عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارائه خدمات دیجیتالی کتابداری در 12کتابخانه مرکزی کشور

ارائه خدمات دیجیتالی کتابداری در 12کتابخانه مرکزی کشور

1402/05/30

عصر آذربایجان- معاون برنامه‌ریزی، پژوهش، فناوری و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ارائه خدمات دیجیتالی کتابداری در ۱۲ کتابخانه مرکزی کشور خبر داد.

عصر آذربايجان- معاون برنامه‌ريزي، پژوهش، فناوري و اطلاعات نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور از ارائه خدمات ديجيتالي کتابداري در ?? کتابخانه مرکزي کشور خبر داد.

سيد باقر مير عبداللهي شامگاه يکشنبه در چهارمين گردهمايي مجلس تابستاني خدمات کتابخانه‌هاي عمومي در اردبيل اظهار کرد: تمام کتابخانه‌هاي عمومي کشور حتي کتابخانه‌هاي روستايي به تجهيزات اوليه و امکانات نرم‌افزاري جديد مجهز شدند تا کتابداران بتوانند از اين زيرساخت‌ها استفاده کنند.

وي تصريح کرد: اين تجهيزات شامل منابع کاغذي اعم از کتاب و نشريه، ساختار تحت وب و ارائه خدمات الکترونيکي به اعضا است تا بتوانند در کوتاه‌ترين زمان خدمات مناسب و کيفي را دريافت کنند.

معاون برنامه‌ريزي، پژوهش، فناوري و اطلاعات نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور گفت: تلاش ما بر اين است تا خدمات غير کتابي خود را در کتابخانه‌هاي عمومي توسعه دهيم که از جمله آن برنامه‌هاي ترويجي و تصويري مبتني بر نگاه تحول‌آفريني است که در کتابخانه‌هاي عمومي در قالب قصه‌گويي، نشست‌هاي تخصصي و ادبي شاهد هستيم.

مير عبداللهي گستردگي اين خدمات را در کتابخانه‌هاي عمومي يادآور شد و افزود: در بحث خدمات ديجيتالي نيز در 12 کتابخانه مرکزي کشور فعاليت‌هاي خوبي در اين حوزه آغاز شده ولي به شکل ملي و حتي بين‌المللي خدمات ارائه شده در اين حوزه روند کندي دارد که انتظار مي‌رود آغاز حرکت تحويلي را با محوريت نهاد کتابخانه‌هاي عمومي شاهد باشيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: حتي مراکز علمي و دانشگاهي که در توليد علم نقش‌آفريني مي‌کنند چندان در حوزه کتابخانه‌هاي ديجيتال موفق عمل نکردند و با توجه به اينکه اين موضوع جديدي در ارائه خدمات کتابخانه‌هاي عمومي است در سال‌هاي آينده مي‌توان خبرهاي خوشحال‌کننده و تحول‌آفريني را در اين بخش ارائه کرد.

مير عبداللهي فعاليت 2 هزار و 700 کتابخانه کشور را با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و کمک به خدمات‌دهي نوين در بحث کسب و کارها و سالمندي يادآور شد و اضافه کرد: براي اولين بار در کتابخانه پارک دانشجوي تهران توانسته‌ايم ساختار کتابخانه ديجيتال را راه‌اندازي کنيم تا خدماتي در اين حوزه ارائه شود.

وي به برگزاري نشست‌هاي تابستاني با محوريت خدمات کتابخانه‌هاي عمومي با همراهي کتابداران اشاره کرد و ادامه داد: اين دوره‌هاي آموزشي فرصتي مناسب است تا کتابداران بتوانند در کنار هم با موضوعات و مسائل مهارتي و خلاقانه آشنا شده و مأموريت خود را در بخش فرهنگي به درستي انجام دهند.

مير عبداللهي از برگزاري دومين همايش بين‌المللي نهاد در مشهد مقدس با محوريت کتابخانه‌هاي همراه کسب و کار خبر داد و بيان کرد: امروزه کتابداران نقش مهمي را در خدمات حوزه کسب و کار و يا ساير بخش‌‌هاي تخصصي بر عهده دارند که انتظار مي‌رود با نگاه نو و مبتني بر نظريه‌هاي جديد ارائه شده در اين بخش بتوان در خدمت مراجعين به کتابخانه‌ها بود.

وي آموزش را يک فرآيند مستمر و پايان‌ناپذير توصيف کرد و گفت: در علوم انساني انگيزه سرآغاز يادگيري است اما پاياني بر ارائه نظريه‌هاي علوم انساني وجود ندارد و در اين فرآيند آموزش ساري و جاري بوده و به شکل مشارکتي امکان‌پذير است.

مير عبداللهي در ادامه سخنان خود اظهار کرد: يادگيري انباشت اطلاعات نيست بلکه به کارگيري آن در مسير اصلاح امور زندگي است که قطعا با يک مديريت درست مي‌توان در اين زمينه نقش‌آفريني کرد.

در اين مراسم مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان اردبيل نيز به ميزباني استان از چهارمين دوره مجلس تابستاني خدمات کتابخانه‌هاي عمومي اشاره کرد و افزود: کتابداران با عشق و علاقه خاص در سنگر فرهنگي آماده شده و سعي مي‌کنند بهترين خدمات را به مراجعين ارائه کنند.

پروانه رضاقلي‌زاده تصريح کرد: خدماتي که کتابداران با ميل و رغبت و اشرافيت کامل به مسائل و موضوعات علمي و تخصصي انجام مي‌دهند، در سطح ملي و استاني قابل تحسين است و کتابداران بايد با روش‌هاي نوين خدمت رساني در کتابخانه‌هاي عمومي نيز آشنايي پيدا کنند.

مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري اردبيل نيز در اين مراسم خاطرنشان کرد: استان اردبيل امسال ميزبان 2 رويداد بزرگ شامل کنگره ملي سه هزار و 400 شهيد و پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو بود که در اين 2 رويداد سعي ما بر اين است تا ظرفيت‌هاي استان اردبيل و توانمندي آن را نشان دهيم.

رضوان باقلاچي اضافه کرد: کتابداران با رويکرد مناسب خود مي‌توانند به ترغيب علاقه‌مندان به کتاب و کتابخواني کمک کرده و زمينه و بستر اين حرکت مناسب و شايسته را فراهم کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها