عصر آذربایجان

گزارش خبر

تغيير اعضاي تيم اقتصادي يا عبور از رئيسي

تغيير اعضاي تيم اقتصادي يا عبور از رئيسي

1401/12/15

 جواد مرشدي

  گروه سياسي: اردستاني تاکيد کرد که عبور از رئيسي تنها با عبور مردم از نظام امکان‌پذير است در غير اين صورت عبور از ايشان اوضاع را از کنترل خارج مي‌کند. ضمن اين‌که گراني‌ها در آمريکا و آلمان هم وجود دارد، ولي گراني در ايران منطق ندارد.
 اين روزها عملکرد ضعيف دولت رئيسي صداي اصولگرايان را نيز در آورده و به‌نظر مي‌رسد اين طيف قصد تکرار داستان احمدي‌نژاد و جدا کردن سفره خود از دولت سيزدهم را دارد. در نقدي منصفانه مي‌توان رفتارهاي غلط دولت را دليلي بر اين ادعا دانست ولي فراموش نکنيم که تيم آقاي رئيسي را خود آن‌ها روي کار آورده‌اند و بايد از روز اول، کارآمدي اين تيم را مورد بررسي قرار مي‌دادند.
 آن‌ها رضايت‌مندي مردم را بهانه و زمزمه‌هاي جدايي را آغاز کرده‌اند،غافل از اين‌که شايد کمي دير به‌فکر جلب نظر مردم افتاده‌اند، از سوي ديگر شايد با نيت حفظ بدنه اجتماعي خود براي انتخابات آتي به‌فکر عبور از رئيسي افتاده‌اند. در گفت‌و گو با احمد بخشايش اردستاني نماينده ادوار و استاد دانشگاه به بررسي اين موضوع پرداخته است.
زمزمه‌هايي شکل گرفته مبني بر اين‌که حتي اصولگرايان هم ديگر پشت دولت رئيسي نخواهند ايستاد و شايد از ايشان عبور کنند؟
يعني چه که مي‌خواهند از آقاي رئيسي عبور کنند، کشور ايران در 43 سال گذشته داراي يک جامعه دو قطبي بوده است، يک‌بار اصلاح طلب‌ها روي کار آمده‌اند و يک‌بار اصول‌گرايان. معمولا بايد بين مجلس و دولت اختلافي وجود داشته باشد و هر جا مجلس روي دولت نظارت داشته باشد و تذکر آيين‌نامه‌اي دهد، دولت بهتر کار مي‌کند.
آيا مجلس حاضر در گراني‌هاي اخير توانسته آن‌طور که بايسته است بر عملکرد دولت نطارت داشته باشد؟
فضاي اين دوره يک مقدار به‌دليل گراني‌ها مشوش شده است، منشا گراني‌ها فقط ايران نيست و گراني، جهاني شده است؛ در آلمان و آمريکا هم وجود دارد که البته گراني آن‌ها يک مقدار منطق دارد ولي گراني ما از منطق برخوردار نيست. طي دو ماه گذشته گراني دلار، افزايش قيمت بي‌منطقي داشت و حتي در روزهاي تعطيل که تجارتي وجود نداشت، عده‌اي در فضاي مجازي، با قيمت‌ها بازي مي‌کردند. شايد بازار دلار يا طلا در دست دو سه نفر باشد، فکر مي‌کنم کساني که در دولت‌هاي قبل فربه شده‌اند و از سفره اين دولت يک مقداري فاصله گرفته‌اند، مي‌خواهند اين دولت را ناتوان و ناکارآمد نشان دهند. هردولتي هم جاي ايشان بود، همين بساط را داشت. رئيس بنياد دفاع از دموکراسي در آمريکا مي‌گويد انتظار داشتم دلار در خردادماه به 60 و تا 100 هزار تومان هم برسد ولي زود شد، اين يعني عده‌اي قيمت دلار را در سليمانيه و هرات تعيين مي‌کنند تا بگويند دولت رئيسي ناتوان است، و يعني جمهوري اسلامي ناتوان است و وقتي جمهوري اسلامي ناتوان است، يعني ولايت فقيه ناتوان است. عبور از دولت يعني عبور از نظام جمهوري اسلامي و من فکر نمي‌کنم اين اتفاق بيفتد. اين بيشتر رقابت‌هاي سياسي است که مي‌گويند از دولت رئيسي عبور کنيم. بنده در دولت آقاي رئيسي جايگاهي ندارم ولي اين‌که مي‌گويند ما از دولت عبور کرديم يک شانتاژ رسانه‌اي است.
حالا اگر اين اتفاق بيفتد چه خواهد شد؟
اوضاع از کنترل خارج مي شود، وقتي دولت با ارز نيمايي کالاهاي اساسي را وارد مي‌کند، بايد نظارت را بيشتر کند تا اين کالاهاي اساسي در قالب کالابرگ به‌دست مردم برسد.
در زمان احمدي‌نژاد هم برخي رفتارهاي ايشان موجب شد که اصول‌گرايان از وي روي‌گردان شوند و وي را ترک کردند.
اصول‌گرايان احمدي‌نژاد را ترک نکردند، من چند بار با وي صحبت کردم، ايشان تندي صحبت را مي‌قاپيد و به زبان ساده جواب مي‌داد. ولي آقاي رئيسي در قالب دستور کارها را انجام مي‌دهد. ما يک طيف هستيم از اصلاح طلب تا اصول‌گرا؛ در اصول‌گرايان، راديکال، محافظه‌کار و متعادل داريم و در اصلاح طلبان نيز همين‌طور.
 درست است که پيشران لوکوموتيو جبهه‌ها را گروه‌هاي تندرو حرکت مي‌دهند، در اصولگرايان و اصلاح طلبان هم حرف نهايي را اصول‌گرايان راديکال مي‌زنند. ولي اين‌که بگوييم اصول‌گرايان از احمدي‌نژاد جدا شدند درست نيست. من احساس مي‌کنم آن‌هايي جدا شدند که از سفره متمتع نشدند.
در نهايت به‌نظر شما اصول‌گرايان از رئيسي عبور نخواهند کرد؟
من احساسم اين است که رهبري اجازه چنين کاري نخواهند داد، مگر اين‌که مردم از نظام عبور کنند، عبور مردم از نظام يک بحث ديگري است که بعد مي‌توان در مورد آن صحبت کرد.
آقاي رئيسي چطور ، آيا ايشان خود را از طيف اصول‌گرايان منتقد جدا خواهد کرد؟
در ايران، روساي جمهوري، به‌صورت فردي داوطلب مي‌شوند، در زمان تبليغات کانديداتوري هم، خود را يونيک و فرد معرفي مي‌کنند به اين معني که مردم به فرد راي مي‌دهند، نه به جبهه شخص کانديدا. اين وظيفه وزرا و مديران آقاي رئيسي است که اصول‌گرايان را حفظ کنند. من فکر نمي‌کنم آقاي رئيسي بخواهد خود را از اصول‌گرايان جدا کند مگر اين‌که اصول‌گرايان پوست‌اندازي کنند؛ آن‌ها نمي‌توانند بگويند چون ما قبلا اصول‌گرا بوديم، تا آخرالزمان اصول‌گرا هستيم، آدم‌ها پوست‌اندازي مي‌کنند و فکرشان متحول مي‌شود.
اين روزها زمزمه‌هايي در مورد تغيير آقاي رضايي مشاور اقتصادي رئيسي نيز به‌گوش مي‌رسد، آيا اين تغيير انجام خواهد شد؟
من يک بار با آقاي رضايي ديدار داشتيم، احساس کردم خيلي از ايشان استفاده نمي‌کنند، ولي از آن طرف هم نمي‌خواهد که نقش معاون اقتصادي دولت روحاني داشته باشد که از وي زياد استفاده نمي‌شد. آقاي رضايي مرد خوبي است ولي نمي‌دانم چرا از طرح‌هاي ايشان استفاده نمي‌کنند.
رئيسي از ترميم کابينه مي‌گويد آيا تغييري در تيم اقتصادي صورت خواهد گرفت؟
من احساس نمي‌کنم آقاي رئيسي بخواهد کسي را عوض کند. البته من هيچ ارتباطي با دولت ندارم و فقط تحليل مي‌کنم.
حتي وزير اقتصاد؟
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر آنلاين،بله ، به‌نظر من کسي تغيير نمي‌کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها