عصر آذربایجان

گزارش خبر

لزوم تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي

لزوم تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي

1395/02/05

گروه فرهنگي: مسئول دبيرخانه نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي بر ضرورت تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان تاکيد کرد.

گروه فرهنگي: مسئول دبيرخانه نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي بر ضرورت تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان تاکيد کرد.
به گزارش عصرآذربايجان، در مهندسي فرهنگي يک کشور تعيين جايگاه دين و نقش آن يکي از مهم‌ترين مباحث به شمار مي‌رود که در تعامل‌ اقشار مختلف مردم به معناي واقعي کلمه تاثير زيادي دارد، به طوري که در نحوه ارتباطات حتي در نوع تغذيه و ... نيز تاثير زيادي بر جا مي‌گذارد، که اين مهم در کشور ما بيش از پيش مورد توجه قرار مي‌گيرد.
همه ويژگي‌ها، الزامات و ضرورت‌هاي مربوط به دين در فرهنگ به معناي واقعي کلمه و هميشه نمود داشته و ديده شده است، تا جايي که هيچ انسان، کارشناس يا حتي شهروند منصفي تاثير گذاشتن دين و فرهنگ بر يکديگر را انکار نمي‌‌کند که اين موضوع در طول سال‌هاي بعد از تاسيس نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش در کشور ما نمود پيدا کرده است.
در موضوع ارتباط بين دين و فرهنگ و غيرقابل تفکيک بودن اين سري مباحث از يکديگر انکاري وجود ندارد، ولي با اين همه آذربايجان غربي به دليل اقامت پيروان اديان توحيدي در آن يک نمونه بارز به شمار مي‌رود که نحوه فعاليت اقتصادي، تعامل‌ اجتماعي و زندگي مردم اين خطه را در زمينه فوق مي‌توان مورد بررسي قرار داده و در اين ارتباط مطالعاتي انجام داد.بنابراين با در نظر گرفتن مقدمه مورد اشاره و ضرورت پرداختن به فعاليت‌هاي فرهنگي با کيفيت و کميت قابل قبول خبرنگار ما در خبرگزاري فارس آذربايجان غربي در اين زمينه و با عنايت داشتن به اهميت پرداختن به فعاليت‌هاي فرهنگي متعدد و متنوع در اين راستا گزارشي تهيه کرده است که به رشته تحرير در آورده و به اين ترتيب چکيده آن از نظر مخاطبان مي‌گذرد:
 *تلاش براي توسعه فعاليت کانون‌هاي مساجد در آذربايجان غربي
مسئول دبيرخانه نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي حجت‌الاسلام اباذر بيگي به خبرنگار عصرآذربايجان پيرامون برنامه‌هاي اين مجموعه براي سال جديد گفت: تا 18 اسفند ماه سال گذشته 46 خانه نور در مناطق مختلف آذربايجان غربي راه‌اندازي شده که امکاناتي در اختيارشان گذاشته شد.اين مسئول به توزيع لوازم و امکانات مختلف مانند تخته سفيد، قرآن کريم، رحل و ... بين خانه‌هاي نور و کانون‌هاي مساجد استان اشاره کرد و افزود: خانه‌هاي نور به معناي واقعي کلمه محل تجمع دوستداران قرآن به شمار مي‌رود.بيگي اضافه کرد: با حضور و مشارکت اساتيد همچنين افراد صاحب علم و انديشه برنامه‌هاي مختلفي با محوريت قرآن کريم به مرحله اجرا گذاشته شده و کلاس‌هاي قرآني برگزار مي‌شود.
وي در ادامه سخنان خود راه‌اندازي کانون‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف براي فعاليت جدي و دقيق در يک حوزه مشخص را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در آذربايجان غربي مي‌توان گفت که 23 کانون تخصصي وجود دارد و در زمينه‌هاي گوناگون مانند مهدويت، هنرهاي تجسمي، نمايشي و ... مشغول فعاليت هستند، تا از طريق جذب حداکثري آحاد مردم، تاثيرهاي مورد انتظار را در فرهنگ عمومي ايجاد کنند.مسئول دبيرخانه نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت نهادينه کردن فرهنگ کتاب‌خواني بين اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان تاکيد و تصريح کرد: يکي از مهم‌ترين سياست‌هاي راهبردي در اين مجموعه سوق دادن آحاد جامعه به ويژه نسل جديد به سمت مطالعه است.
 *بايد براي آشنا کردن مردم با هنر ديني گام برداشته شود
رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي عليرضا نوروزي در ارتباط با اهميت تلاش براي مقابله با تهاجم‌هاي فرهنگي به خبرنگار عصرآذربايجان، گفت: بايد براي قدم برداشتن در اين زمينه نسبت به ارائه آثار هنري فاخر و اصيل با رويکرد ديني اهتمام جدي صورت گيرد، تا اينکه آثار فعاليت‌هاي ضدارزشي دشمنان نظام و اسلام به حداقل برسد.وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه هفته هنر انقلاب اسلامي را پشت‌سر گذاشته‌ايم، بر ضرورت پرداختن به اين مباحث و معرفي کردن آثار هنري ديني با الهام از ارزش‌هاي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تاکيد کرد.
نوروزي ضمن تاکيد بر اهميت هنرمندان متعهد و انقلابي معاصر، ادامه داد: شهيد مرتضي آويني به معناي واقعي کلمه يک الگوي بارز، ارزشمند و قابل توجه در اين زمينه به شمار مي‌رود که منشاء الهام و يادگيري هستند.اين مسئول بر اهميت پرورش دادن هنرمنداني نظير شهيد آويني در نسل جديد تاکيد کرد و بيان داشت: براي مردمي کردن فرهنگ و هنر همچنين آشنا کردن اقشار مختلف مردم با آثار هنري ديني و ارزشمند بايد به صورت جدي تلاش شود.
*کلام آخر ...
مسائل فرهنگي که مجموعه‌اي ‌از بايدها، نبايدها، ارزش‌هاي اخلاقي، باورهاي ديني و هنجارهاي يک جامعه را شامل مي‌شود تا اندازه زيادي حائز اهميت است، چرا که نشان‌دهنده جايگاه خطير، منزلت والا و ارزشمند يک ملت بزرگ به شمار مي‌رود، از اين رو در طول سال‌هاي اخير همواره کانون توجه بزرگان، علماء و انديشمندان قرار گرفته است.
مباحث فوق و ضرورت صيانت از تمدن اصيل و ديرپاي يک ملت بزرگ تا آنجا اهميت دارد که بزرگان ما به ويژه مقام معظم رهبري درباره آن عنوان فرموده‌اند «فرهنگ آن چيزي است که حاضرم جانم را فداي آن کنم».
همچنين ايشان در طول سال‌هاي اخير با مخاطب قرار دادن آحاد ملت به ويژه کارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، دست‌اندرکاران امر، مديران و مقامات را نسبت به تهديد‌هاي فرهنگي دشمن بارها هشدار داده‌اند.به کار گرفتن اصطلاح‌هايي نظير »تهاجم فرهنگي«، »ناتوي فرهنگي« و »شبيخون فرهنگي« توسط رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده عمق نگراني و دغدغه‌‌هاي ايشان در اين زمينه است.بنابراين مسئولان، متوليان امور فرهنگي و نهادهاي ارزشي بايد ضمن داشتن احساس مسئوليت مضاعف به اين حوزه وارد شوند تا آثار اقدامات ضدارزشي دشمن با هوشياري جوانان ما خنثي شود.آذربايجان غربي به دليل داشتن مرز مشترک و طولاني با سه کشور جمهوري آذربايجان، عراق و ترکيه بايد در حوزه فرهنگي بيش از پيش در کانون توجه مسئولان و مقامات قرار گيرد و براي کيفيت‌بخشي به فعاليت‌ها اقدام شود، زيرا به معناي واقعي کلمه نه‌ تنها از تماميت ارضي کشورمان بلکه از مرزهاي فرهنگي و اعتقادي ما نيز بايد صيانت به عمل آورند، تاکنون هم در اين زمينه گام‌هاي بلندي برداشته شده است، ولي مي‌طلبد با جديت بيشتري در اين زمينه اقدام شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

لزوم تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي

لزوم تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي
خروج

گروه فرهنگي: مسئول دبيرخانه نظارت بر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي بر ضرورت تقويت فعاليت‌هاي ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان تاکيد کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها