عصر آذربایجان

گزارش خبر

قلعه جوشين، يکي از قلعه‌هاي تاريخي شهرستان ورزقان

سیری در استان ها//

1400/09/21

گروه سيري در استان ها:قلعه جوشين يکي از قلعه‌هاي تاريخي شهرستان ورزقان در شمال استان آذربايجان شرقي است که در منطقه قره داغ (ارسباران) قرار دارد.

گروه  سيري در استان ها:قلعه جوشين يکي از قلعه‌هاي تاريخي شهرستان ورزقان در شمال استان آذربايجان شرقي است که در منطقه قره داغ (ارسباران) قرار دارد.

اين قلعه در زمان قديم يک مرکز فرماندهي و در پايين آن محل سکونت نيروهاي دفاعي قرار داشته‌است. گفته مي‌شود وقتي آتش در اين قلعه مشتعل مي‌شد از قلعه بابک، آغچه قلعه و قيزقلعه سي واقع در جمهوري آذربايجان ديده مي‌شده‌است.
اين قلعه در حمله اعراب به ايران يکي از مراکز مقاومت بود. در گذشته گردنه صعب العبور جوشين در مجاورت قلعه جوشين عمده‌ترين مرکز تجمع راهزنان بوده‌است.
اين قلعه جنبه دفاعي داشته و گفته مي‌شود در زمان حمله اعراب در زمان خليفه دوم، قلعه جوشين مرکز مقاومت مردم محلي ديزمار بوده‌است و اعراب بارها شکست خورده در نهايت با خدعه توانستند اين قلعه را تسخير کنند.دره رود جوشين ارتفاعات رشته کوه پير سقا را از ارتفاعات قلعه جوشين جدا کرده‌است.
قلعه جوشين يکي از قلاع و دژ مستحکم انقلابيون تاريخ ارسباران آذربايجان بوده‌است که به محل توريستي و گردشگري تبديل شده‌است.
با توجه به سفالينه‌هاي 6500 ساله اکتشاف شده قدمت اين قلعه  به دوره نوسنگي هزاره اول قبل از ميلاد مسيح بر مي‌گردد.
از مشخصه‌هاي بارز معماري اين قلعه وجود پلکان‌هاي کنده شده در دل کوه و ديوارهاي خشکه چين ساخته شده از سنگ درقسمت غربي آن بشمار مي‌رود که، اينک به صورت آوار فروريخته نظر صعود کنندگان به را به خود جلب مي‌کند.
همچنين درسکوهاي بالاي قلعه حوض و انبارهايي است که، به وسيله? کانال‌ها و قنات‌هاي سطحي آب برف و باران به درون آن‌ها هدايت مي‌شده‌است، درمحوطه? قلعه سفال‌هاي رنگين پيدا شده‌است به صورت چرخساز باخميرمايه? موادکاني هستندکه، بسيار زيبا و ظريف و هنرمندانه ساخته شده‌اند.
ارتفاع قلعه از سطح دريا در حدود 1800 متر و ارتفاع صخره قلعه حدود 300 متر و شيب سه طرف قلعه بسيار تند است و نمي‌توان بالا رفت. فقط از يک مسير تنگ کوهستاني که در جهت روبروي امام‌زاده جوشين قرار دارد يک يا دو نفر به سختي مي‌توانند صعود کنند. مسير رفت از تبريز به ورزقان و از آنجا در جهت شمال غربي به طرف شهر خاروانا مي‌باشد.
به گفته  رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي استان در فهرست آثار ملي، تزئينات، بکاررفته روي سفالينه‌ها شامل نقوش کنده شده هندسي، موجي، نوارهاي افقي و خطوط نقطه چين مي‌باشد که، اين تنوع و ظرافت درنوع خود منحصر به فرد است.
پله‌هاي ورودي اين قلعه از سنگ تراشيده شده و همين‌طور به قوت خود باقي‌مانده‌اند، از بقاياي قلعه دو صخره بزرگ در جناهين شرقي و غربي که احتمالاً براي ديدباني استفاده مي‌شده و حوضچه‌هاي حفر شده در داخل سنگ‌ها که براي ذخيره آب به کار مي‌رفته‌است. تعدادي گودال‌هاي کوچک استوانه‌اي را نيز مي‌توان نام برد که محل استقرار مشعل بوده.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سايت جاذبه ها،در دهه‌هاي اخير و در فصل بهار بخصوص روز طبيعت قلعه جوشين و ميزبان مهمانان روستاها و شهرهاي دور و نزديک و عاشقان طبيعت مي‌باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها