عصر آذربایجان

گزارش خبر

چه روش‌هایی برای پیشگیری از سرمازدگی بهاره وجود دارد؟

1399/01/21

مدیر جهادکشاورزی ابهر گفت: روش‌های مختلفی برای جلوگیری از سرمازدگی بهاره وجود دارد که با اتخاذ آن‌ها می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

مدير جهادکشاورزي ابهر گفت: روش‌هاي مختلفي براي جلوگيري از سرمازدگي بهاره وجود دارد که با اتخاذ آن‌ها مي‌توان از اين اتفاق جلوگيري کرد.

مجيد قزوينيان با بيان اينکه سرماي ديررس بهاره موجب آسيب ديدن جوانه‌هاي تازه بيدار شده درختان ميوه مي‌شوند، عنوان کرد: در صورت ديررس بودن بيشتر اين نوع سرماها، حتي به ميوهاي تازه تشکيل شده نيز خسارت وارد مي‌کند.

وي با بيان اين‌که جوانه‌هاي بارور در حال رکود به سرماي زمستانه مقاوم هستند اما مقاومت آن‌ها هنگام بيدار شدن جوانه‌ها کاهش مي‌يابد، تصريح کرد: به طور کلي جوانه‌هاي گل در دماي ?- و ?- درجه سانتي‌گراد از بين مي‌روند. همچنين ميوه‌هاي تازه تشکيل شده نسبت به گل‌ها حساس‌تر هستند و در منفي ?.?- درجه سانتي‌گراد آسيب مي‌بينند.

اين مسئول ادامه داد: در اوايل بهار جبهه‌هاي سرد هوا در مناطق پرورش درختان ميوه و در شب‌هاي بدون ابر موجب خسارت ديدن جوانه درختان ميوه مي‌شود.

مدير جهادکشاورزي ابهر تاکيد کرد: روش‌هاي مختلفي براي جلوگيري از سرماي ديررس بهاره وجود دارد که مي‌تواند جوانه‌هاي گل و ميوه‌هاي تازه تشکيل شده درختان ميوه را از سرمازدگي محافظت کند.

اين مسئول، انتخاب ارقام ديرگل را يکي از اين راه‌کارها عنوان کرد و گفت: در مناطقي که احتمال خطر سرماي ديررس بهاره است با توجه به تاريخ گل‌دهي ارقام مختلف يک گونه درختي مي‌توان از ارقام ديرگل استفاده کرد اين ارقام با توجه به دير بازکردن گل کمتر با سرماهاي ديررس بهاره مواجه مي‌شوند. به‌طور مثال، در برخي مناطق از بادام ديرگل استفاده به عمل مي‌آيد.

قزوينيان با اشاره به اين‌که موقعيت و محل باغ نيز مي‌تواند در اين امر تاثيرگذار باشد، ادامه داد: در مناطق شيب‌دار و کنار تپه‌هاي ماهور در صورت احتمال وجود سرماهاي ديررس بهاره محل باغ را در شيب‌هاي شمالي انتخاب مي‌کنند تا در اوايل بهار ديرتر گرم شده و موجب تاخير در بيدار شدن جوانه‌ها شود. ايجاد باغ ميوه در کنار جنگل‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها و کنار سواحل که داراي هواي مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند آسيب‌هاي سرماي بهاره را کاهش مي‌دهد.

اين مسئول با اشاره به نقش موثر تدابير زراعي در جلوگيري از سرمازدگي بهاره، گفت:  نوع سطح خاک در محافظت دماي هوا تاثير دارد. براي محافظت در برابر سرما و يخبندان ناشي از تشعشع، خاک بايد مرطوب و عاري از علف هرز و شخم‌نخورده باشد، زيرا زمين شخم‌خورده داراي هواي بيشتر بوده و گرماي ويژه کمتري دارد، از اين رو خاک شخم‌خورده سريع‌تر سرد مي‌شود اما خاک‌هاي مرطوب ديرگرم شده و ديرتر دماي خود را از دست مي‌دهند. علف‌هاي سطح خاک نيز نوعي هدايت‌کننده گرما از خاک به هوا مي‌باشند تدابير زارعي ذکر شده يخ‌زدگي را در لايه ??سانتي‌متر سطح خاک به تاخير مي‌اندازد و به‌ويژه براي جلوگيري از سرمازدگي گياهاني همچون توت‌فرنگي و انگور موثر واقع مي‌شود.

وي گرم کردن باغ توسط بخاري‌هاي باغي را از ديگر عوامل موثر در اين زمينه دانست و گفت: کار گذاشتن بخاري يا پلارهاي باغي در قسمت‌هاي مختلف باغ و سوزاندن موادي همچون چوب، نفت يا گازوييل موجب گرم‌ شدن باغ مي‌شود. اين روش در مناطق سردسيري ممکن است تاثير زيادي نداشته باشد اما در مناطق نيمه گرمسيري مي‌تواند موثر واقع شود.

قزوينيان با تاکيد بر اين‌که کشاورزان مي‌توانند نسبت به ايجاد دود براي کاهش تشعشع نيز اقدام کنند، افزود: در شب‌هايي که احتمال بروز سرما مي‌باشد با سوزاندن کاه و کلش و مواد ديگر موجب ايجاد دود در هواي باز شود ذرات معلق در هوا هر چقدر بيشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقليل مي‌يابد، زيرا تشعشع حرارت که با طول موج‌هاي بلند به طرف آسمان منعکس مي‌شود توسط ذرات هوا جذب شده و دماي باغ را حفظ مي‌کنند.

مدير جهادکشاورزي شهرستان ابهر، ايجاد بادشکن در اطراف باغ را از ديگر عوامل موثر در جلوگيري از سرمازدگي بهاري عنوان و خاطرنشان کرد: کشت درختان بادشکن همچون چنار، زبان‌گنجشک، افرا و غيره در جهتي که باد سرد مي‌وزد، موجب محافظت درختان ميوه از سرما مي‌شود.

 

منبع : ايسنا

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها