عصر آذربایجان

گزارش خبر

ادامه ساخت سد نازلو؛ اقدامي حياتي براي تحقق مطالبات مردم اروميه

ادامه ساخت سد نازلو؛ اقدامي حياتي براي تحقق مطالبات مردم اروميه

1400/11/19

گروه اقتصادي: ساخت سد نازلو با مصوبه ستاد احياي درياچه اروميه طي سال هاي گذشته، البته با هدف رساندن آب منطقه به درياچه متوقف شده ؛ ادامه احداث اين سد در زمان حاضر به مطالبه اي از سوي مسوولان تبديل شده و اميدواري ها براي از سرگيري آن نيز افزايش يافته است. اروميه يکي از شهرهاي با جمعيت بالاي 800 هزار نفري شهري و بيش از يک ميليون و 100 هزار نفري شهرستاني است که با اين نفوس، جزء پرجمعيت ترين شهرهاي کشور به شمار مي رود و وجود منابع تامين آب مطمئن براي آن از واجبات است.

سيده فاطمه سجادي

گروه اقتصادي:  ساخت سد نازلو با مصوبه ستاد احياي درياچه اروميه طي سال هاي گذشته، البته با هدف رساندن آب منطقه به درياچه متوقف شده ؛ ادامه احداث اين سد در زمان حاضر به مطالبه اي از سوي مسوولان تبديل شده و اميدواري ها براي از سرگيري آن نيز افزايش يافته است. اروميه يکي از شهرهاي با جمعيت بالاي 800 هزار نفري شهري و بيش از يک ميليون و 100 هزار نفري شهرستاني است که با اين نفوس، جزء پرجمعيت ترين شهرهاي کشور به شمار مي رود و وجود منابع تامين آب مطمئن براي آن از واجبات است.
اين شهرستان يک ميليون و 100 هزار نفري و شهر بيش از 800 هزار نفري، تنها يک منبع تامين آب سطحي به نام سد شهرچاي دارد که در جنوب غربي آن واقع شده است.
به گفته کارشناسان وجود سدهاي متعدد در اضلاع مختلف اين شهر تقريبا پرآب، مي تواند علاوه بر راحت کردن خيال مسوولان و مردم براي تامين آب، در موضوع پدافند غيرعامل نيز موثر بوده و همچنين در رساندن آب به بخش کشاورزي و توسعه اين بخش هم بسيار موثر است؛ ضمن اينکه در کاهش چاه هاي کشاورزي اثرگذار خواهد بود.در کنار سد شهرچاي، 2 سد باراندوز و نازلو از جمله سدهاي مطالعه شده در شهرستان اروميه بود که با وجود احداث چند ده درصدي از اواسط دهه 90 با مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه، از مدار احداث خارج شد و ادامه احداث آن، براي درياچه اروميه هم مضر تشخيص داده شد.اما با روي کارآمدن دولت سيزدهم و البته کمي قبل از آن، مطالباتي براي احياي روند احداث سد نازلو مطرح شد که اين روزها، قوت گرفته است و علاوه بر نمايندگان اروميه در مجلس شوراي اسلامي، مسوولان مرتبط هم در راستاي ادامه احداث آن، اجماع دارند.
استفاده از آب شرب سد نازلو در افق 1410براي اروميه ضروري است
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي گفت: استفاده از آب شرب سد نازلو در افق 1410براي اروميه ضروري است و بايد از ظرفيت آن در راستاي کمک به سد شهرچاي استفاده کرد.ياسر رهبردين افزود: جلوگيري از هرگونه تبعات اجتماعي کمبود آب در شهرستان اروميه يک ضرورت است و بايد از هر ظرفيتي در اين خصوص بهره برد.
وي اضافه کرد: با توجه به ضرورت تامين کسري آب شرب اعلامي از سوي شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي در افق 1410 شهرستان اروميه، بازنگري در سد نازلو با هدف تامين آب شرب مطمئن و پايدار مردم منطقه لازم الاجراست.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با اشاره به رشد حداقل 20 درصدي ميزان مصرف آب شرب  شهر اروميه در افق 1410 بيان کرد: درحال حاضر سد شهرچايي اروميه به عنوان اصلي ترين منبع آب شرب شهراروميه به ميزان حدود 58 ميليون مترمکعب در سال تنها  60 درصد آب مورد نياز را تامين مي کند و مابقي از طريق چاه هاي آب است.
رهبردين گفت: با توجه به کسري آبخوان و منابع آب زيرزميني، جلوگيري از افزايش تعداد چاههاي غيرمجاز، جلوگيري از بروز پديده فرونشست زمين و از همه مهمتر جلوگيري از بروز تنش هاي اجتماعي، در راستاي برنامه پدافند غيرعامل و باتوجه  به  سرمايه گذاري اوليه انجام شده  براي سد نازلو احداث اين سد مي تواند مانع بروز بسياري از مشکلات  در شهرستان اروميه شود.
تاثير سدها در خشکي درياچه اروميه ? 7درصد است
مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با اشاره به تاثير هفت درصدي سدهاي استان در خشکي درياچه اروميه بيان کرد: در حوضه آبريز درياچه، 11 سد وجود دارد که از اين تعداد هفت سد بزرگ داراي ظرفيت يک ميليارد و 455 ميليون مترمکعب و چهار سد کوچک داراي ظرفيت 10 ميليون مترمکعب است.
 وي اضافه کرد: بايد توجه داشت که با شروع مجدد عمليات اجرايي سد نازلو با اولويت تامين آب شرب و صنعتي براي بخش نازلو و انزل، قره باغ و کهريز مي توان علاوه بر حل مشکلات آب شرب مردم اين منطقه به عنوان تامين آب شرب شهر اروميه در افق سال 1410 نيز استفاده کرد.
ساخت سد نازلو براي مديريت آب منطقه اروميه حياتي است
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان غربي هم در اين خصوص نظر مشابهي دارد.آيدين رحماني با اشاره به اهميت ساخت سد نازلو در غرب اروميه معتقد است که اين سد اهميتي حياتي در تامين آب آينده اين کلانشهر و روستاهاي اطراف و همچنين پدافند غيرعامل دارد.
وي چندي پيش در نشست شوراي حفاظت از منابع آب آذربايجان غربي در اين باره گفت: اين سد در راستاي تامين آب شرب شهرستان اروميه اهميت بسياري دارد و نبايد از اين ظرفيت بي بهره باشيم.وي اضافه کرد: بايد زمينه اي فراهم شود تا از همه ظرفيت هاي آبي آذربايجان غربي به ويژه در شهر اروميه براي تامين آب پايدار استفاده کنيم.علاوه بر مسوولان، نمايندگان مجلس هم به ويژه نمايندگان اروميه در خانه ملت، نظرات مثبتي براي تداوم احداث سد دارند.
اتمام سدهاي نيمه‌تمام راهکار اساسي توسعه آذربايجان‌غربي است
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به کشاورزي‌بودن بخش زياد اين منطقه، اتمام سدهاي نيمه‌تمام راهکار اساسي براي توسعه اقتصادي اين استان است.
حجت‌الاسلام سيدسلمان ذاکر با اشاره به اينکه يکي از مطالبات نمايندگان اروميه شروع دوباره عمليات اجرايي سد نازلو است، افزود: از وزارت نيرو و شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي درخواست داريم براي اين پروژه تامين اعتبار کند تا اين سد به اتمام برسد.
وي اضافه کرد: سد نازلو، مخزني و خاکي و يکي از بزرگترين سدهاي کشور بوده که با افتتاح آن، 100 هزار هکتار از اراضي اين شهرستان تحت پوشش قرار مي‌گيرد.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه اين سد مي تواند 360 ميليون متر مکعب آب را در خود ذخيره کند، اظهار داشت: کانال‌کشي اين سد از منطقه قره‌باغ و نوشين شهر کار شده و طرح و ساخت اين سد 40 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که در اين راستا، ميلياردها ريال هزينه شده است.
حجت الاسلام ذاکر افزود: با اتمام اين سد مي توان آب را کنترل کرده و بخش هاي نازلو و انزل را تحت پوشش سامانه آبياري و زهکشي قرار داد.
وي اضافه کرد: بيش از 100 هکتار از اراضي اين شهرستان به دليل نبود آب از بين رفته و با احياي اين سد مي توان دوباره اين زمين ها را زير کشت برد.
مشکل تامين آب شرب با بارش هاي فعلي در منطقه نازلو و انزل اروميه فراگير خواهد بود
ديگر نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به مشکل کم آبي در برخي از مناطق آذربايجان‌غربي به ويژه مرکز اين استان بيان کرد: با وضعيت فعلي بارش‌ها، طي 2 تا 3 سال آينده در منطقه انزل و نازلو اروميه دچار مشکل تامين آب شرب خواهيم بود.وحيد جلال زاده افزود: حق آبه بخش انزل از اتمام سد نازلو در نظر گرفته شده است که بلاتکليفي احداث آن در دولت گذشته، به مشکلات افزوده است‌.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايرنا ،وي با بيان‌ اينکه يک تفاوت ديدگاه بين وزارت نيرو و ستاد احياي درياچه اروميه در خصوص اتمام سد نازلو وجود دارد، اضافه کرد: از دولت سيزدهم درخواست داريم تا با تعيين تکليف سدهاي اين منطقه، کم کاري‌هاي دولت گذشته در اين‌راستا را جبران کند چرا که يک مطالبه جدي در تامين آب بخش نازلو، انزل و شهرک صنعتي وجود دارد.با توجه به اين مطالبه فراگير انتظار مي رود که احداث سد نازلو ادامه يابد تا کم کاري هاي انجام شده در دولت پيشين مرتفع شده و مطالبات به حق مردم هم پاسخ مناسب داده شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها