عصر آذربایجان

گزارش خبر

جنگل‌هاي ارسباران در آتش بي‌تدبيري

جنگل‌هاي ارسباران در آتش بي‌تدبيري

1399/04/22

گروه گزارش:جنگل‌هاي ارسباران در حسرت نبود امکانات در حال سوختن بود و نبرد با دستان خالي و با بيل و خاک دردي را دوا نکرد تا بالگردها با تاخير دو روزه سرانجام به جنگل‌هاي سوخته برسند.

گروه گزارش:جنگل‌هاي ارسباران در حسرت نبود امکانات در حال سوختن بود و نبرد با دستان خالي و با بيل و خاک دردي را دوا نکرد تا بالگردها با تاخير دو روزه سرانجام به جنگل‌هاي سوخته برسند.
در اين سال‌هاي اخير تعداد آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع ايران که داراي اقليم و پوشش گياهي متفاوتي هستند، افزايش يافته و علاوه بر نابودي درختان جنگل سبب به هم خوردن اکولوژي مي‌شود و حيات جانوران را به مخاطره مي‌اندازد.
يکي از اين جنگل‌ها که طي چند سال اخير چندين و چند بار دچار آتش سوزي شده جنگل‌هاي زيباي ارسباران است که با گرم شدن هوا طعمه حريق مي‌شود و خسارات زيادي به دنبال مي‌آورد. جنگل‌هاي ارسباران با 164 هزار هکتاروسعت در محدوده شهرستان‌هاي ورزقان، کليبر و خداآفرين واقع شده است.
آتش سوزي ترکيب گونه‌هاي گياهي عرصه اين جنگل‌ها را مختل مي‌کند و سبب تضعيف پايداري گونه‌ها و ذخاير ژنتيکي مي‌شود.با اينکه گفته مي‌شود علت بيشتر آتش سوزي‌ها توسط انسان و به صورت عمدي آغاز مي‌شود ولي حريق گونه‌هاي مهاجر سطح عرصه را تسخير مي‌کنند و تيپ جامعه گياهي گذشته را تحت تأثير قرار مي‌دهد و در عرض چند سالباعث نابودي جنگل‌ها مي‌شوند.
*»آتش و پروانه« قوز بالا قوز!
در حالي که طي ماه‌هاي گذشته از سال جاري آتش سوزي گسترده‌اي در ارسباران اتفاق نيفتاده بود ولي هجومپروانه‌هاي دم قهوه‌اي که آفتي خطرناک در جنگل هستند باعث بي برگ شدن درختان ارسباران شده بود.
مبارزه با آفت برگ خوار پروانه‌ها هنوز به اتمام نرسيده بود که آتش بلاي جان جنگل‌هاي ارسباران در محدودهخداآفرين شد و منطقه بکر و سرسبزي از اين جنگل‌ها در آتش سوخت.
با اينکه در گزارش‌هاي قبلي نيز نسبت به احتمال آتش سوزي اين جنگل‌ها در فصل گرم سال هشدار داده بوديم و کارشناسان بر ضرورت تجهيز امکانات به روز در منطقه تاکيد کرده بودند ولي آتش سوزي جنگل‌هاي ارسباران از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و بالاخره پنج شنبه شب خاموش شد و چندين هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخت.آتش سوزي در منطقه قره تيکانلوي شهرستان خداآفرين در ارتفاعات و مراتع جنگلي ارسباران اتفاق افتاد که همچون سال‌هاي گذشته در نبود امکانات از بيل و کلنگ براي خاموش کردن استفاده شد.
*تيکاف براي مهار آتش
در حالي که جنگل‌هاي ارسباران در حال سوختن بود و دود غليظي منطقه و چند شهر را فراگرفته بود، بعداز چند روزبالاخره عصر پنج شنبه بالگرد بسکت دار از تهران به ارسباران رسيد تا عمليات اطفا سرعت گيرد. تأخير بالگردها به اندازه‌اي طولاني بود که آنها وقتي رسيدند ديگر قسمت زيادي از درختان منطقه سوخته بود.
امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته در سايه نبود امکانات نوين و پيشرفته اطفاي حريق جنگل‌ها نيروهاي داوطلب و هلال احمر در کنار محيط بانان به داد جنگل رسيدند و با بيل و کلنگ براي خاموش کردن آتش تلاش کردند ولي دير رسيدن بالگرد ويژه براي خاموش کردن آتش جنگل ميزان خسارت را افزايش داد.
گفتني است سال گذشته نيز آتش سوزي يک هفته‌اي در جنگل‌هاي ارسباران بيش از 600هکتار عرصه جنگلي را خاکستر کرد که بنا به اطلاع دادگستري کل آذربايجان شرقي دو نفر از عوامل آن آتش سوزي پس از دستگيري به زندان محکوم شدند و هم اکنون دوران محکوميت خود را در زندان تبريز سپري مي‌کنند.
*فقدان امکانات اطفاي حريق در ارسباران
يکي از فعالان محيط زيست در شهرستان خدا آفرين که در محل حادثه آتش سوزي جنگل‌هاي ارسباران حضور داشت و از نزديک نظاره گر حريق بود افزود: امکانات اطفاي حريق در شهرستان‌هاي حوزه جنگل‌هاي ارسباران وجود ندارد.
اسماعيل پورعلي با بيان اينکه جنگل‌هاي ارسباران در منطقه خدا آفرين بار ديگر در آتش سوخت و آذربايجان شرقي بار ديگر بخشي از طبيعت بکر خود را از دست داد، افزود: اين آتش قلب دوستداران محيط زيست را به درد مي‌آورد.
وي با بيان اينکه متأسفانه امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته شاهد کمبود امکانات در عمليات اطفاي حريق بوديم، ادامه داد: هربار که آتش جنگل‌هاي ارسباران را فرا مي‌گيرد به دليل عدم وجود بالگرد و ساير تجهيزات اطفاي حريق هوايي، زمان طلايي براي خاموشي آتش از دست مي‌رود.
پورعلي ادامه داد: با توجه به کمبود منابع جنگلي در آذربايجان شرقي و روند رو به افزايش تخريب اين منابع به دلايل متعدد از جمله آتش‌سوزي در جنگل که داراي پيامدهاي منفي اکولوژيک و اقتصادي بوده، حفظ اين منابع بسيار مهم است.
اين کارشناس منابع طبيعي افزود: آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ارسباران همراه با ساير عوامل مخرب همچون آفتپروانه دم قهوه‌اي که امسال تشديد شده و صدها هکتار از جنگل‌ها را نابود کرده است، همواره اين منابع با ارزش کشور را تهديد مي‌کند و باعث از بين رفتن آن‌ها مي‌شود.
انتشار تصاوير و فيلم‌هايي از نحوه خاموش کردن آتش اين جنگل‌ها که با خاک و بيل انجام مي‌شد، انتقادهاي زيادي در فضاي مجازي به همراه داشته است.
*عمليات لکه گيري در حال انجام است
مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان‌شرقي افزود: عصر پنج شنبه عمليات اطفا با موفقيت به پايان رسيد و هم اکنون عمليات لکه گيري در حال انجام است.
محمدباقر هنربر با اشاره به بررسي دلايل اين آتش سوزي گفت: اين حريق در مناطق صعب العبور اتفاق افتاده بود و ميزان آتش سوزي به ميزان يک چهارم سال گذشته بود.
وي ادامه داد: دو بالگرد سپاه و هلال‌احمر جهت آب‌پاشي و هلي‌برد نيروهاي امدادي در اين عمليات بودند و در کنار اينها عوامل امدادي، نيروهاي ارتش و سپاه و همچنين عوامل محيط باني و منابع طبيعي در راستاي اطفاي حريق همکاري کردند. بالگرد هلال احمر براي هلي برن نيروها و بالگرد سپاه هم براي آب پاشي مورد استفاده قرار گرفت.
هنربر در خصوص ميزان خسارت اين آتش سوزي در ارسباران نيز گفت: فعلاً بررسي خسارت‌ها انجام نشده است و نمي‌توان نظري داد.
*ضرورت ايجاد پايگاه دائمي اطفاي حريق هوايي در ارسباران
نماينده مردم کليبر، خداآفرين و هوراند در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: ايجاد پايگاهدائمي اطفاي حريق هوايي در قره‌داغ ضرورت دارد.
حسين حاتمي با اشاره به اطفاي حريق در جنگل‌هاي ارسباران اظهار داشت: ايجاد پايگاه دائمي اطفاي حريق هوايي در منطقه قره‌داغ، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.
نماينده مردم کليبر، خداآفرين و هوراند در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براي صيانت از جنگل‌هاي مَنطقه‌ي قره‌داغ و با توجه به تراکم جنگل و صعب‌العبور و کوهستاني بودن منطقه، ايجاد پايگاه دائمي اطفاي حريق هوايي لازم است.
وي ادامه داد: ايجاد پايگاه دائمي اطفاي حريق هوايي و امدادرساني هوايي در منطقه‌ي قره‌داغ را به جد مطالبه مي‌کنيم.
حاتمي بر لزوم اجراي طرح صيانت از جنگل‌هاي مَنطقه‌ي قره‌داغ تأکيد کرد و گفت: متأسفانه از چهار سال قبل، اجراي طرح صيانت از جنگل‌هاي قره‌داغ متوقف شده و اين طرح صرفاً در جنگل‌هاي شمال کشور اجرا مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،گفتني است سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مسئول اطفاي حريق بوده و ستاد کل نيروهاي مسلح نيز بر اساس بند ز ماده 14 مکلف به کمک درامداد هوايي است.
علاوه بر اين اميدواريم با فرهنگ سازي بين مردم براي خطرات روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها و همچنين تهيه امکانات و تجهيزات پيشرفته اطفاي حريق در شهرستان‌هاي سطح حوزه ارسباران شاهد هيچ گونه آتش سوزي در اين منطقه نباشيم و اگر اتفاقي نيز رخ دهد تمامي دستگاه‌ها آمادگي لازم براي خاموش کردن آتش را داشته باشند.با تمام اين اوصاف رويه‌هاي سنتي در مقابله با آتش سوزي جنگل‌ها و مراتع جوابگو نيست و ديگر با بيل و کلنگ و بدون استفاده از تجهيزات روز و فناوري‌هاي نوين، نمي‌توان به جنگ با آتش سوزي احتمالي و مهار آن در جنگل‌ها و مراتع آذربايجان شرقي رفت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها