عصر آذربایجان

گزارش خبر

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی

1401/11/09

زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی تاکنون ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی بر جای گذاشته است.

زلزله ?.? ريشتري شهرستان خوي در استان آذربايجان غربي تاکنون ??? مصدوم و ? فوتي بر جاي گذاشته است.

 شب گذشته زلزله 5.9 ريشتري شهرستان خوي در استان آذربايجان غربي را لرزاند که تاکنون 816 نفر مصدوم شده اند و 3 نفر جان باخته‌اند.

ارزيابي خسارت مناطق زلزله‌زده آغاز شد

جعفر برزگر مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان‌غربي در گفت و گو با خبرنگاران در منطقه زلزله زده خوي، با بيان اينکه از نخستين ساعات پس از زلزله کارشناسان  بنياد مسکن انقلاب اسلامي در مناطق کانون‌ زلزله حضور دارند، اظهار داشت: 75 تيم  کارشناس ارزياب بنياد مسکن انقلاب اسلامي  به مناطق زلزله زده اعزام شدند و در مرحله اول در 26 روستاهاي اعلام شده از سوي ستاد هماهنگي مديريت بحران کار ارزيابي ميزان خسارت وارده به واحدهاي مسکوني را آغاز خواهند کرد.

وي گفت: با توجه به برودت هوا و شرايط منطقه، بنياد مسکن انقلاب اسلامي با تمامي توان در ارزيابي واحدهاي خسارت ديده  مناطق زلزله زده روستايي و شهري پاي کار است و به خدمات رساني به شهروندان زلزله زده خواهد پرداخت.

فرودگاه شهيد باکري اروميه ميزبان پروازهاي امدادي

محمد‌علي نائل قراملکي مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان غربي اظهار داشت:بلافاصله پس از زلزله بازديد از سطوح پروازي و زيرساخت‌هاي فرودگاه شهداي خوي به عمل آمده ‌و ‌به جز ترک مختصري در ديوارهاي ايجاد شده، آسيبي به فرودگاه شهداي خوي وارد نشده است.زير ساختهاي فرودگاه خوي عملياتي و آماده خدمت رساني است.

مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي افزود: از نيمه شب امروز اعزام پروازهاي امدادي به فرودگاه شهيد باکري اروميه آغاز شده است و نخستين پرواز ساعت 3 نيمه شب وارد فرودگاه اروميه و دومين پرواز ساعت 5:39 وارد فرودگاه شهيد باکري اروميه شد. علاوه بر 2 پرواز پذيرش شده يک پرواز ديگر نيز براي کمک‌رساني تا ساعتي ديگر وارد فرودگاه اروميه خواهد شد.

اعلام آماده‌باش به استان‌هاي همجوار

احمد وحيدي وزير کشور صبح امروز در حاشيه بازديد دوباره از مناطق زلزله روستايي شهرستان خوي با اشاره به پيش‌بيني تمهيدات لازم براي خدمت‌رساني به زلزله‌زدگان اظهار داشت: مسئولان با همه توان در خدمت مردم زلزله‌زده خواهند بود.

وي با بيان اينکه ‌نيروهاي امدادي و جهادي ‌براي ارزيابي و تامين نياز زلزله‌زدگان ‌به 70 روستا اعزام شده‌اند، از اسکان اضطراري زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: ‌با ايجاد کمپ براي استقرار فوري زلزله‌زدگان و اهداي چادر از سوي هلال احمر، اقدامات لازم براي اسکان زلزله زدگان در منطقه انجام شد.

وزير کشور همچنين از رفع مشکل اتصال آب، برق و گاز در منطقه خبر داد و اظهار کرد: همه دست اندرکاران و مديران دستگاه‌هاي متولي بلافاصله پس از وقوع زمين لرزه در منطقه حضور يافته و استاندار آذربايجان غربي نيز پيگيري‌هاي لازم را براي تامين سوخت و مايحتاج مردم انجام داده‌اند.

وحيدي با اشاره به اعلام آماده‌باش به استان‌هاي همجوار آذربايجان غربي ادامه داد: مسئولان کشوري هلال احمر، مديريت بحران و بنياد مسکن و تيم هاي ارزيابي در منطقه حضور يافته‌اند.

ارسال نخستين محموله اقلام امدادي

حميد قويدل مديرعامل جمعيت هلال احمر استان اردبيل از بارگيري و ارسال اولين محموله اقلام امدادي جمعيت هلال احمر استان به زلزله زدگان آذربايجان غربي خبر داد و اظهار داشت: اين محموله با 2 دستگاه تريلي و يک دستگاه کاميون و 3 دستگاه کاميونت به آذربايجان غربي ارسال شد.

وي افزود: اين محموله شامل 1800 تخته موکت، 1400 بسته مواد غذايي 72 ساعته، 800 تخته پتو و 300 دستگاه چادر امدادي است. اين مسئول اضافه کرد: 11 نفر نجاتگر پرسنل و داوطلب نيز همراه اين محموله عازم منطقه زلزله زده شدند تا به ياري هموطنان بشتابند.

مصدومان زلزله خوي به 816 نفر رسيد

آذربايجان غربي , زلزله ,

محمدصادق معتمديان استاندار آذربايجان‌غربي با بيان اينکه زلزله شب گذشته خوي تا کنون، 816 مصدوم و 3 فوتي داشته است، افزود: 60  نفر از مصدومان زلزله در بيمارستان هاي اين شهرستان بستري شده و 64 نفر نيز به مراکز درماني شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

استاندار آذربايجان‌غربي، عنوان کرد: زلزله ديشب خوي سبب آسيب رسيدن 20 تا 50 درصدي به واحدهاي مسکوني در 70 روستا شده است.

خسارات جدي به واحدهاي مسکوني

آذربايجان غربي , زلزله ,

زمين لرزه 5.9 ريشتري شامگاه گذشته در شهرستان خوي، موجب بروز آسيب و خسارات جدي به برخي واحدهاي مسکوني در بخش‌هايي از اين شهرستان شد.به دنبال وقوع اين زلزله، تمامي واحدهاي امدادي و خدماتي به حالت آماده باش درآمده و از استان‌هاي همجوار نظير آذربايجان‌شرقي و اردبيل نيز نيروهاي امدادي هلال احمر عازم منطقه شدند.

مردم شهرستان خوي شب گذشته را در بيرون از منزل سپري کرده‌اند و پس لرزه‌هاي متعددي در اين شهرستان به وقوع پيوسته است.جمعيت هلال احمر کشور نيز اقلام امدادي و خدماتي را به ميزان 2 فروند هواپيما به منطقه زلزله زده ارسال کرده و در حال توزيع اين اقلام هستند.

وزير کشور، رئيس حمعيت هلال احمر، رئيس سازمان مديريت بحران، رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي، استاندار آذربايجان‌غربي و ديگر مسئولان و مديران کشوري و استاني در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال مديريت ميداني در منطقه هستند.

خسارت 50 درصدي به واحدهاي مسکوني

آذربايجان غربي , زلزله ,

محمدصادق معتمديان در جلسه مديريت بحران که با حضور وزير کشور در محل فرمانداري خوي برگزار شد، اظهار داشت: 30 نفر از مصدومان زلزله خوي در بيمارستان اين شهرستان بستري و 34 نفر نيز به مراکز درماني شهرستان سلماس اعزام شده‌اند. زلزله شب گذشته خوي سبب آسيب رسيدن 20 تا 50 درصدي به واحدهاي مسکوني در 70 روستا شده است.

استاندار آذربايجان‌ غربي يکي از دلايل تخريب بالاي زلزله ديشب خوي در مقايسه با زلزله‌هاي مهر و دي‌ماه اين شهرستان را عمق کم و طولاني بودن لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برق بيش از 30 روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات‌رساني در اين رابطه ادامه دارد.

استاندار آذربايجان‌ غربي در خصوص آخرين آمار مصدومان زلزله 5.9 ريشتري رخ داده در شهرستان خوي گفت: اين حادثه 664 مصدوم و 3 فوتي داشته است.

پرواز اولين هواپيماي حامل کمک‌ها

آذربايجان غربي , زلزله ,

 اولين فروند هواپيمايي سي 130 حامل کمک‌هاي امدادي هلال‌احمر به مردم زلزله‌زده خوي با اتمام بارگيري در حال آماده شدن براي پرواز از فرودگاه مهرآباد شد و در ساعت 4:02 بامداد 9 بهمن ماه 1401 پرواز کرد.

 پرواز بعدي يک فروند بويينگ کارگو 747 است که هم اکنون توسط امدادگران هلال احمر با همکاري سربازان پايگاه يکم شکاري نيروي هوايي ارتش در حال بارگيري است.

دستور وزير کشور براي امدادرساني

آذربايجان غربي , زلزله ,

احمدي وحيدي به دنبال وقوع زلزله شامگاه گذشته در شهرستان خوي، از نيمه شب و با همراهي رئيس جمعيت هلال احمر، رئيس سازمان مديريت بحران، رئيس بنياد مسکن و تعدادي از مسئولان ارشد دستگاه‌هاي خدماتي و امدادي کشور در اين شهرستان حاضر شد.

وزير کشور، پس از بازديد کوتاه شبانه از مناطق زلزله زده و کمپ‌هاي اسکان اضطراري در اين شهرستان، سحرگاه امروز در جلسه ستاد مديريت بحران شهرستان خوي که با حضور مقامات ارشد دولتي و امدادي کشوري و استاني برگزار شد، اظهار داشت: امدادرساني به زلزله‌زدگان بايد با تمام توان و ظرفيت انجام شود و تيم‌هاي مورد نياز از استان‌هاي همجوار و ساير نقاط کشور تامين شود.عزم دولت بر ارائه خدمات مطلوب و مناسب به زلزله‌زدگان است و در کنار مردم خواهيم بود.

وحيدي ابراز داشت: بايد به موضوع مقاوم سازي واحدهاي مسکوني در شهرستان خوي توجه ويژه شود، در اين زلزله اخير نيز شاهد بوديم که ساختمان‌هاي مقاوم سازي شده آسيب جدي نديده‌اند و بيشترين آسيب مربوط به بافت فرسوده و ساختمان‌هاي ناايمن است.

وي ادامه داد: 16 هزار و 500 واحد مسکوني در خوي نيازمند بازسازي و مقاوم‌سازي است که با همراهي دولت و مردم بايد اين اقدام انجام شود.

وزير کشور، با تاکيد بر جايگاه رسانه‌ها در تامين آرامش خاطر شهروندان خوي، گفت: تامين بسته‌اي معيشتي و حمايتي از زلزله زدگان خوي در دستور کار است و با همراهي هلال احمر و ديگر دستگاه‌هاي امدادي شاهد تقسيم اين اقلام هستيم.

بيش از 40 پس‌لرزه خوي را لرزاند

آذربايجان غربي , زلزله ,

شامگاه شنبه زمين لرزه‌اي به بزرگي 5.9 ساعت 21 و 44 دقيقه شهرستان خوي را لرزاند، اين زمين لرزه در عمق 7 کيلومتري زمين به وقوع پيوست و اروميه و چند شهرستان ديگر هم احساس شد.

بعد از وقوع اين زلزله بيش از 40 پس‌لرزه خوي را لرزاند که بزرگترين آن 4.2 ريشتر کطارش شده است.

منبع : تسنیم

برچسب ها: زلزله خوی

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی
خروج

زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی تاکنون ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی بر جای گذاشته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها