عصر آذربایجان

گزارش خبر

شيروان دره‌سي يکي از يازده زيستگاه وحش سبلان

1398/03/05

گروه سيري در استان ها: شيروان دره‌سي،يکي از يازده زيستگاه وحش سبلان مي باشد. شيروان دره‌سي زيستگاهى است که در 20 کيلومترى جنوب شرق مشگين‌شهر قرار دارد.

ارتفاع سطح آن 2200 متر و مساحت آن را 75 کيلومترمربع برآورد کرده‌اند. اين زيستگاه، با ويژگى‌هاى خود هر بيننده را به حيرت وا مى‌دارد. شيروان دره سي دره عميق و عريض است که بريدگي‌هاي ديواره‌هاي صخره‌اي، چشم انداز ويژه‌اي به اين منطقه بخشيده‌است وسنگ ها در آن به صورت تنديس‌هايي ديده مي‌شوند که انسان فکر مي‌کند هرکدام به دست هنرمندي با ذوق تراشيده شده‌است .
اين دره از قسمت جنوب به دامنه شمالي سبلان (هرم) از شرق به جاده لاهرود – شابيل، از غرب به هوشنگ ميداني و از شمال به زمين‌هاي روستاي قلچقلو منتهي مي‌شود. 
اين پارک طبيعي به عنوان دومين ژنو پارک خاورميانه مراحل ثبت خود را در سازمان يونسکو سپري مي کند . اين منطقه داراي ويژگي هاي منحصر به فرد جغرافيايي حيات گياهي و جانوري مي باشد.
زيستگاه شيروان دره‌سي ، محل زندگى دائمى وحوش مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و ميش ارمنى، خرگوش، کبک، کبک درى، قمرى، ‌ فاخته و شمارى از پرندگان مهاجر است . 
همچنين زيستگاه موويل گوشه اي ديگر از حيات وحش شيروان دره سي است که دربند موويل در جنوب مشگين شهر و در غرب کوه هاي هرم سبلان واقع شده است و ارتفاع 3200 متري از سطح دريا دارد؛ اين زيستگاه، استراحتگاه قوچ و ميش هاي است.
قوچ و ميش ارمني، کل و بز از نوع سفيد طوق دار، کبک دري، خرس قهوه اي و خاکستري، گرگ، خوک، خرگوش، انواع پرندگان شکاري و لاشخور هم زندگي مي کنند.
زيستگاه هوشنگ ميداني و قره گؤل اين ميدان، نيز گوشه ديگري از حيات وحش وصف نشدني و بکر شهرستان مشگين شهر است که در دامنه شمال غربي سبلان و در ارتفاع 2725 متر واقع شده است و در دل اين منطقه تالاب قره گؤل چشم هر بيننده اي اي را خيره مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شيروان دره‌سي يکي از يازده زيستگاه وحش سبلان

خروج

گروه سيري در استان ها: شيروان دره‌سي،يکي از يازده زيستگاه وحش سبلان مي باشد. شيروان دره‌سي زيستگاهى است که در 20 کيلومترى جنوب شرق مشگين‌شهر قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها