عصر آذربایجان

گزارش خبر

توليد 95 درصد کفش چرم کشور در تبريز

توليد 95 درصد کفش چرم کشور در تبريز

1397/10/17

سرويس اقتصادي: اگر در جنگ تمام‌عيار اقتصادي تنها به يک داشته اقتصادي خود يعني برند کفش تبريز توجه کنيم، به صورت مستقيم براي هزاران نفر و به صورت غيرمستقيم براي ميليون‌ها نفر سپر چرمي ساخته‌ايم.

عصر روز شنبه، 15 ارديبهشت، من تنها خبرنگاري نبودم که در بازار کفش تبريز حضور يافته بود تا گزارشي از ردپاي رئيس جمهور بنويسد. چندين نفر از خبرنگاران همزمان دنبال آن مغازه کفش‌فروشي مي‌گشتند که آقاي روحاني صبح همان روز بعد از افتتاحيه مراسم »تبريز2018« آنجا حاضر شده بود تا در جريان آخرين مشکلات صنف کفاشان تبريز قرار بگيرد.
تبريز را با کيف و کفشش مي‌شناسند. بيش‌تر ايراني‌ها و حتي خارجي‌ها با صنايع چرم تبريز آشنا هستند. حتي اگر هم‌اکنون کفش تبريز پايتان نباشد، بي‌شک هرکدام‌مان در جاکفشي خانه، کفش‌هايي داريم که فقط بخاطر تبريزي بودنشان آن‌ها را خريده‌ايم، حال اصل يا بدل.
در اين سرما، بيش‌تر به فکر گرم نگه‌داشتن سرم هستم تا پاهايم. اين را رجب مي‌گويد. پيرمردي که با او در بازار تاريخي کفش تبريز آشنا شدم. او باربر است و سال‌هاست کفش‌هاي چرم و اصيل تبريز را اين‌ور و آن‌ور حمل مي‌کند و حالا خودش پادرد گرفته است. مي‌گويد هيچ‌وقت کفش‌هاي گران‌قيمت تبريز را نپوشيده است چون در توانش نبوده.
کفش چرم مي‌تواند ارزان هم باشد!
رجب تنها نيست. خيلي‌ها دوست داشته‌اند کفش تبريز بپوشند اما بخاطر قيمت‌هاي سرسام‌آورش هرگز نتوانسته‌اند. البته اگر منظورمان از کفش اصيل تبريز، کفش 800 هزارتوماني باشد که در ويترين چندين مغازه مي‌درخشد، نه همه کفش‌هايي که دست‌فروشان به آن‌ها لقب تبريزي داده‌اند.
البته اگر روزي در مغازه‌اي يک جفت کفش 200 هزار توماني را با عنوان کفش چرم تبريز به شما پيشنهاد کردند، فورا آن را فيک يا همان بدل خطاب نکنيد. آن هم مي‌تواند کفش تبريز باشد، اما تمام‌چرم نه.
اين امکان وجود دارد که چرم طبيعي در رويه، کف، يا تمام کفش به کار رفته باشد و به همين خاطر تفاوت قيمت‌ها چندان عجيب نيست. اما چيزي که حالا بيش‌تر کفاشان و توليدکنندگان و مغازه‌داران با آن مواجه هستند، به‌فروش نرفتن همه اين‌هاست.
تمام مواد اوليه کفش در تبريز توليد نمي‌شود
استاد فياض‌دل مي‌گويد موهايش را در کار کفاشي سفيد کرده است، هرچند من به زحمت چندين موي سفيد روي سرش پيدا کردم، اما منظورش اين بود که از سال 1332 تا همين امروز در اين صنف فعاليت کرده است. يعني سال‌هاي زياد!
در تبريز شايد 20 يا 30 نفر کفش‌هايي مثل من بدوزند. اين ادعاي خود استاد است. او مي گويد کفش هاي تمام چرم مردانه مي‌دوزد. او درباره علت گراني بيش از اندازه کفش تبريز توضيح مي‌دهد: برخلاف آنکه خيلي ها تصور مي‌کنند مواد اوليه کفش تبريز تماما در داخل کشور توليد مي‌شود، اما واقعيت اين است که ما از چسب‌هاي وارداتي استفاده مي‌کنيم.
استاد فياض‌دل مي‌گويد با افزايش قيمت گاو زنده، چرم هم کمياب‌تر شده است و اين هم يک علت براي گران‌شدن کفش تبريز است.
واقعيت اين است که در اوضاع اقتصادي فعلي، براي کم‌تر کسي اهميت دارد که يک جفت کفش تمام‌چرم بپوشد. اين را از سکوت و خلوت بازار تبريز مي‌توان فهميد.
براي قلب دوم بدن
اين شايد براي همه سال باشد که چرا بايد براي يک جفت کفش، اين‌همه پول بپردازند. مگر کفش غير از کفش بودن چه‌کارهاي ديگري بلد است؟
آقاي مونس‌يار يک معلم است در تبريز. او هم‌زمان با تدريس کم و بيش در کار دوخت و دوز کيف و کفش چرم هم هست. اعتقاد او اين است که اگر کيف چرم نباشد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد، اما پاهاي انسان جزو اعضاي حساس او به حساب مي‌آيند. در تبريز 4 هزار و 580 واحد توليدي کفش فعاليت مي‌کنند و 95 درصد از توليد کفش چرم کشور در اين شهر اتفاق مي‌افتد. دکتر سيروس ملک‌پور، فوق‌تخصص ستون فقرات مي‌گويد وقتي مي‌خوابيم يا راه مي‌رويم، عضلات ساق پا با پمپاژ کردن، خون را به بالاي بدن مي‌رساند و به اين دليل عضلات ساق پا قلب دوم محسوب مي‌شود.
95 درصد کفش چرم کشور در تبريز توليد مي شود
محصولات  چرم بخاطر 10مزيت ويژه‌اي که نسبت به مواد مصنوعي دارد، برازنده قلب دوم است: بوي چرم، انعطاف‌پذيري، خاصيت تنفس‌پذيري، فصلي نبودن، مقاومت دربرابر ضربه، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر سايش و کششش، سازگاري با محيط زيست، لطافت چرم و هميشه در اوج. اين‌ها باعث مي‌شوند شما هر 5 يا 6سال يک‌بار کفش عوض کنيد، آن‌هم نه از سر اجبار بلکه اختيار و تنوع‌طلبي.
در تبريز 4 هزار و 580 واحد توليدي کفش فعاليت مي‌کنند و 95 درصد از توليد کفش چرم کشور در اين شهر اتفاق مي‌افتد. اين‌ها را عليرضا جباريان فام، رئيس اتحاديه کفاشان تبريز با ما درميان مي‌گذارد.
به گفته او 40 هزار نفر به صورت مستقيم در صنعت کفش تبريز فعاليت دارند. همين جمعيت کثير باعث مي‌شود رئيس جمهور بعد از افتتاح مراسم »تبريز2018« بدون برنامه قبلي در بازار کفش تبريز حضور يابد و پاي حرف چندنفر از اين چندين هزارنفر بنشيند.
صمت ايران به سمت تبريز
آقاي روحاني همان روز دستور دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر مشکلات کفاشان تبريزي را حل کنند. به همين خاطر چندين جلسه پشت سر هم در تهران و تبريز تشکيل شد. حالا بعد از گذشته حدودا" 7ماه، بازاريان کفش تبريز مي‌گويند تفاوتي احساس نکرده اند.
آقاي روحاني همان روز دستور دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر مشکلات کفاشان تبريزي را حل کنند. به همين خاطر چندين جلسه پشت سر هم در تهران و تبريز تشکيل شد. حالا بعد از گذشته حدودا 7 ماه، بازاريان کفش تبريز مي‌گويند تفاوتي احساس نکرده اند.در ماه‌هاي اخير افزايش نرخ ارز به ويژه دلار، براي کفاشان نيز تاثيرات منفي به‌ همراه داشته است، درحالي که يک حساب سرانگشتي به ما مي‌گويد افزايش نرخ ارز مي‌بايست به سود توليدکنندگان و فروشندگان کفش تبريز تمام بشود.
يک گردشگر خارجي که ممکن است بخاطر انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال 2018، اين شهر را براي سفر انتخاب کند، مي‌تواند با نازل‌ترين قيمت، اعلاترين کفش جهان را بخرد.
با 50دلار، فقط 50دلار
با 50دلار که معادل 600 هزار تومان مي‌شود، مي‌توان يک جفت کفش تمام‌چرم تبريز خريد، درحالي که شما با ??دلار مي‌توانيد يک وعده غذايي خوب در مرکز شهر پاريس داشته باشيد، آن هم در منطقه دور از جاذبه‌هاي توريستي و تاريخي.
درحالي که تعداد زيادي از مردم با خريدهاي مسافران در شرايط فعلي و گراني ارز مخالف هستند، دکتر محمد کلامي، تحليلگر اقتصادي مي‌گويد: اگر بتوانيم مسافران را به‌جاي خريدن کالاهاي خارجي که خودمان وارد مي‌کنيم، به خريدن کالاهاي کاملا داخلي مثل کفش و صنايع دستي هدايت کنيم، مي‌توانيم سود قابل‌توجهي از آن اقتصاد شهرمان بکنيم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، مسئولان کشورمان مي‌گويند مدت‌هاست با يک جنگ تمام‌عيار اقتصادي روبه‌رو هستيم. جنگي که به‌ظاهر سلاح‌هاي مناسبي براي دفاع از خودمان نداريم. اما اگر تنها به يک داشته اقتصادي خود يعني برند کفش تبريز توجه کنيم، به صورت مستقيم براي هزاران نفر و به صورت غيرمستقيم براي ميليون‌ها نفر سپر چرمي ساخته‌ايم، آن هم سپر تمام‌چرم تبريز.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

توليد 95 درصد کفش چرم کشور در تبريز

توليد 95 درصد کفش چرم کشور در تبريز
خروج

سرويس اقتصادي: اگر در جنگ تمام‌عيار اقتصادي تنها به يک داشته اقتصادي خود يعني برند کفش تبريز توجه کنيم، به صورت مستقيم براي هزاران نفر و به صورت غيرمستقيم براي ميليون‌ها نفر سپر چرمي ساخته‌ايم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها