عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار تبريز به دليل آتش‌سوزي از فهرست آثار يونسکو خارج نمي‎شود

1398/03/12

گروه خبر: مشاور استاندار آذربايجان شرقي در امور ميراث فرهنگي با رد زمزمه‌هايي در خصوص احتمال خروج بازار تبريز از فهرست آثار ثبت شده در يونسکو پس از آتش‌سوزي ماه گذشته، گفت: بازار تبريز داراي ارزش‎هاي متعددي است و صرفاً به دليل آتش‌سوزي از فهرست آثار يونسکو خارج نمي‎شود، قبل از خروج کامل يک اثر، مرحله »اثر در معرض خطر« قرار دارد و ما هرگز نخواهيم گذاشت که بازار تبريز از فهرست آثار به ثبت رسيده در يونسکو خارج شود.

‌‌‌‌‌‌‌اکبر تقي‌زاده با تشريح ضوابط حقوقي نگهداري از بازار تبريز، گفت: هر ساخت‌وساز جديدي در محدوده آثار تاريخي جهاني بايد مطابق ضوابط از پيش تعيين شده باشد، همچنين دولت بايد متعهد شود که تمامي تخطي‌هاي انجام شده در محدوده اثر که خارج از نرم جهاني هستند را از دامنه آن اثر حذف کرده و آن را به اصالتش بازگرداند.
وي اظهار کرد: يک اثر تاريخي با توجه به نقشه، محدوده، حريم، ارزش و ويژگي‌هاي اثر به ثبت جهاني مي‌رسد و کشور مربوطه با توجه به برند مديريتي که تعريف شده، برنامه‌هاي مديريتي لازم براي نگهداري از آن اثر را تشريح مي‌کند و متعهد مي‌شود که هيچ چيز جديدي در محدوده و پيرامون اثر افزوده نشود.
وي افزود: پس از پذيرش تعهدات مذکور توسط وزير، مديرکل ميراث فرهنگي و استاندار و امضاي اسناد مربوطه، اثر در يونسکو به ثبت مي‌رسد، همچنين کشور مربوطه نيز متعهد مي‌شود هيأتي راهبردي براي بررسي تصميماتي که در خصوص اين آثار گرفته مي‌شود، در مقياس منطقه تشکيل دهد.
*بازار تبريز، دانشگاهي براي آموختن انواع کاربردهاي آجر است
وي با بيان اينکه بازار تبريز داراي ارزش‌هاي زياد و دانشگاهي براي آموختن انواع کاربردهاي آجر است، اظهار کرد: اين اثر، وسيع‌ترين سازه آجري يکپارچه و به هم پيوسته است، با توجه به ارزش‌هاي ذاتي و فرهنگي بازار تبريز در کنار ارزش کالبدي آن، براي ثبت منظر فرهنگي بازار نيز تلاش مي‌کنيم، مثل ارگ بم که منظر فرهنگي آن نيز به ثبت رسيده است.
*بازار تبريز، قلب تپنده فرهنگ تبريز
تقي‌زاده با اشاره به اينکه بازار تبريز و خود اين شهر چهار نقطه مهم دنيا شامل عراق، بين‌النهرين، چين و اروپا را به هم متصل مي‌کرد، گفت: اين بازار علاوه بر نقش کليدي در داد و ستد، در هدايت اجتماعي، سياسي و فرهنگي پيرامون خود نيز نقش داشته و تحولات اجتماعي ايران را در طول تاريخ رقم زده است و مي‌توان بازار تبريز را به قلب تپنده فرهنگ تبريز تشبيه کرد.
وي تاکيد کرد: با بررسي اجمالي مي‌توان دريافت که پايه‌هاي تمامي خيريه‌ها و فعاليت‌ها و امور اجتماعي تبريز در بازار تبريز قرار دارد، همچنين برخي حرفه‌هاي مختص بازار تبريز نيز قابل ثبت شدن هستند.
*استفاده از سازه‌هاي غيرآجري متناسب با ساختار بازار نيست
مشاور استاندار آذربايجان شرقي در امور ميراث فرهنگي در ادامه با اشاره به برخي نقصان‌ها در رابطه با نگهداري بازار بيان کرد: بام بازار آسيب زيادي ديده و ارتفاع مغازه‌ها به دنبال برخي ساخت و سازها کم و زياد شده است، استفاده از سازه‌هاي غيرآجري مانند اسکلت‌هاي آهني نيز از ديگر نقص‌ها است که متناسب با ساختار بازار نيست، در حادثه آتش‌سوزي اخير بازار ايکي قاپيلي تبريز نيز سازه‌هاي آهني بيشتر آسيب ديده و ريخته بودند.
وي اضافه کرد: استفاده از سازه‌هاي آهني در آتش‌سوزي دالان سقط فروشان بازار تبريز هم موفقيت آميز نبود و هر جا که از اين سازه‌ها استفاده شده بود، شاهد ذوب و فروريختن سازه بوديم.
*حرفه‌هاي نامناسبي که با بازار تبريز سنخيت ندارند، بايد از بازار دور شوند
وي با تاکيد بر اينکه حرفه‌هاي نامناسبي که با بازار تبريز سنخيت ندارند بايد از بازار دور شوند، متذکر شد: شغل‌هايي مانند فروش لوازم آرايشي با ذات بازار تبريز هيچ تناسبي ندارند و به دليل خاصيت اشتعال‌زا بودن بايد از حريم بازار دور شوند، همچنين فروش لوازم پلاستيکي نيز مناسب بازار نبوده و نبايد در حريم بازار باشد.
تقي‌زاده تاکيد کرد: وجود مواد اشتعال‌زا در بازار تبريز در صورت وقوع حادثه‎اي مانند آتش‌سوزي مي‌تواند به نابودي کل بازار منجر شود، با وجود انجام اقدامات خوب زيربنايي مانند جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و جمع‌آوري و دفع فاضلاب، شبکه توزيع آب، برق، مخابرات و سيستم گرمايشي بازار طي سال‌هاي اخير مورد غفلت قرار گرفته است.
*شبکه برق بازار غيرفني و غيراصولي است
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، وي خاطرنشان کرد: شبکه برق بازار غيرفني و غيراصولي بوده و آنگونه که بايد سازماندهي نشده است و با يک جرقه و اتصال، آتش‌سوزي به راه مي‌افتد و اين نواقص بايد رفع شوند.
گفتني است بازار تبريز همواره يکي از نمادهاي اهميت، وسعت، بزرگي و عظمت بوده است که موقعيت جغرافيايي آن در تمامي طول تاريخ به محل تلاقي تمدنهاي باستاني تا دوران معاصر تبديل شده و به عنوان اصلي‌ترين راه ارتباطي جهات چهارگانه جغرافيايي مطرح گرديده است.
مجموعه بازار تبريز در مردادماه سال1389خورشيدي به‌ عنوان نخستين بازار جهان در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيده‌ است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار تبريز به دليل آتش‌سوزي از فهرست آثار يونسکو خارج نمي‎شود

خروج

گروه خبر: مشاور استاندار آذربايجان شرقي در امور ميراث فرهنگي با رد زمزمه‌هايي در خصوص احتمال خروج بازار تبريز از فهرست آثار ثبت شده در يونسکو پس از آتش‌سوزي ماه گذشته، گفت: بازار تبريز داراي ارزش‎هاي متعددي است و صرفاً به دليل آتش‌سوزي از فهرست آثار يونسکو خارج نمي‎شود، قبل از خروج کامل يک اثر، مرحله »اثر در معرض خطر« قرار دارد و ما هرگز نخواهيم گذاشت که بازار تبريز از فهرست آثار به ثبت رسيده در يونسکو خارج شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها