقش بسيار کليدي در برنامه‌ريزي کشور دارد و به توسعه پايدار دانش منجر مي‌شود اظهار داشت: موضوع SDI بسيار اهميت دارد و بايد دستگاه‌هاي مختلف با توجه به داشتن منابع اطلاعات مکاني که دارند اين اطلاعات را در يک پنجره واحد ارائه دهند.

وي افزود: سازمان پنجره واحد کمک مي‌کند تا دستگاه‌ها اطلاعات خود را بر روي آن بارگذاري کرده و آخرين اطلاعات به‌شکل آنلاين و به روز به بين دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود.

رئيس سازمان نقشه‌برداري کشور بيان کرد: نقشه اطلاعات مکاني در آزمايش سرزمين بسيار کمک کننده است و خوشبختانه استان‌ها به اهميت استفاده از آن پي برده‌اند و استان زنجان نيز به عنوان پايلوت اين موضوع انتخاب شده است.

وي با بيان اينکه در حوزه نقشه‌برداري حداقل در بخش نرم‌افزاري کشور کاملاً خودکفا هستيم گفت: اخيراً تفاهم‌نامه‌اي با کشور تاجيکستان در خصوص صدور خدمات فني و مهندسي منعقد شده است.

جاويدانه تصريح کرد: سازمان نقشه‌برداري کشور، در راستاي تحقق اهداف بين‌المللي اين تفاهم‌نامه، با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي تخصصي و فني بخش خصوصي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان، راهبري و مشاوره فني و مهندسي جمهوري تاجيکستان را بر عهده خواهد داشت.

وي  به فرونشست زمين در برخي نقاط کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به حساسيت‌هاي موجود در کشور با تعاملات  انجام شده با وزارت راه و شهرسازي و تعاملات انجام شده توسط شوراي عالي معماري و شهرسازي به تمامي استان‌ها ابلاغ شد که بابت ساخت و ساز در پهنه‌هاي جديد از جهت قرارگيري در پهنه فرونشست استعلامات از سازمان نقشه برداري صورت گيرد که اين موضوع  در حال حاضر در جريان است.

رئيس سازمان نقشه برداري کشور با اشاره به اينکه قبلاً ساخت و سازها انجام شده و شاهد فرونشست‌ها بوديم‌ايم بيان کرد: وزارت کشور بعد از فاجعه متروپل به اين زمينه ورود کرده است و تکاليفي به دستگاه‌ها تامين شده است که در حال پيگيري است.

وي با بيان اينکه سازمان نقشه برداري با استفاده از تکنولوژي روز دنيا و استفاده از تداخل سنجي راداري کل پهنه کشور را پايش کرده است افزود: در حال حاضر بيش از 210 پهنه در کشور شناسايي شده که دچار فرونشست است که بيشترين آن در استان کرمان است.

جاويدانه با اشاره به اينکه در استان زنجان سازمان نقشه برداري کشور پنج گيرنده ثابت GNSS دارد افزود: يکي از گيرنده‌ها در فاز نخست و بقيه نيز در پايان  تابستان امسال بروز رساني خواهد شد.

وي با بيان اينکه از 21 شهر استان زنجان سه شهر فاقد نقشه است  افزود: با تعاملات صورت گرفته در صورت تامين اعتبار تا پايان سال براي سه شهر زنجان تهيه نقشه صورت گيرد.

در ادامه محسن افشارچي استاندار زنجان گفت: استان زنجان جزء معدود استان‌هاي است که دانشگاه آن با توجه به اهميت موضوع داراي رشته نقشه برداري است.

وي افزود: وقتي در حوزه نرم افزار صحبت مي‌شود، تا وقتي که مشتري نداشته باشد هرچقدر از اهميت نرم‌افزار صحبت شود به حد مطلوب نخواهد رسيد با توجه به اين که اهميت SDI بسيار زياد است و در استفاده از آن در فرآيند کاري سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي بسياري از کارها صحيح و آسان خواهد شد.

افشار‌چي بيان کرد: متاسفانه چندين سال است که فقط کلمه SDI شنيده شده و کاربري خاصي در دستگاه‌هاي اجرايي ندارد و کار خاصي پيش نمي‌رود و هر چه جلوتر مي‌رويم مشکلات در اين حوزه بيشتر مشخص و آشکار مي‌شود.

وي افزود: چون مسئله امنيت داده مطرح است هيچ سازمان  جرئت نمي کند ورود حاکميتي به مسئله کند‌ در حال حاضر زنجان پروژه پنجره واحد سرمايه گذاري موضوعي است که سال‌ها در استان زنجان مطرح مي‌شود.

استاندار زنجان افزود: چند مشکل در استفاده از پنجره واحد سرمايه‌گذاري وجود دارد اين که آيا احصا شده و هر کدام از دستگاه در استفاده از  پنجره واحد چند لايه اطلاعات نياز دارند يا خير که بايد اين مورد مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به مشخص شدن متولي اين کار گفت: بايد تکليف اين موضوع تا چند ماه آينده مشخص شود و در جايي بايد نقطه پشت سر پروژه‌ها از جمله مديريت پنجره واحد بگذاريم.

استاندار زنجان در ادامه به مشکل آب‌هاي زير زميني اشاره کرد و گفت: مشکل‌ اصلي در دشت‌هاي خرمدره و سلطانيه برداشت از آب‌هاي زيرزميني است و دو مسير براي حل اين مشکل احصا شده و کار در حال انجام است.

وي عنوان کرد: بايد تمام تلاش کنيم برداشت آب را به حداقل برسانيم و دو برنامه براي اين موضوع داريم؛ نخست انتقال آب از سرشاخه‌هاي ارتفاعات سد کينه ورس که روي آن تاکيد داريم و بايد انجام شود.

افشارچي در پايان افزود: دومين مورد مقابله با چاه‌هاي غيرمجاز در استفاده از آب‌هاي زيرزميني و همين‌طور صرفه‌جويي در مصرف آب است و تلاش خواهيم کرد فرونشست زمين را به حداقل برسانيم زيرا اين اتفاق لحظه‌اي شروع نشده تا بتوانيم لحظه اي حل کنيم و موضوع مهمي براي استان است و اميدوارم تا چند سال آينده بتوانيم اين مسئله را کنترل کنيم.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها