عصر آذربایجان

گزارش خبر

حرکت چرخ اقتصادي زنجان نيازمند انرژي محرکه لجستيک پارک

حرکت چرخ اقتصادي زنجان نيازمند انرژي محرکه لجستيک پارک

1395/07/11

زنجان اقتصادي بر پايه معدن و صنايع معدني دارد ولي هم اکنون در مديريت بومي خود شاهد ريل‌گذاري‌هاي جديد براي تغيير مسير اقتصادي خود داشته که يکي از آن ها توسعه بخش خدمات است.

گروه گزارش: زنجان اقتصادي بر پايه معدن و صنايع معدني دارد ولي هم اکنون در مديريت بومي خود شاهد ريل‌گذاري‌هاي جديد براي تغيير مسير اقتصادي خود داشته که يکي از آن ها توسعه بخش خدمات است.
با نگاهي به شاخص‌هاي کلان اقتصاد استان زنجان متوجه مي شويم که استان زنجان به دليل ظرفيت هاي معدني قابل توجه غالبا در اين بخش توسعه يافته و اقتصاد آن نيز حول اين محور مهم شکل گرفته است.
يکي از اقدامات زيربنايي مهم طي سه سال گذشته تعريف مسيرهاي جديد براي توسعه اقتصاد استان زنجان بوده است. يکي از اين محورهاي توسعه استان در بخش اقتصاد تقويت بخش خدمات و نگاه کلان به اين بخش با ارائه طرح هاي مهم اقتصادي بوده است.
ايجاد مرکز آماد در استان زنجان از جمله طرح‌هايي بود که مسئولان ارشد استان در سفر رئيس جمهور به استان ارائه کردند و مورد تصويب هيئت دولت در استان قرار گرفت. امروز دو سال از تصويب اين طرح مهم براي اقتصاد استان مي‌گذارد و اين مهم با نام لجستيک پارک مطرح شده است.
در شرايط فعلي لجستيک پارک زنجان مراحل اداري براي اخذ برخي مجوزها را سپري مي‌کند و مطابق برخي اظهارات سرمايه‌گذاراني نيز براي ورود به اين طرح مهم اعلام آمادگي کرده‌اند.
اهميت اين پروژه مهم اقتصادي براي استان زنجان را بايد از چند منظر مورد تاکيد قرار دارد. نخست اينکه اقتصاد استان زنجان در بخش خدمات نيازمند تحرک بيشتر، ايجاد ارزش افزوده بالاتر و افزايش سهم اشتغال بيشتري است.
مسئولان ارشد استان طي سه سال گذشته به اين ضعف در اقتصاد استان به خوبي پي برده اند و برخي فعاليت ها نيز براي بهبود شرايط آغاز شده است اما تاکنون نتيجه ملموسي حاصل نشده که دليل عمده آن شايد زمانبر بودن تحقق برنامه‌هاي توسعه اي در اقتصاد باشد.
يکي از اقدامات در اين بخش که شايد تاثيرات کلان در اقتصاد استان نداشته باشد تمرکز بر برخي مشاغل خدماتي براي افزايش تسهيل کسب و کار با افزايش صدور محوزها بود.
 به عنوان مثال برخي مشاغل همچون شغل طلافروشي از نظر مسئولان داراي ارزش افزوده بيشتر به نسبت سهم اشتغال بود که براي توسعه اشتغال در آن مقرر شد برنامه هايي مدون شود. هر چند اين اقدامات توسط مسئولان به خوبي شفاف نشده است اما جزو اقدماتي بوده که براي افزايش سهم اشتغال بخش خدمات به نسبت سهم  GDP در اقتصاد استان برنامه‌ريزي شده است.
آخرين آمارها نيز حاکي از افزايش سهم بخش خدمات از اشتغال استان است اما اين افزايش بسيار جزئي بوده و حتي به نيم درصد نمي‌رسد. با اين حال يک اقدام مطالعه شده توام با نتيجه ملموس در اقتصاد استان محقق شده که ادامه روند آن در سال جاري و سال‌هاي آتي حائز اهميت است.
نکته مهم در خصوص پروژه پارک لجستيک زنجان اينکه اين طرح و پروژه مهم مي‌تواند تاثير قابل توجهي در افزايش سهم اشتغال مردم زنجان در بخش خدمات و افزايش آن در سهم اشتغال در کنار ايجاد ارزش افزوده قابل توجه براي اقتصاد استان باشد.
مدير کل دفتر هماهنگي  امور اقتصادي و امور بين الملل استانداري زنجان در اين خصوص گفت: اين طرح و پروژه مهم از مصوبات هيئت دولت محسوب مي شود و زميني در غرب زنجان براي اجرايي شدن آن در نظر گرفته شده است.
کريم حسين‌خاني با بيان اينکه سرمايه گذاراني در حال انجام مطالعات براي اين طرح هستند، افزود: در شرايط کنوني براي اخذ مجوزهاي لازم در حوزه محيط زيست اقدام شده است.
حسين‌خاني با بيان اينکه هنوز اين پروژه وارد فاز اجرايي نشده است، افزود: موافقت هاي اوليه در کنار طراحي براي آن صورت گرفته اما هنوز پاسخ برخي استعلام ها قطعي نشده است. همچنين سرمايه گذار پروژه نيز قطعي نشده و چند شرکت حقوقي که تجربه کار مشابه دارند در حال بررسي اقتصادي آن هستند.
اين مسئول به وظايف دولت در اين پروژه اشاره کرد و گفت: دولت موظف است براي تامين زيرساخت ها اقدامات لازم را انجام دهد و شرايط لازم براي ورود سرمايه گذار را فراهم کند که اين اقدامات در دست اقدام است.
وي قرارگيري زنجان در شعاع پوششي 50 درصد جمعيت کشور را براي اين پروژه قابل توجه خواند و تاکيد کرد: با توجه به شرايط و موقعيت مهم قرارگيري استان زنجان به لحاظ ارتباطي و جغرافيايي اجراي اين طرح بسيار مفيد خواهد بود.
اين مرکز مي تواند با انبار و دپوي مخصولات مختلف توليدي در استان و شمالغرب کشور شرايط را براي فروش و صادرات در حجم بالا فراهم کرده و ارزش افزوده جديدي را ايجاد کند.
حسين‌خاني به توليد برخي محصولات استان در بخش کشاورزي اشاره کرد و گفت: استان زنجان در بخش توليد مرغ توليدات زيادي دارد که وقتي اين ميزان توليد بيش از نياز بازار است براي فروش و صادرات مشکلاتي فراهم مي شود. با انبار و فروش آن در موقع مورد نياز مي توان از توليد و توليدات حمايت و ارزش افزوده بيشتري ايجاد کرد. اين موضوع براي ساير محصولات مشابه نيز مصداق دارد.مدير کل دفتر هماهنگي  امور اقتصادي و امور بين الملل استانداري زنجان در پاسخ به اين سوال که آيا مطالعه اي در خصوص ميزان تاثيرگذاري اين طرح در اقتصاد استان و بخش خدمات در اقتصاد استان، اظهار داشت: مطالعه خاصي در اين خصوص صورت نگرفته اما سرمايه گذاران در خصوص خود طرح مطالعاتي را انجام مي‌دهند.
طرح پارک لجستيک که بعد از تصويب در استان زنجان مورد توجه ساير مسئولان کشور و استان هاي ديگر نيز قرار گرفت و توسط وزير راه و شهرسازي به پايانه هاي مرزي توصيه شد. همچنين برخي استان ها صحبت هايي در خصوص بندر خشک مطرح کردند. اهميت اين طرح موجب شد تا نگاه هاي ويژه تري به آن صورت گيرد.
حال با توجه به اينکه استان زنجان استان پيشرو در اين بخش محسوب مي شود و اهميت اجرايي نيز براي استان بالا است مسئولان بايد براي فراهم کردن زيرساخت هاي آن و واگذاري به سرمايه گذار و همچنين تسريع در عمليات اجرايي اهتمام ويژه اي داشته باشند.
طي اين مدت هنوز اخبار جديد و مهمي در اين خصوص از طريق مسئولان استان به گوش نمي رسد. با استقرار استاندار جديد زنجان نيز هنوز طرح هاي مهم ازجمله اين طرح مورد توجه قرار نگرفته است.
لجستيک پارک زنجان مي تواند به اقتصاد کشاورزي و صنعتي-معدني استان جان دوباره بدهد و ارزش افزوده اين بخش ها را نيز ارتقا دهد.
اين پروژه مهم خدماتي بدون استقرار صنايع خاص توليدي و صرفا با مطالعه و اجراي انبارهاي تخصصي براي هر محصول بدون نياز به رقابت همچون بخش توليد و صنعت قادر به ايجاد ارزش افزوده بسيار زياد و ايجاد اشتغال قابل توجه خواهد بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، تقويت بخش حمل و نقل جاده‌اي استان، تقويت زيرساخت هاي مربوط به بخش راه و راه آهن و خطوط هواپيمايي با اين طرح و همچنين منطقه ويژه اقتصادي بسيار جهشي و قابل توجه پيش بيني مي‌شود. با همه اين فوايد مسئولان استان بايد نسبت به تسريع امور اهتمام جدي داشته باشند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حرکت چرخ اقتصادي زنجان نيازمند انرژي محرکه لجستيک پارک

حرکت چرخ اقتصادي زنجان نيازمند انرژي محرکه لجستيک پارک
خروج

زنجان اقتصادي بر پايه معدن و صنايع معدني دارد ولي هم اکنون در مديريت بومي خود شاهد ريل‌گذاري‌هاي جديد براي تغيير مسير اقتصادي خود داشته که يکي از آن ها توسعه بخش خدمات است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها