عصر آذربایجان

گزارش خبر

تورگرداني؛ توري که چرخ گردشگري زنجان را نمي‌گرداند

تورگرداني؛ توري که چرخ گردشگري زنجان را نمي‌گرداند

1401/04/27

گروه اجتماعي: استان زنجان علي‌رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بالقوه گردشگري، هنوز نتوانسته است از اهرم‌هاي توانمندي در اين عرصه از جمله تورگرداني براي رونق اين صنعت استفاده کند. گردشگري پديده‌اي است که از ديرباز وجود داشته و به اشکال مختلف با گذشت زمان دستخوش تغييرات شده است، به طوري که امروزه از آن به عنوان صنعت توريسم ياد مي‌شود. با توجه به رشد روزافزون صنعت توريسم، جوامع مختلف بر آن هستند تا از ظرفيت‌هايي که در کشورهاي خود به لحاظ تاريخي و تفريحي دارند، توليد ناخالص داخلي را با استفاده از رونق اين صنعت افزايش دهند.

گروه اجتماعي:  استان زنجان علي‌رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بالقوه گردشگري، هنوز نتوانسته است از اهرم‌هاي توانمندي در اين عرصه از جمله تورگرداني براي رونق اين صنعت استفاده کند. گردشگري پديده‌اي است که از ديرباز وجود داشته و به اشکال مختلف با گذشت زمان دستخوش تغييرات شده است، به طوري که امروزه از آن به عنوان صنعت توريسم ياد مي‌شود. با توجه به رشد روزافزون صنعت توريسم، جوامع مختلف بر آن هستند تا از ظرفيت‌هايي که در کشورهاي خود به لحاظ تاريخي و تفريحي دارند، توليد ناخالص داخلي را با استفاده از رونق اين صنعت افزايش دهند.
گردشگري در قرن حاضر صنعتي درآمدزا بوده که بهره‌برداري از آن در نگاه نخست بسيار آسان به نظر مي‌رسد اما پس از بررسي‌هاي مختلف، اين نتيجه به دست آمد که اگر چه مواد و منابع اوليه اين صنعت عمدتاً توسط گذشتگان تامين شده اما براي تداوم آن نياز به امکانات و زيرساخت‌هاي فراواني است، به همين خاطر اين صنعت پيچيده‌تر و تخصصي‌تر از گذشته مورد توجه فعالان اين عرصه قرار گرفته است.
صنعت گردشگري پس از صنايع نفت و خودروسازي، سومين صنعت درآمدزاي قرن حاضر محسوب مي‌شود، به همين خاطر نظريه‌پردازان اقتصاد در دنيا اهتمام ويژه خود را به اين صنعت معطوف کرده‌اند و جوامع مختلف تلاش دارند در اين فرصت طلايي، سرمايه‌گذاري مناسبي در اين زمينه داشته باشند، حال بايد ديد مسئولان استان زنجان تا چه حد اين فرصت طلايي را براي رونق صنعت گردشگري غنيمت خواهند شمرد.
تورگرداني؛ مهارتي براي توسعه پايدار گردشگري
يکي از ابزارهاي مفيد و سودمند در توسعه صنعت گردشگري، استفاده از مهارت و صنعتي ديگر به نام تورگرداني است، موضوعي که رئيس انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان زنجان با تاکيد بر اينکه به هيچ وجه نمي‌توان موضوع تورگرداني را ناديده گرفت، اظهار مي‌کند: وقتي صحبت از سفر و گردشگري به ميان مي‌آيد، موضوعات مختلفي را دربر مي‌گيرد که اين خود اهميت اهتمام به آن را دوچندان مي‌کند.
اويس کياني با بيان اينکه نياز امروز حوزه گردشگري اين است که نسبت به رفع نقايص موجود در اين عرصه پرداخت، تصريح مي‌کند: به جرأت مي‌توان گفت گردشگري حوزه‌اي است که امروز بيشترين رقابت از سوي جوامع مختلف را در آن شاهد هستيم و اين امر از آنجايي نشأت مي‌گيرد که کشورها به اهميت موضوع گردشگري و لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي اين حوزه براي توسعه پايدار پي برده‌اند.
مدير بوتيک هتل زنجان، از تورگرداني به عنوان يکي از ساختارهاي مهم توسعه گردشگري ياد کرده و مي‌افزايد: بي‌ترديد کاري که تورگردانان انجام مي‌دهند، تلاش براي برقراري روابط فرهنگي ايران با جهان است، به همين خاطر با توجه به ريشه‌هاي قوي فرهنگي که در کشور داريم، دنيا علاقه‌مند به برقراري ارتباط با ايران و شناخت فرهنگ و تمدن اين سرزمين است و همين موضوع اهميت کار تورگرداني را دوچندان مي‌کند.
مسير سخت تورگرداني در ايران
وقتي آمار حکايت از آن دارد که امروزه بين 250 تا 300 آژانس تورگرداني در کشور فعاليت‌ مي‌کنند، بايد اين موضوع را نيز در نظر گرفت که اين مسير براي رسيدن به اين ميزان آمار به راحتي به دست نيامده است؛ چرا که وقتي پاي صحبت‌هاي رئيس جامعه تورگردانان ايران مي‌نشينيم، درمي‌يابيم که جامعه تورگردانان ايران مسير سختي را براي اينکه بتوانند در اين عرصه موفق باشند، پيموده‌اند.
ابراهيم پورفرج که بيش از سه دهه در اين عرصه فعاليت داشته، سهم جامعه تورگردانان ايران از 5000 آژانس فعال در حوزه گردشگري را 300 آژانس عنوان کرده و مي‌گويد: متاسفانه با شيوع ويروس کرونا، صنعت گردشگري و به تبع آن تورگرداني با مشکلات زيادي مواجه شد، به همين خاطر يکي از رويکردهاي اصلي ما بعد از کاهش همه‌گيري کرونا، فراهم کردن شرايط براي رونق دوباره اين صنعت بود.
وي با تاکيد بر اينکه براي موفقيت در اين عرصه همواره بايد به دنبال يافتن بازارهاي جديد باشيم، عنوان مي‌کند: قبل از همه‌گيري کرونا شاهد ورود هفت ميليون و 250 هزار گردشگر در سال 97 به ايران بوديم که اين خود نتايج پرباري را در زمينه ايجاد اشتغال، درآمدزايي و معرفي فرهنگ اين کشور به دنبال داشته و از همه مهم‌تر باعث شده است تا نگاه دنيا نسبت به ايران که خيلي‌ها به دنبال سياه‌نمايي هستند، عوض شود.
تلاش براي افزايش سهم گردشگري زنجان از توليد ناخالص داخلي
يکي از چالش‌هايي که همواره مسئولان زنجان را - در ظاهر امر – با آن درگير کرده، رقم پايين سهم گردشگري استان از توليد ناخالص داخلي بوده و محسن افشارچي به عنوان نماينده عالي دولت در استان زنجان نيز در جلساتي که به همين منظور تشکيل شده، به صراحت اعلام کرده است که سهم يک درصدي استان در اين زمينه رقم بسيار پاييني بوده و بايد تلاش کرد تا اين سهم افزايش يابد.
بدون شک وقتي صحبت از افزايش سهم گردشگري استان در حوزه توليد ناخالص داخلي به ميان مي‌آيد، نبايد انتظار داشت که اين تحقق صرفاً با برگزاري جلسات عملي شود؛ چرا که عملياتي شدن اين موضوع به عوامل متعددي چون ايجاد زيرساخت‌هاي مطلوب گردشگري، راه‌اندازي اقامت‌گاه‌هاي مناسب براي ماندگاري گردشگر و صد البته تقويت و رفع مشکلات پيش روي آژانس‌هاي تورگردي است.
امير ارجمند به عنوان متولي اصلي اين حوزه که سکان ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان را در اختيار دارد، معتقد است: توسعه صنعت گردشگري يکي از نيازهاي ضروري استان در شرايط کنوني بوده و براي اينکه بتوان به معناي واقعي کلمه شاهد توسعه اين صنعت بود، 700 ميليارد ريال اعتبار در قالب سفر هيئت دولت به اين بخش اختصاص خواهد يافت تا حوزه گردشگري زنجان، جاني دوباره گيرد.
درکي از اقتصاد تورگرداني نداريم
تورگرداني و يا به عبارتي در نگاه کلي، مقوله گردشگري، اقتصادي است که مي‌توان به جرأت گفت سرعت درک اين اقتصاد در ايران بسيار ضعيف است و يا درکي از آن نداريم. وقتي در مورد گردشگري صحبت مي‌کنيم، همه مدعي وجود زيرساخت‌هاي بالقوه در اين عرصه هستند اما هيچ‌کس به خود اين اجازه را نداده است که اين اظهارنظر را کند که چرا با وجود چنين زيرساخت‌هايي، سهم گردشگري زنجان از توليد ناخالص داخلي فقط يک درصد است.
وقتي دنيا در حوزه گردشگري به سرعت نور در حال پيشروي است، بي‌توجهي مسئولان استان به اين عرصه جبران‌ناپذير خواهد بود، اين در حالي است که فراموش کرده‌ايم که امتياز ما در اين صنعت، برخورداري از فرهنگ و تمدن غني است، بنابراين بايد زمينه را براي افزايش تورگردي در کشور و به تبع آن استان زنجان فراهم کنيم اما متاسفانه هنوز درصد قابل توجهي از خود زنجاني‌ها گنبد عظيم سلطانيه را از نزديک نديده‌اند.
کارشناسان حوزه گردشگري معتقدند براي رونق اين صنعت به ويژه در حوزه توريسم، ابتدا به ساکن بايد گردشگري داخلي را تقويت کنيم و زنجان به لحاظ وجود راه‌هاي ارتباطي و نيز برخورداري از آثار تاريخي ارزشمندي چون گنبد سلطانيه و بهره‌مندي از ميراث معنوي چون يوم‌العباس که امسال بعد از دو سال وقفه به دليل شيوع ويروس کرونا، دوباره محقق خواهد شد، مي‌تواند در اين عرصه عملکرد قابل قبولي داشته باشد.
تورگرداني؛ توري که چرخ گردشگري زنجان را نمي‌گرداند
از قرائن و شواهد چنين برمي‌آيد که تا به امروز استان زنجان نتوانسته است داشته‌هاي خود را در حوزه گردشگري به رخ بکشد. ضعف قابل توجه در گردشگري داخلي، موضوعي است که اگر در اولويت مسئولان امر قرار نگيرد، نمي‌توان انتظار داشت که اهرمي به نام تورگرداني بتواند حال و روز گردشگري زنجان را که به هيچ وجه مساعد نيست، در شرايط مطلوب و قابل قبولي قرار دهد.
فعالان حوزه گردشگري بر اين باورند که گردشگري بهانه‌اي براي رونق ساير بخش‌ها از جمله کشاورزي، صنايع‌دستي و ... است اما امروز در شرايطي قرار داريم که به زعم فعالان اين حوزه، جاي زنجان در سفرنامه‌هاي گردشگري خالي است. مهم‌ترين آيتم براي رونق گردشگري، موضوعاتي چون امنيت، مدت زمان و هزينه سفر بوده و نياز است که استان زنجان به خوبي خود را در حوزه گردشگري معرفي کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايسنا، فراموش نکنيم، گردشگري اين امکان را به وجود مي‌آورد که ذهنيت غلطي که در مورد ايران در مجامع بين‌المللي ايجاد شده، عوض شود. حال اين سئوال مطرح است که چرا زنجان در حوزه گردشگري به ويژه تورگرداني سهم ناچيزي داشته و هنوز نتوانسته است داشته‌هاي خود را حتي در قالب يک بروشور به شهروندانش انتقال دهد، اگر روال بر همين منوال باشد، تورگرداني هم چرخ‌هاي گردشگري زنجان را نخواهد گرداند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها