عصر آذربایجان

گزارش خبر

چند توصيه براي بهبود سلامت روان در بهار

1398/02/04

گروه گزارش: براي بسياري از افراد بهار زماني براي شروعي دوباره و تجديد انرژي به شمار مي‌رود، اما تغييرات فصلي و آب و هوايي در اين فصل مي‌تواند بر خلق و خو و سلامت روان افراد تاثير بگذارد.

دکتر کارلي مک کورد - مدير بهداشت و درمان باليني و معاون باليني دانشکده پزشکي تگزاس A & M در اين مورد اين گونه توضيح مي‌دهد که برخي از افراد ممکن است با الهام گرفتن از نو شدن طبيعت در فصل بهار احساسات بهتري داشته باشند، اما با اين حال برخي ديگر نيز ممکن است احساسات منفي پيدا کنند که بايد با رعايت برخي موارد به پيشگيري و درمان آن‌ها بپردازند.
اختلال افسردگي عمده با الگوهاي فصلي که با نام اختلال عاطفي فصلي (SAD) نيز شناخته مي‌شود، نوعي اختلال افسردگي مرتبط با فصل تغيير است.
افراد مبتلا به اين نوع از افسردگي هر ساله در زمان خاصي از سال به آن مبتلا شده و با پايان آن زمان دوباره سلامت روان خود را باز مي‌يابند. براي بيشتر افراد اين دوره در آغاز پاييز شروع شده و در طول زمستان ادامه مي‌يابد، اما در برخي نيز مي‌تواند در بهار و زمستان به وقوع بپيوندد. از علائم اين نوع از افسردگي در بهار و تابستان مي‌توان به از دست دادن علاقه، اختلالات خواب، تغيير در اشتها، تغييرات وزن و پريشاني يا اضطراب اشاره کرد.
در ادامه توصيه‌هايي براي مقابله با اختلال عاطفي فصلي (SAD) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دانشکده پزشکي تگزاس A & M آورده شده است: - استفاده از نور خورشيد: تغيير سطح نور خورشيد مي‌تواند نقش مهمي در تغيير حالات داشته باشد. ساعت بدن در ماه‌هاي زمستاني به دليل عدم وجود مداوم نور خورشيد مي‌تواند از حالت طبيعي خارج شود که اين امر خلق و خوي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. کمبود نور خورشيد هم‌چنين باعث توليد سروتونين و دوپامين در بدن مي‌شود. اين مواد شيميايي به طور مستقيم احساسات شادي و رفاه افراد را تحت تاثير قرار مي دهد.
با آغاز فصل بهار و تابش بيشتر نور خورشيد، افراد تمايل بيشتري براي قرار گرفتن در معرض آفتاب و گذراندن وقت خود در فضاي بيروني پيدا مي‌کنند. افرادي که در زمستان دچار کاهش انرژي و نشانه‌هاي افسردگي مي‌شوند با آغاز فصل بهار به دليل تابش بيشتر آفتاب و افزايش سطح توليد سروتونين و دوپامين در بدن، احساسات بهتري داشته و دچار بهبود خلق و خو مي‌شوند. طبق توصيه پزشکان استفاده از نور خورشيد از بهترين راهکارها براي بهبود خلق و خوي افراد است و افراد نبايد تغييرات ساده‌اي هم‌چون نشستن در نيمکتي در معرض نور خورشيد و يا حتي باز کردن پرده‌هاي خانه براي بهره‌بردن بيشتر از نور خورشيد را براي بهبود سلامت روان خود دست‌کم بگيرند.
- جنب و جوش بيشتر: مطالعات به طور مداوم نشان مي‌دهند ورزش منظم به طور قابل توجهي نشانه‌هاي افسردگي را بهبود مي بخشد. هم‌چنين با افزايش درجه حرارت و تغييرات آب و هوايي در فصل بهار، ورزش مي‌تواند مزاياي بيشتري نيز براي فرد به همراه بياورد.
از زمان‌هاي کوتاه مانند زمان استراحت پس از ناهار خود در محل کار براي پياده‌روي کوتاه در ساختمان اطراف محل کار و يا از صبح‌ها براي پياده‌روي و دويدن در پارک‌ها استفاده کنيد. هم‌چنين در روزهاي باراني بهاري نيز حتما برنامه‌هاي ديگري براي ورزش در فضاهاي داخلي داشته باشيد.
- ايجاد خاطرات جديد: خلق و خوي افراد به شدت تحت تاثير نشانه هاي جسمي، عاطفي و اجتماعي مختلف قرار دارد. بسياري از اين نشانه‌ها مي‌تواند از خاطرات نشات بگيرند. بسياري از افراد فصل‌ها را با نشانه‌هاي خاصي از جمله يک نشانه مثبت مانند تعطيلاتي خاص يا يک نشانه منفي مانند مرگ يک عزيز به ياد بياورند. در صورت امکان زمان‌هاي خاصي را با خانواده و دوستان خود بگذرانيد. هم‌چنين بسياري از رويدادها و مراسم‌هاي خاص در فصل‌هاي مختلف در شهرها برگزار مي‌شوند که مشارکت در آن‌ها مي‌تواند براي سلامت روان فرد مفيد واقع شده و از اختلال عاطفي فصلي جلوگيري کنند. - خوردن غذاهاي سالم: پيروي از يک رژيم غذايي سالم علاوه بر افزايش سلامت جسمي موجب افزايش سطوح احساس رفاه و رضايت افراد مي‌شود. مطالعات همبستگي مثبتي بين رژيم‌هاي غذايي سالم و نتايج بهتر سلامت روان را نشان داده‌اند. 
بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات تازه در فصل بهار به بازار مي‌آيند که افزودن آن‌ها به رژيم غذايي مفيد است. در زمان افسردگي ولع افراد براي خوردن غذاهاي شيرين و مضر بيشتر مي‌شود که جايگزين کردن آن‌ها با سبزيحات و ميوه‌هاي تازه فصل توصيه مي‌شود.
- شروعي تازه در بهار براي بهبود سلامت روان: بسياري از افراد تصور مي‌کنند افسردگي‌هاي فصلي و تغييرات خلقي تنها در فصل‌هاي سرد زمستاني رخ مي‌دهند. اما واقعيت اين است که افراد مي‌توانند افسردگي فصلي و تغييرات خلق و خو را در هر زماني از سال تجربه کنند. لازم به ذکر است بسياري از افراد نياز دارند تا علاوه بر دنبال کردن اين توصيه‌ها براي درمان افسردگي خود و بازيابي سلامت کامل روان خود به روان‌شناس مراجعه کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، افرادي که به افسردگي‌هاي فصلي در بهار مبتلا مي‌شوند ممکن است از انرژي بسيار ديگر افراد و تلاش‌شان براي شروعي دوباره متعجب شوند. در صورتي که فردي به چنين احساساتي مبتلا شود بايد به يک روان‌شناس يا پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان‌هاي لازم را دريافت کند..

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سلامت روان را جدي بگيريم

سلامت روان را جدي بگيريم
خروج

گروه روانشناسي: داستان از اينجا شروع شد؛ اعتراف به قتل خواهرزاده ي سه ساله، خاله مريم هيچ توضيحي درباره علل و انگيزه خود بيان نمي کند، اما عمق فاجعه را مي توان در چشمهايش نظاره گر شد؛ قتلي که بسياري از رسانه هاي اجتماعي را شگفت زده و متاثرکرد. تصور قتل خواهرزاده اي سه ساله به دست خاله با ضربات چاقو يا شکنجه سه کودک بي دفاع توسط نامادري، اخباري هستند که وجدان هر انساني را جريحه دار کرده و موجب بهت و حيرت عمومي مي شود.

چند توصيه براي بهبود سلامت روان در بهار

خروج

گروه گزارش: براي بسياري از افراد بهار زماني براي شروعي دوباره و تجديد انرژي به شمار مي‌رود، اما تغييرات فصلي و آب و هوايي در اين فصل مي‌تواند بر خلق و خو و سلامت روان افراد تاثير بگذارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها