عصر آذربایجان

گزارش خبر

رونق بازار سيب و کوتاه کردن دست دلالان؛ خواسته کشاورزان از دولت سيزدهم

رونق بازار سيب و کوتاه کردن دست دلالان؛ خواسته کشاورزان از دولت سيزدهم

1400/06/22

گروه اقتصادي: مشکلات صادرات و خريد سيب درختي و زير درختي و کوتاه کردن دست دلالان چالش‌هايي است که کشاورزان آذربايجان_غربي سال‌هاست با آن دست به گريبانند و اهتمام مسوولان در دولت سيزدهم نسبت به رفع اين چالش خواسته آنان است اهتمامي که مي تواند زمينه ساز اميد کشاورزان و رونق بازار توليد و مصرف باشد.

گروه اقتصادي: مشکلات صادرات و خريد سيب درختي و زير درختي و کوتاه کردن دست دلالان چالش‌هايي است که کشاورزان آذربايجان_غربي سال‌هاست با آن دست به گريبانند و اهتمام مسوولان در دولت سيزدهم نسبت به رفع اين چالش خواسته آنان است اهتمامي که مي تواند زمينه ساز اميد کشاورزان و رونق بازار توليد و مصرف باشد.
سال‌هاست که انباشت سيب درختي درجه 3 در کنار جاده هاي آذربايجان غربي چهره نازيبايي به محورهاي مواصلاتي اروميه و سلماس و برخي ديگر از شهرهاي استان بخشيده است که اين منظر زشت و ناميمون بر قيمت، توليد و صادرات آن و معيشت کشاورزان اين مناطق نيز تاثير مستقيمي داشته است.
پايين بودن قيمت فروش محصول نسبت به هزينه هاي توليد آن، نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترين مشکلات باغداران آذربايجان غربي است.
توليد بيش از 1.2 ميليون تني سيب درختي و گردش مالي بالاي 50 ميليارد توماني در نتيجه دلالي هاي کنار جاده اي و ارز آوري 326 ميليون دلاري صادرات سيب براي استان از مواردي است که اهميت پرداختن به رفع اين چالش را دو چندان مي کند.
کشاورزان سيب‌کار آذربايجان غربي اميدوار و منتظر هستند تا دولت با تدابير خود در اين عرصه دست سودجويان از جيب کشاورزان را کوتاه و کام شان را با حلاوت دسترنج شان شيرين کند.
سيب صنعتي حاصل کمبود مواد مغذي خاک و عدم آموزش به کشاورزان است
علي هاشمي از کشاورزاني است که سالانه 30 درصد از محصول سيب درختي خود را که بين 10 تا 20 تن مي شود به دلالان مي فروشد.
وي معتقد است که فروش سيب به اين صورت هدر دادن منابع آبي استان است چرا که براي يک سيب 100 گرمي بين 40 تا 70 ليتر آب مصرف مي شود.
اين کشاورز با بيان اينکه 10 درصد از سيب_هاي زير درختي حاصل ريزش بادي است افزود: 20 درصد ريزش مابقي اين سيب ها نتيجه کمبود مواد آلي، کود و ريز مغذي هاي خاک و عدم هرس به موقع است که بايد جهاد کشاورزي آموزشهاي لازم را به باغداران بدهد.
هاشمي با بيان اينکه اگر کشاورزي مطلوب و فن اورانه و همراه باآموزش باشد هرگز سيب صنعتي توليد نمي شود، ادامه داد: اين چرخه معيوب بازي دو سر باخت براي دولت و کشاورز و برد کارخانه داران، صادرکنندگان و وارد کنندگان را در بردارد و راه حل آن آموزش هاي جهاد کشاورزي است که خلا بزرگي را در آن مي توان مشاهده کرد.
اين کشاورز هرس اصولي، کوددهي به موقع ابياري اصولي و کوددهي سالم و به موقع را عاملي در کاهش سيب زير درختي عنوان کرد.
وي بر اين باور است که سيب زير درختي تبديل به يک تجارت بزرگ شده و دست هاي زيادي پشت پرده هستند تا اين بازار پر رونق بماند.
وي با بيان اينکه هم اکنون سيب صنعتي به قيمت هشت تا 10هزار ريال از سوي دلالان خريداري مي شود، گفت: کارخانه ها نيز سيب درختي درجه 3 را به قيمت 12 هزار و 500 ريال از دلالان ميخرند و در اين ميان سود زيادي نصيب دلالان مي شود که ميتوان گفت انان نيز دست نشانده کارخانه داران هستند.
قيمت پايين سيب زير درختي اهرم فشار بر دولت است
يکي ديگر از کشاورزان اروميه اي که در کنار کشاورزي در کارخانه توليد کنستانتره سيب اشغال دارد در اين زمينه خواهان رسيدگي ويژه دولت به موضوع شد و گفت: قيمت پايين خريد سيب درختي درجه 3 ابزاري از سوي کارخانه داران براي فشار غير مستقيم بردولت در زمينه کاهش قيمت است.
عليرضا عليزاده افزود: جرياني که در راستاي کاهش خريد قيمت سيب صنعتي از کشاورزان هر ساله تکرار مي شود، فقط به نفع کارخانه داران و صادر کنندگان است تا با کاهش قيمت خريد و استرس به کشاورزان باعث شوند آنان محصول را به قيمت کمتري بفروشند.
وي ادامه داد: تبليغات رسانه اي و ايجاد فشار رواني براي کشاورزان بهترين ابزار افراد متنفع از اين بازار عظيم است تا بتوانند سود سرشاري به جيب بزنند.
اين کشاورز با بيان اينکه صادر کنندگان نيز در اين ميان سهم مهمي دارند، ادامه داد: وقتي تبليغات منفي در زمينه بازار سيب درختي انجام مي شود، کشاورزان به دولت فشار مضاعفي در زمينه حل چالش وارد مي کنند.
براساس اظهارات وي در اين ميان دولت مجبور است مشوق هاي صادراتي کلان به صادر کنندگان بدهد و در اين بين باز سر کشاورز بي کلاه مي ماند و کارخانه دار و صادر کننده سود کلاني را به جيب مي زند.
وي از دولت سيزدهم خواست تا با مديريت خريد سيب درختي و بازار اين محصول دست دلالان و برهم زنندگان بازار و آنان که با ايجاد تبليغات منفي در صدد ايجاد تشويش و استرس براي کشاورزان در زمينه عرضه سريع و با قيمت پايين محصول هستند، از بازار کوتاه کند.
کارخانه داران موظف هستند سيب صنعتي را از جايگاههاي مجاز خريداري کنند
مديرعامل اتحاديه باغداران آذربايجان غربي در اين باره گفت: کارخانه داران سال هاست موظف هستند سيب درختي را از جايگاههاي بهداشتي و مورد تاييد خريداري کنند ولي همچنان شاهد انباشت سيب به صورت غير مجاز در کنار جاده ها هستيم.
امير مرادي بيان کرد: دلالان کنار جاده ها سيب زير درختي را به قيمت هشت هزار ريال از کشاورز خريداري مي کنند و به قيمت 12 هزار ريال به کارخانه ميفروشند که سود خوبي را در يک معامله به جيب مي زنند.
وي ادامه داد: در نشست با استاندار آذربايجان_غربي در هفته گذشته مقرر شده است تا کارخانه داران سيب صنعتي مورد نياز را از جايگاههاي مجوز دار خريداري کنند و قيمت مصوب نيز 15 هزار ريال تعيين شده است.
طبق گفته هاي مرادي تمکين يا عدم تمکين کارخانه داران استان از اين قيمت در هفته جاري مشخص خواهد شد.
سهم 70 درصدي استان از صادرات کشوري سيب
استاندار آذربايجان‌غربي ضمن انتقاد از دخالت برخي از کارخانجات در تعيين قيمت سيب، گفت: به هيچ فرد، دستگاه و کارخانه‌اي اجازه ضايع کردن حق کشاورزان را نخواهيم  داد.
محمدمهدي شهرياري با انتقاد از برخي از کارخانه‌داران در ارتباط با دپو شدن سيب‌هاي استان در کنار جاده‌ها، اظهار کرد: متأسفانه برخي از افراد نسبت به ايجاد ايستگاه‌هاي خريد سيب در کنار جاده‌ها اقدام کرده و در چرخه خريد و فروش اين محصول اختلال ايجاد مي‌کنند.
وي ضمن تأکيد بر جلوگيري از چنين اقداماتي در سال جاري توسط دستگاه‌هاي مربوطه، بيان کرد: نبايد کارخانجات در تعيين قيمت خريد سيب دخالت کنند.
استاندار آذربايجان‌غربي عنوان کرد: اجازه نمي‌دهيم حقوقي از کشاورزان ضايع شود، در همين راستا محدوديت‌هايي براي کارخانه‌داران اعمال خواهد شد تا هيچ قانون‌شکني صورت نگيرد.
شهرياري با بيان اين‌که سال گذشته بيش از 885 هزار تن سيب از کشور صادر شد، افزود: اين ميزان صادرات 326 ميليون دلار ارزآوري براي کشور به دنبال داشت که سهم استان آذربايجان‌غربي از اين مهم 70 درصد بود.
وي تعامل باغداران و کارخانه‌داران را عاملي بر ادامه روند مطلوب توليد سيب در استان دانست و يادآور شد: اين تعامل بايد دوطرفه باشد تا از مشکلات آتي همانند کاهش سطح باغات و تعطيلي کارخانجات جلوگيري شود.
استاندار آذربايجان‌غربي ضمن انتقاد از سازمان جهاد کشاورزي استان، اضافه کرد: آمار اعلامي توليد سيب از سمت اين سازمان بايستي به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد تا بتوان متناسب با آمار واقعي براي آينده سيب استان تصميم‌گيري کرد.
طبق پيش بيني هاي انجام شده امسال 1.2 ميليون تن سيب درختي در سطح بيش از 60 هزار هکتار از باغهاي اين استان توليد ميشود.
باغ هاي سيب در همه شهرهاي استان اذربايجان غربي وجود دارد ولي اروميه با اختصاص حدود 45 درصد از اين باغ ها در رتبه اول و شهرهاي سلماس، مهاباد، اشنويه، نقده و مياندوآب در رديفهاي بعدي قرار دارند .
امسال 82 مرکز خريد، کار خريد را بر عهده خواهند داشت که شامل  40 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستايي، 30 مرکز بخش خصوصي داراي مجوز از سازمان جهاد کشاورزي و 12 سردخانه ذخيره سازي ميوه است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، سال گذشته 885 هزار تن سيب درختي به کشورهاي خارجي صادر شد که حدود 70 درصد از اين ميزان محصول توليدي استان از آذربايجان غربي بود که 326 ميليون ارز آوري  براي کشور داشت که بايد تمهيدات لازم براي توسعه صادرات محصول سيب در بازارهاي جهاني فراهم شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها