عصر آذربایجان

گزارش خبر

خانه‌هاي روستايي در کابوس آوار

خانه‌هاي روستايي در کابوس آوار

1399/08/11

گروه اجتماعي : با وجود اين‌که استان زنجان در منطقه زلزله‌خيز واقع شده و 42 گسل از هر سو اين استان را تهديد مي‌کند اما 72 درصد از واحدهاي روستايي روي گسل در اين استان هنوز مقاوم‌سازي نشده است.

گروه اجتماعي : با وجود اين‌که استان زنجان در منطقه زلزله‌خيز واقع شده و 42  گسل از هر سو اين استان را تهديد مي‌کند اما 72 درصد از واحدهاي روستايي روي گسل در اين استان هنوز مقاوم‌سازي نشده است.
 کلمه زلزله را که مي‌شنويم ترس بر تمام وجود انسان لرزه مي‌افکند، تخريب و نابودي پس از آن زماني که بر فکر رخنه مي‌کند نمي‌گذارد حتي ثانيه‌اي از تصورات آن منحرف شويم. حادثه‌اي طبيعي که در عرض چند ثانيه همه چيز را دگمرگون مي‌کند و هست را با نيست يکي مي‌کند، قدرت تخريبي اين بلاي طبيعي به حدي است که حتي تاريخ هم از روايت تلخي آن عاجز مي‌ماند.
با اين وجود کشور ايران نيز از جمله کشورهاي زلزله‌خيز دنيا است و سالانه چندين زلزله بزرگ و کوچک را تجربه مي‌کند، در اين بين استان زنجان نيز بر روي کمربند زلزله در کشور احداث شده است که در تاريخ خود حادثه‌اي غم‌بار را ثبت کرده است، در دهه 60 شاهد اوج تخريب و ويراني در زلزله رودبار بوده است زلزله‌اي که جان هزاران زنجاني‌ها را گرفت و زندگي مردمان روستا و شهر نشين را با خاک يکسان کرد و خاطره‌اي بسيار تلخ در فکر و ذهن مردمان اين ديار رقم زد و بي‌رحمانه رفت.
اما زمين لرزه در زنجان به همين يک مورد ختم نشده است در طول سال‌هاي بعد از آن نيز استان همچنان شاهد خيز گسل‌هايي که بر روي آن قرار گرفته، بوده است، هراز چند گاهي با شدت‌هايي کم و بيش لرزه‌هايي را احساس کرده است.
با موقعيت قرارگيري اين استان بر روي گسل‌هاي متعدد يقيناً زلزله به اين چند مورد ختم نخواهد شد اما براي کاهش آثار و عواقب زمين لرزه‌ها، راهکارهاي انديشيده شده هر چند که آنطور که بايد کارساز نبوده است، با اين وجود مي‌تواند از شدت تخريب و آسيب‌ها تا حدودي بکاهد.
 يکي از اقدامات کاهش اثر تخريبي زمين لرزه نوسازي بافت‌هاي شهري و روستايي است که مي‌تواند در زلزله‌هاي با قدرت تخريبي متفاوت دوام آورد و جان ساکنان را تا حدودي حفظ نمايد.
*با اين حال مشخص نيست که مردم در طول ساخت منازل خود بعد از دهه 60 که با حادثه غم‌بار زلزله رودبار مواجه شدند، آيا نکات ايمني لازم براي ساخت اصولي منازل را رعايت کرده‌اند؟
*با وجود قرار گيري 153 روستا بر روي گسل در استان زنجان، چند درصد از منازل روستايي استان مقاوم‌سازي شده است؟
*آيا با شرايط قرارگيري استان زنجان بر روي گسل‌هاي متعدد، نوسازي تمام منازل مسکوني شهري انجام گرفته است؟ استان زنجان توسط چند گسل خطرناک تهديد مي‌شود؟
 *کدام نقاط از استان زنجان بيشتر مستعد تخريب توسط زلزله هستند؟ گسل‌هاي استان قدرت ايجاد زلزله تا چه ريشترهايي را دارند؟
صفي‌الله کرامتي، مدير کل مديريت بحران استان زنجان با اشاره به اين‌که دو گسل مهم شهر زنجان را تهديد مي‌کند اظهار داشت: يکي از اين گسل‌ها، گسل جنوب غرب زنجان است که از سمت منازل ساخته شده تحت عنوان ثمين و نانوايان شهر تا روستاي وننق ادامه‌دار است.
وي افزود: گسل خطرناک دوم تحت عنوان گسل سلطانيه است که از روستاي مرواريد شهر زنجان شروع شده و به سلطانيه، ابهر، خرمدره رسيده است و هر دو گسل مذکور مي‌توانند زلزله‌اي به قدرت 6.5 تا 7.8 ريشتر را ايجاد کنند.
اين مسئول با تاکيد بر اين‌که هر دو گسل براي کل استان زنجان تهديد محسوب مي‌شود گفت: اگر انرژي هر يک از اين گسل‌ها آزاد شود شرايط مهيبي را براي استان رقم خواهد زد.
مدير کل مديريت بحران استان زنجان با بيان اين‌که اين استان تنها از طريق دو گسل مذکور مورد تهديد نيست گفت: 40 گسل ديگر از سمت‌هاي مختلف از جمله گسل تبريز، آوج شاهين دژ، رودبار استان را تحت تاثير قرار دارند که حرکت هر يک از آن‌ها بي‌تاثير بر زنجان هم نخواهد بود.
وي با تاکيد بر اين که مقام سازي منازل مسکوني روستايي در سطح استان به صورت ضعيف بوده است گفت: با وجود قرار گيري 153 روستا بر روي گسل با دارا بودن بيش از 18 هزار واحد مسکوني روستايي تنها 28 درصد از منازل مقاوم سازي شده است.
کرامتي با بيان اين‌که زلزله روبار در سال 1369 غم‌بارترين حادثه را در زنجان رقم زده است عنوان کرد: حتي اين استان تحت تاثير زلزله بويين زهرا در سال 1342 نيز قرار گرفته است و عده‌اي از هم استاني‌ها به دليل شرايط فرسوده منازل خود به کام مرگ فرو رفته‌اند.
اين مسئول تصريح کرد: بعد از زلزله رودبار بنا به تصويب دولت نظام مهندسي ساختمان تشکيل شده تا بر اساس ضوابط موجود در آن ساخت منازل مسکوني انجام گيرد اما با اين وجود گاها مردم براي کاهش هزينه احداث منازل، سعي بر دور زدن قانون دارند.
به گفته مدير کل مديريت بحران استان زنجان ساختمان‌هاي احداث شده در سال 1370 تا 1380 در صورت رخداد زلزله در استان مي‌توانند مانع از کشته شدن ساکنان شوند اما منازل احداث شده در طول دهه 90 يقينا در مقابل تخريب مقاومت بيش‌تري خواهند داشت.
حال ناگفته پيدا است منازل مسکوني در اين استان بر طبق استانداردهاي موجود هنوز نتوانسته به آن حد مطلوب از لحاظ مقاوم سازي منازل شهري و روستايي برسد و با وجود قرار گرفتن بر روي چندين گسل، وقوع حادثه‌اي مهيب در اين استان در آينده اصلا دور از انتظار نيست و اگر چنين حادثه‌اي رخ دهد جان و مال مردم به تاراج خواهد رفت و جاي جبران هم نخواهد ماند، زيرا تنها 28 درصد از منازل مسکوني روستايي قرار گرفته بر روي گسل مقاوم سازي شده و هنوز بيش از 13 هزار واحد مسکوني نيازمند نوسازي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر آنلاين : با اين حال شرايط در منازل مسکوني شهري نيز مشابه است و تهديد زلزله در هر لحظه جدي است اما گوش شنواي مسئولان و تا حدودي مردم از اين موضوع تهي است و کسي به فکر اين بحران و عواقب بعد از آن نيست چرا که اگر به اين خطر بيشتر توجه مي‌شد اين حجم عظيم از منازل مسکوني فرسوده روستايي که چندين هزار نفر را زير سقف خود سرپناه داده است، مقاوم سازي مي‌شد اما متاسفانه اين امر هنوز آن‌طور که شايسته است انجام نگرفته است اما بايد مقاوم‌سازي مساکن به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مسئولان و مردم تبديل شود تا اين استان ديگر هرگز شاهد تاريخ غم‌بار زلزله رودبار و زلزله‌هاي مشابه کشوري نباشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها