عصر آذربایجان

گزارش خبر

گره‌هاي بانکي در فرش دستبافت اردبيل

گره‌هاي بانکي در فرش دستبافت اردبيل

1402/04/18

گروه اقتصادي: رونق توليد فرش دستبافت اردبيل به عنوان يکي از صنايع دستي و نمادهاي فرهنگي اين استان، امروز بيش از آنکه متکي به هنرمندان خلاق اين صنعت و حرفه باشد، به همکاري بانک‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات مصوب بستگي دارد.

عيسي پاشاپور

گروه اقتصادي: رونق توليد فرش دستبافت اردبيل به عنوان يکي از صنايع دستي و نمادهاي فرهنگي اين استان، امروز بيش از آنکه متکي به هنرمندان خلاق اين صنعت و حرفه باشد، به همکاري بانک‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات مصوب بستگي دارد.
 فرش از دست بافته‌هاي نفيس و کهن در استان اردبيل است که ريشه در فرهنگ و هنر اين استان دارد و توليد فرش دستبافت در روستاها از ديرباز رايج بوده و اکنون نيز به مدد برخي بافندگان و علاقه‌مندان به اين هنر و صنعت، در کارگاه‌هاي توليد فرش در محلات و خانه‌ها، دارهاي قالي برافراشته شده‌اند.
فعاليت خانم‌ها در بافت فرش، بيشتر از آقايان به چشم مي‌خورد و خانم صغري خدايار يکي از اين بانوان فعال در اردبيل است که به گفته خودش از هفت سال قبل اين حرفه را فراگرفته و از 2 سال گذشته کارگاه فرش دستبافت را داير کرده و اکنون در اين کارگاه و کارگاه‌هاي اقماري خانگي که در شهرستان‌هاي خلخال، نير و نمين و مناطق شام اسبي، خليل آباد و آبي بيگلوي اردبيل راه‌اندازي کرده، براي حدود 50 نفر اشتغال ايجاد کرده است.
وي مي‌گويد: کارگاه فرشبافي من، مشاغل غيرمستقيمي براي قاليشويي‌ها، وانت تلفني‌ها، فروشندگان مواد خام و نقشه و الگوي فرش ايجاد کرده است و اگر گره بانکي من در يکي از شعب بانک صادرات گشوده و تسهيلات مصوب ماده 16 اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي پرداخت شود، به کار و بار خود توسعه خواهم داد و ميزان توليد، درآمد و اشتغالزايي نيز ارتقا خواهد يافت.
اين کارآفرين فرشباف از تعلل بانک عامل در پرداخت تسهيلات مصوب گلايه کرد و گفت: تسهيلات مصوب کارگاه من، 10 ميليارد ريال بود و ضمانت و مدارک لازم را ارائه کرده‌ام اما با وجود اينکه ميزان وام را به هشت ميليارد ريال تنزل داده‌اند، باز هم قصد پرداخت آن را ندارند و پيگيري‌هايم نتيجه نمي‌دهد.
خدايار به پروانه‌دار بودن کارگاه خود اشاره کرد و افزود: مواد خام فرش را از تبريز خريداري مي‌کنم و بافندگان که اغلب زن و دختر هستند در خانه‌هاي خود فرش‌ها را مي‌بافند و فرش‌ها را جمع‌آوري و به خريداران مي‌فروشم و حقوق بافندگان را مي‌پردازم اما به شدت به بازاريابي در استان‌هاي ديگر نياز دارم تا دسترنج فرشبافان به راحتي به جيب واسطه‌گران نرود.
وي مجموع حقوق پرداختي به فرشبافان خود را ماهيانه 300 تا 350 ميليون ريال و ميزان بيمه پرداختي به آنها را هر ماه حدود 150 ميليون ريال اعلام کرد و افزود: فرش‌هاي توليدي ما از نوع قره داغي، سالاري، خطيبي و اوليا هستند و سفارش‌ تابلوفرش هم مي‌پذيريم.
به گفته مدير کارگاه فرش دستبافت، فرشبافان حرفه‌اي هر ماه 50 تا 70 ميليون ريال حقوق دريافت مي‌کنند اما حقوق فرشبافان تازه کار و در حين آموزش حدود 20 ميليون ريال است و بافت يک فرش با اندازه 2 در سه متر مربع در دست بافنده زرنگ حدود 2 ماه و در دست بافنده تازه کار حدود چهار ماه زمان مي‌برد.
خدايار به سخت و زيان‌آور بودن شغل فرشبافي اشاره کرد و ادامه داد: اغلب فرشبافان از نظر اقتصادي از قشر ضعيف جامعه هستند و در برخي خانه‌ها زن و شوهر به اين کار مبادرت مي‌ورزند و اين حرفه براي کساني که حتي از کارافتاده‌اند و مشکلات جسمي و حرکتي دارند، مي‌تواند کاربرد داشته باشد زيرا بافنده فرش، فقط پشت دار قالي مي‌نشيند و با دستهايش گره مي‌زند.
وي آموزش فرشبافي را از ديگر کارهاي خود برشمرد و گفت: به بافندگان تازه‌کار در کارگاه آموزش مي‌دهم و براي تامين طرح و الگو نيز طراح دارم و به او هم حقوق پرداخت مي‌کنم و خوشبختانه خريد فرش دستبافت به خاطر نداشتن الياف پلاستيکي و مفيد بودن براي رفع دردهاي کمر و استخوان افزايش يافته است.
همکاري بانک‌ها ضعيف است
رئيس اداره فرش استان اردبيل، مشکل اغلب فرشبافان را گره‌هاي بانکي و همکاري ضعيف بانک‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات مصوب اعلام و تصريح کرد: همين خانم خدايار، پروانه کسب و کار دارد و از فعالين صنعت فرش محسوب مي‌شود و براي کارگاه فرشبافي او 10 ميليارد ريال تسهيلات از ناحيه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصويب شده اما هنوز پرداخت نشده و اين قبيل فرشبافان در حسرت وام، بسيار هستند.
بقيت‌الله بابايي ميزان اعتبار مشاغل خانگي و فرش استان اردبيل در سال جاري را 300 ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي اصرار دارد فرشبافان متقاضي وام را به ترتيب به بانک‌هاي عامل معرفي کنيم اما کار و پرونده آنها در بانک عامل گير مي‌کند و دستشان به تسهيلات نمي‌رسد.
وي از فعاليت 45 هزار بافنده فرش و 175 کارگاه فرشبافي در استان اردبيل خبر داد و انواع فرش‌هاي دستبافت توليدي اين استان را بيجار، ريزه ماهي و مسند اعلام کرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا؛ با تامل در گلايه‌هاي مدير کارگاه فرشبافي و صحه گذاشتن رئيس اداره فرش بر مشکلات بانکي فرشبافان، آشکار است که صنعت فرش دستبافت استان اردبيل براي پويايي هرچه بيشتر و تاثيرگذاري مضاعف در چرخه اقتصاد و حتي صادرات فرش، نياز به حمايت‌هاي بانکي دارد تا دست و پنجه هنرآفرين فرشبافان، به جاي تمرکز بر گره‌هاي رنگارنگ دار قالي، سرگرم تورق اوراق حسرت در پرونده‌هاي وام نباشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها