عصر آذربایجان

گزارش خبر

بمب 8 ميليارد تني نمك بر سر چه کساني خراب ميشود

دریاچه ارومیه

1394/08/24

گروه اجتماعي: دراچه ي اروميه که به گفته يونسکو يکي از مهم‌ترين تالاب‌هاي جهان است، در حال نابودي قرار دارد. ديگر کار از سانتي متر و ذره ذره خشک شدن گذشته است.درياچه اي که روزي جز ششمين درياچه ي نمک دنيا بود؛اکنون کاملا خشک شده است.

گروه اجتماعي: دراچه ي اروميه که به گفته يونسکو يکي از مهم‌ترين تالاب‌هاي جهان است، در حال نابودي قرار دارد.  ديگر کار از سانتي متر و ذره ذره خشک شدن گذشته است.درياچه اي که روزي جز ششمين درياچه ي نمک دنيا بود؛اکنون کاملا خشک شده است.
چندين سال است که درباره خشكيدن پيكره هاي آبي بارها هشدار داده شد. ولي هيچکس به اين موضوع اهميت نداد... گفتيم اروميه مي خشكد و همه خنديدند.هر روز تيتر جديدي در روزنامه ها و رسانه ها ديديم :کاهش 20 ميليارد مترمکعب آب درياچه اروميه- اعتبار 40 هزار ميليارد ريال درياچه اروميه  به 18 هزار ميليارد ريال کاهش يافت -کل بحران درياچه اروميه قابل حل نيست- آب خزر مناسب انتقال نيست   و .... سناريويي که همچنان پابرجاست. امروز ميليون ها انسان در اين منطقه با معضل بزرگي رودررو هستند.و به نوعي ميتوان گفت که معاش بيش از 7 ميليون انسان در خطر است. غبار نمك برخاسته يا بهتر بگيم :اگر بمب 8 ميليارد تني نمک که از بستر خشكيده درياچه اروميه بلند شودكشتزارها و باغ ها را تهديد مي كند. به زودي بيماري هاي خطرناك و سرطان افزايش مي يابد...بيمارهاي جديد و تنگي نفس هاي صد البته کشنده  عفونت هاي حاد دستگاه تنفس، آسم، عفونت هاي دستگاه فوقاني، انواع سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي عوارض ناشي از خشک شدن درياچه اروميه است.تا چندين سال پيش زمزمه ها حاکي از اين بود که اگر روزي نگين آذربايجان خشک شود شهرهاي اطراف اروميه در طعمه نمک خواهند افتاد اما امروزه نه تنها استان هاي مجاور بلکه تهديدي جدي براي تمامي استان‌هاي نيمه شمالي و حتي شمال شرقي کشور شده است.اما بحث هاي جنجالي چنديدن سال است که مسئولان را درگير خود کرده است:آب نداريم به درياچه ي اروميه بدهيم.تلاش کرديم از رودخانه ي ارس آب بياوريم اما ظاهرا آذربايجان اجازه چنين کاري را نميدهد  با اين حساب و با توجه به اولويت هاي قانوني، آب ندارند که به درياچه اروميه بدهند. پارسال 40 ميليون متر مکعب آب دادند، آن هم به صورت نمادين. اما چند روز بعد که آب را رها کردند تا به درياچه برسد، مسوولان استاني گله کردند که مردم اجازه ندادند آب به درياچه برسد.
.بسياري از مسوولان ملي هراز گاهي ديدگاه هايي را مطرح مي کنند که طبيعت مقصر اصلي مشکل درياجه ميباشد و تنها راه نجات درياچه را بارش نزولات آسماني مي دانند و شرايط اقليمي را عامل مرگ تدريجي درياچه مي شمارند. بله مسئولاني که ميخواهند علت خشک شدن درياچه ي اروميه را به گردن طبيعت بيندازند...نجات درياچه اروميه ، امروز يک وظيفه ملي است و فردا از آن به عنوان وظيفه اي تاريخي ياد خواهد شد که اميدواريم اين گونه بنويسند که به اين وظيفه عمل شد.ما از گذشتگان خود درياچه تحويل نگرفته ايم که به فرزندان مان کوير تحويل دهيم!
اميدوارم دولت و مردم در کنار هم جان دوباره با کالبد رو به مرگ درياچه اروميه بدمند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بمب 8 ميليارد تني نمك بر سر چه کساني خراب ميشود

دریاچه ارومیه
خروج

گروه اجتماعي: دراچه ي اروميه که به گفته يونسکو يکي از مهم‌ترين تالاب‌هاي جهان است، در حال نابودي قرار دارد. ديگر کار از سانتي متر و ذره ذره خشک شدن گذشته است.درياچه اي که روزي جز ششمين درياچه ي نمک دنيا بود؛اکنون کاملا خشک شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها