عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا درآمد شهرداري زنجان پايدار است

آيا درآمد شهرداري زنجان پايدار است

1395/05/17

گروه تحليل:كســب درآمد در شــهردارى ها از امورى اســت كه تاثير عمده اى در ارائه خدمات شــهرى به شــهروندان دارد.


 فاطمه شامي
گروه تحليل:كســب درآمد در شــهردارى ها از امورى اســت كه تاثير عمده اى در ارائه خدمات شــهرى به شــهروندان دارد.
اگر شــهردارى ها نتواننــد درآمد كافى و پايدار به دســت آورند،نخواهند توانست تاسيسات ضرورى در شهر را ايجاد و اداره كنند. هر چند که منابع مالي شهرداري ها از راه هاي گوناگوني به دست مي آيد اما همه آن ها  جزء منابع درآمدي پايدار محسوب نمي شوند. کسب در آمد از منابع پايدار در طول زمان موجب تقويت شهرداري مي شود که اين خود سبب مي گردد شهرداري نقش فعال تر و مفيد تري در محيط شهري ايفا نمايد و پاسخگويي مناسبي به نياز هاي شهروندان در محيط شهري داشته باشد.
*در حال حاضر منابع درآمدى شــهردارى ها از راه هاي زير به دست مي آيد:
 پرداخت هاى وزارت كشور،عوارض توام با ماليات وصولى در محل،عوارض بر ســاختمان ها و اراضــى،عوارض بر ارتباطات وحمل و نقل،عوارض بر پروانه هاى كســب،فروش و تفريحات،درآمدهاى حاصل از فروش و خدمات،درآمدهاى تاسيســات شــهردارى و جرايــم و تخلفــات،درآمدهاى حاصــل از وجوه و اموال شــهردارى و كمك هاى ب?عوض، هدايا، وام و اســتفاده از موجوديهــاى دوره ى قبــل مي باشد.ساده ترين راهي که پيش روي شهرداران وجود داشته، درآمد حاصــل از عوارض ساختمان ها و اراضى(شامل عوارض نوسازى، عوارض بر ساختمانها و اراضى در سطح شهر، عوارض بر پروانه هاى ســاختمانى، عوارض بر تراكم و تفكيك اراضى، عوارض حــذف پاركينــگ، عــوارض بــر بالكن و پيــش آمدگى،عــوارض بر معامــ?ت غيرمنقول، عوارض قطع اشــجار،عوارض و درآمدهــاى وصولى و عوارض حق تشــرف)است.
هرچند درآمد شهرداريها در سالهاي اخير از طريق اخذ عوارض گوناگون و ديگر منابع از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است اما متقابلاً هزينه هاي آن نيز افزايش يافته وامروزه دستيابي به روشهاي جديد و پيش بيني منابع درآمدي مطمئن و پايدار و تعديل هزينه هاي شهرداري دغدغه اصلي مديران و برنامه ريزان امور شهري از جمله شوراهاي اسلامي شهرها و شهرداران مي باشد.
 مشکل درآمد هاي پايدار در شهرداري زنجان نيز وجود دارد زيرا 80 درصد منبع وصول درآمدي از کميسيون ماده 100حاصل مي شود که جزء درآمدهاي ناپايدار محسوب مي گردد و تاکنون شهرداري زنجان براي ايجاد درآمد هاي پايدار اقدامي انجام نداده است، شهرداري براي ايجاد درآمد مستمر و افزايش درآمدهاي پايدار بايد منابع جديد را پيش بيني و اجرا نمايد،از جمله راهکارهايي که مي توان به ايجاد درآمد پايدار اقدام نمود موارد زير است:
بايد افراد خلاق و کارآفرين در شهرداري به کار گرفته شوند که از راههاي مختلف براي شهرداري ها کسب درآمد بکنند اگر شهرداري از اين ايده ها استقبال کرده و حتي آنها را خريداري نمايد و اگر سالي حتي يکي از اين ايده ها عملياتي شود، در طي چند سال، تحولي بزرگ و سرمايه عظيمي براي شهرداري زنجان ايجاد خواهد شد،يا با ايجاد سامانه هاي انرژي هاي نو بازيافت فاضلاب شهري و تبديل آن به بيوگاز به شهرداري ها کمک خواهد کرد، تبديل خدمات فني شهرداري از حالت انحصاري به عمومي، تعمير گاه هاي شهرداري که شامل تعميرات مکانيکي تعويض روغني، پنجر گيري وکارواش فقط ويژه ماشين الات شهرداري مي باشد ،اگر اين خدمات از حالت انحصاري خارج و ضمن تخفيف به عموم مردم خدمات بدهد مي تواند به درامدزايي شهرداري نيز بينجامد.
احداث مجتمع توريستي  تفريحي در مناطق داراي استعداد و پتانسيل طبيعي که منجر به توســعه توريسم و گردشگرى مي گردد، استقراض يکي از شيوه هاي درآمدي است که مي توان از طريق آن به درآمد هاي پايدار رسيد به شرطي که پرسنل شهرداري بدانند که چگونه بايد اين پول ها را خرج کنند.
شهرداري زنجان مي تواند از طريق سرمايه گذاري مناسب در زمينه هاي عام المنفعه هم به درآمد و هم به اشتغالزايي شهر کمک کند. فروش اوراق مشارکت روش اثر بخشي است که به وسيله آن پولهاي مردم جمع آوري و صرف کارهاي مهم و پروژه هاي عمراني شهرداريها ميشود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آيا درآمد شهرداري زنجان پايدار است

آيا درآمد شهرداري زنجان پايدار است
خروج

گروه تحليل:كســب درآمد در شــهردارى ها از امورى اســت كه تاثير عمده اى در ارائه خدمات شــهرى به شــهروندان دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها