عصر آذربایجان

گزارش خبر

آذربایجان شرقی ظرفیت مهاجرپذیری نیروی کار را دارد

آذربایجان شرقی ظرفیت مهاجرپذیری نیروی کار را دارد

1399/05/31

عصر آذربایجان- استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده دانشگاه ها از استعدادها و سرمایه گذاری بر نخبه ها و فعال کردن ظرفیت های استان، گفت: چنانچه تمام ظرفیت های این استان فعال شود به جای مهاجر فرستی نیروی کار، مهاجرپذیر سایر استان ها می شویم.

عصر آذربايجان- استاندار آذربايجان شرقي با تاکيد بر استفاده دانشگاه ها از استعدادها و سرمايه گذاري بر نخبه ها و فعال کردن ظرفيت هاي استان، گفت: چنانچه تمام ظرفيت هاي اين استان فعال شود به جاي مهاجر فرستي نيروي کار، مهاجرپذير ساير استان ها مي شويم.

محمدرضا پورمحمدي در آيين تجليل از مرکز علمي و کاربردي شهرداري تبريز که رتبه اول در بين 400 دانشگاه علمي و کاربردي کشور را کسب کرده است، اظهار کرد: با وجود اينکه نرخ بيکاري فصلي در آذربايجان شرقي 9 درصد بوده و از متوسط کشوري بهتر است اما جوانان بيکار، نيروي فعال و متخصص کار استان براي اشتغال به مرکز و ساير استان ها مهاجرت مي کنند به همين خاطر نرخ بيکاري در استان مناسب به نظر مي رسد.  

وي با بيان اينکه در بخش معدن جزو غني ترين استان ها هستيم ، گفت: با اين وجود هنوز در دانشگاه هاي تبريز در رشته معدن جذب دانشجو نداريم در صورتي که اگر اين رشته در کنار رشته متالوژي فعال شود منجر به رونق بخش معدني اين استان شده و بخشي از مشکلات اشتغال منطقه برطرف مي شود.  

پورمحمدي ادامه داد: مهاجرت جوانان به استان هاي ديگر موجب شده است که شرايط آذربايجان شرقي به سمت و سوي پيري و سن متوسط بالا سوق پيدا کند و رشد جمعيت نيز به نوعي منفي است .

وي خاطرنشان کرد: از طرفي 25 درصد جمعيت تبريز حاشيه نشين هستند و خرده فرهنگ ها بر فرهنگ تبريز غالب شده است که از مهاجرت هاي بي رويه و شتاب زده منشاء مي گيرد و اين هم از آسيب هاي مهاجرت است.   

وي با تاکيد مجدد بر اينکه بايد بر روي استعدادها و نخبه ها سرمايه گذاري شود، ادامه داد: برنامه ريزي در اين ارتباط آغاز شده است تا در تربيت نيروي انساني و شناسايي استعدادها خوب عمل شود اما دانشگاه ها نيز بايد هر کدام بر اساس ماموريت هاي تعريف شده به آنها هدف گرا و ماموريت گرا باشند.  

استاندار آذربايجان شرقي افزود: مراکز آموزش عالي علمي و کاربردي بايد به سمت تربيت تکنسين حرکت کرده و مهارت آموزي کنند، دانشگاه هاي آزاد و پيام نور نيز به نوعي هدف گرا، ماموريت گرا و پيشتاز شيوه هاي آموزش مجازي باشند.

پورمحمدي با بيان اينکه دانشگاه ها مي توانند پارادايم ها را تغيير داده و نيروي انساني تربيت کرده و عزم عمومي براي توسعه بيشتر به وجود آورند، خاطرنشان کرد: کشورمان قبل از انقلاب اسلامي پنج صدم درصد به توليد علم جهان کمک مي کرد و اکنون رتبه شانزدهم دنيا را داراست و 1.6 درصد توليد علم جهان را در اختيار دارد.  

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به نقش مثبت دانشگاه ها در توسعه و پيشرفت جامعه تاکيد کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه بسياري از مشکلات را رفع مي کند.  

وي با اشاره به پيشرفت هاي محقق شده در بخش هاي مختلف، گفت: زماني که کرونا جهان را فرا گرفت دنياي غرب با همه داعيه اي که داشت کرخت شد يعني نتوانست کاري انجام دهد اما در ايران و در همين آذربايجان شرقي در مدت اندکي نهضت توليد مواد ضدعفوني و ماسک راه افتاد به طوري که دستگاه هاي ساخت ماسک، مواد ضدعفوني کننده و حتي ونتيلاتور توسط متخصصان داخلي توليد شد.  

استاندار آذربايجان شرقي گفت: در اين خصوص به حدي رسيده ايم که صادرات کنيم و علاوه بر رفع نيازهاي داخلي،  نيازهاي ديگر کشورها را در مقابله با کرونا برطرف کنيم.  

پورمحمدي با اشاره به تحريم ها اظهار کرد: استکبار تلاش مي کند مشکلات کشور را به مسوولان نسبت بدهد اما بيشتر کم و کاستي هاي موجود را تحريم به وجود آورده است.

چهار درصد تسهيلات کرونا جذب شده است

وي گفت: 14 گروه شغلي به صورت مستقيم از کرونا تاثير پذيرفته اند به خصوص در بخش گردشگري بر اين اساس ?هزار و 300 ميليارد تومان براي جبران اين تاثير و خسارت اعتبار اختصاص يافته اما تاکنون فقط ?? ميليارد تسهيلات جذب شده است يعني خود صاحبان مشاغل مراجعه نکرده اند.   

استاندار آذربايجان شرقي همچنين گفت: تصويب سند آمايش سرزمين و سند تدبير و توسعه در کنار اقدامات توسعه اي بسياري که انجام شده از دستاوردهاي دولت در اين استان است.  

وي با اشاره به تشکيل شوراي مشاورين در استان افزود: براي استفاده از تجربيات و مشاوره با صاحبان علم و تجربه مجمع مشورتي آذربايجان شرقي با 140 عضو که مقر آن تهران است تشکيل شده است که شامل نمايندگان کنوني و ادوار، استانداران سابق و وزراي سابق مي باشد.  

رييس مرکز علمي و کاربردي شهرداري تبريز نيز در اين آيين گفت: به رغم تحريم ها و مشکلات کرونا اقدامات خوبي در جهت توسعه استان انجام شده و در همان راستا اين مرکز علمي و کاربردي نيز در بين 400 مرکز کشور مقام اول را کسب کرده است.  

عليرضا سلطاني اظهار کرد: تخصص بدون تبحر، کاربردي در عرصه عمل ندارد و يادگيري علوم روز موجب داشتن برگ برنده در منازعات و رقابت ها مي شود.  

وي همچنين گفت: در سه سال گذشته بيش از 2 هزار نفر از دهياران آذربايجان شرقي در اين مرکز آموزش هاي لازم و مورد تاکيد وزارت کشور را گذرانده اند.  

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها