عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاخ رؤيايي باغچه جوق ماکو

کاخ رؤيايي باغچه جوق ماکو

1395/09/14

گروه سيري در استان ها: کاخ موزه زيباي باغچه جوق در ماکو يکي از رؤيايي‌ترين کاخ‌هاي ايران که عمري بيش از 120 سال دارد اين روزها براي بازديد گردشگران آماده شده است.

گروه سيري در استان ها: کاخ موزه زيباي باغچه جوق در ماکو يکي از رؤيايي‌ترين کاخ‌هاي ايران که عمري بيش از 120 سال دارد اين روزها براي بازديد گردشگران آماده شده است. قصر تاريخي باغچه جوق که از يک ساختمان دو طبقه تشکيل شده در داخل محوطه باغي به مساحت 11 هکتار قراردارد، معماري کاخ تلفيقي از معماري سنتي ايراني و غربي، به ويژه معماري روسيه اواخر سده نوزدهم است. خانواده سردار ماکويي تا سال 1353 در اين کاخ زندگي مي‌کردند و پس از مرمت و بازسازي محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازديد عموم افتتاح شد. اين کاخ موزه در سال 1366 در اختيار ميراث فرهنگي کشور قرار گرفت. روستاي باغچه جوق (در زبان ارمني يعني ده) در فاصله 6 کيلومتري شهر ماکو و حدود 2 کيلومتري از سمت غرب جاده اصلي بازرگان قرار دارد، اين روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکين و چشمه‌اي به نام کليسه منتهي مي‌شود. در بخش جنوب شرقي روستاي باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاريخي قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاريه است.گچبري ساختمان توسط اساتيد ايراني انجام گرفت و آئينه‌کاري و گچبري ساختمان در سطح عالي است در بالاي عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جاي گل و چراغ است. پايه ستون‌ها و گلدان‌ها از سنگ خارا است و خوب حجاري شده است. اولين گرامافوني که به ايران وارد شده در اين عمارت به چشم مي‌خورد که طول بوق آن 60 سانتيمتر و ارتفاع پايه‌اش بيش از يک متر است. پرده‌هاي زربفت، مبل‌هاي بي نظير، تخت‌خواب‌هاي متعدد با تشک‌هاي پر قو، کاغذ ديواري‌ها و رنگ‌آميزي سالن‌ها و نقاشي سقف اتاق‌ها، ظروف چيني اعلا و لوسترهاي کريستال، فضاي حياط با گلکاري و درختان ميوه و اشجار زينتي و حوض‌هاي وسيع بازديد کنندگان را به ياد کاخ‌هاي افسانه‌اي مي‌اندازد. بخشي از باغ در پيرامون کاخ اصلي داراي طرحي از پيش انديشيده و تقريباً منظم و محصور است. اين محوطه توسط نرده‌هاي چدني زيبايي از ساير بخش‌هاي باغ جدا شده که تقريباً نقشي همچون اندروني ايفا مي‌کند. در بخش‌هايي از محوطه، آثاري از کف‌سازي سنگي باقي مانده است و در سمت غربي کاخ نيز نماي اصلي ساختمان حوض بيضي شکل ديده مي‌شود. اين بناي زيبا به دليل داشتن جاذبه هاي قوي هنري و فرهنگي همواره مورد توجه مردم منطقه و مسافرين داخلي و خارجي بوده و عموم گردشگران را به سوي خود جذب مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کاخ رؤيايي باغچه جوق ماکو

کاخ رؤيايي باغچه جوق ماکو
خروج

گروه سيري در استان ها: کاخ موزه زيباي باغچه جوق در ماکو يکي از رؤيايي‌ترين کاخ‌هاي ايران که عمري بيش از 120 سال دارد اين روزها براي بازديد گردشگران آماده شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها