گروه فرهنگي: جامعه سالم و توسعهيافته جامعهاي است که داراي نظام تعليم و تربيتِ پويا بانشاط، زنده و مترقي است. تعليم و تربيت در زندگي بشر، مهمترين و اساسيترين جنبه زندگي است. مشخصه جامعه سالم و توسعهيافته، صرفاً به داشتن موقعيت جغرافيايي خوب و معادن متنوع و منابع مالي نيست، بلکه جامعه سالم و توسعهيافته، جامعهاي است که داراي نظام تعليم و تربيتِ پويا بانشاط زنده و مترقي است. چنين نظامي ميتواند انسانهاي آزاد، مستقل، اخلاقي و مبتکر بسازد که جامعه را به سامان مادي و تعالي معنوي برساند. آموزشو پرورش از مهمترين نهادهاي اجتماعي است که در مقايسه با ديگر نهادها از اولويت ويژهاي برخوردار است. امروزه متفکران و جامعهشناسان به اهميت بيشتر پرورش در مقايسه با آموزش معترف بوده و بر آناند که آموزش بدون پرورش نهتنها سازنده نيست، بلکه ميتواند مخرب نيز باشد. در اينباره بايد گفت که آموزشوپرورش بهشکل بالقوه، هم استعداد سازندگي و نوسازي در همة سطوح را دارد و هم استعداد ويرانگري و تخريب. بنابراين برنامهريزي نکردن صحيح در آموزشوپرورش ميتواند نيرو و استعداد نسل آينده را تهديد و نابود کند. ضرورت دارد با بازنگري عميق در اهداف، محتوا و روشهايي که در اين نهاد اعمال شده است، نقاط ضعف و علل ناکارآمدي آن شناسايي و مسيري روشن فراروي برنامهريزان و متوليان وزارت آموزشوپرورش قرار گيرد و بدين ترتيب، از تباه شدن نيروي انساني و هزينههاي گزاف جلوگيري و از آن مهمتر مانع از گمراهي نسل جوان و نوجوان ميشود. بيشک يکي از اهداف تأسيس آموزشگاههاي رسمي(مدارس) کشور، تربيت اخلاقي دانشآموزان است. »مکتب و مدرسه عبارت است از: تأسيساتي که براي تربيت اخلاقي و علمي و بدني ابناء نوع بشر داير ميگردد«. بنابراين، نهاد آموزش ¬و¬پرورش، که يکي از گستردهترين نهادهاي اثرگذار و جهتدهنده در همه کشورهاست، با توجه به مخاطبان فراوان و مستعدي که دارد و با توجه به رسالتهاي آموزشي و پرورشي خود، بايد برنامه تربيت اخلاقي را جزء اصليترين و محوريترين مسائل آموزشي و تربيتي خود قرار دهد. از آنجا که نهاد آموزش ¬و¬پرورش به خاطر تکيه بر گسترده ترين سرمايه ملي بيشترين سهم را در رشد، سازندگي و اعتلاي ملي ايفا مي¬کند و رسيدن به کشوري برتر در منطقه به عنوان آرمان سند چشم انداز بيست ساله ملي، بدون توجه به رشد و بالندگي اين نهاد ناممکن است، هرگونه بازکاوي و بررسي وضعيت کنوني اين نهاد کاري ضروري و اجتناب ناپذير است. نگاهي به اوضاع جوامع بشري نشان مي¬دهد که تمامي بي بندباريها ونابساماني هاي موجود درسطح جهاني ناشي از غفلت انسان در امر تربيت اخلاقي بوده است. در جهان کنوني رفتار انساني در قالب فن آوري رفتار و مهندسي ژنتيک شکل مي¬گيرد، زندگي اخلاقي بشر در اثر تزلزل نظام-هاي ارزشي و انحلال مباني مقدسات مورد تهديد قرار گرفته، پايدارترين عقايد ديني از وي گرفته شده، انديشه¬ هاي مکانيکي و عاريتي جايگزين آن گرديده و انسان با بحران¬هاي گوناگون دروني و بيروني مواجه شده که مهم تر از همه بحران معرفت ديني و بدتر از آن، بحران تربيت ديني است. از جمله نهادهاي مهم و تأثيرگذار در تربيت پس از خانواده آموزش¬و¬پرورش است؛ زيرا به سبب الگو طلبي والگوپذيري آدمي که ريشه در فطرتش دارد تأثير عناصر گوناگون مدرسه و تعليم و تربيت زمينهساز بر انسان بسيار است. همچنين اين نهاد ميتواند استعدادهاي آدميان را در جهت مثبت و منفي سامان داده و اشخاص عالِم، عاقل، متفکر مهذب، موحد، عدالتجو فداکار يا خلاف اينها را تحويل جامعه دهد. واقعيت اين است که59 درصد از جوانان نارضايتي خويش را از آموزشهاي مدارس به شکل¬هاي مختلف بيان مي¬کنند. اکثريتي قريب به 77 درصد از جوانان مراکز استانهاي کشور يادگيريهاي دانش¬آموزان در مدارس از نوع حفظياتي است که پس از مدت کوتاهي فراموش مي¬شود. مدرسه و تربيت، که يادگيري معني¬ دار و آموختن براي زندگي انساني است، در مدارس ما هدف کم ¬توجهي قرار گرفته است. و بالاتر اينکه در مقوله ¬هايي چون هويت ديني و بسترسازي رشد اخلاقي، نارضايتي جوانان از مدارس به ميزان 65 درصد است که حاکي از عملکردضعيف مدارس در اين مورد است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، بنابراين توجه به اهداف اخلاقي در تعليم و تربيت، از مهمترين توصيهها و دغدغههاي آموزش و پرورش در جهان است.
جامعه سالم و توسعهيافته جامعهاي است که داراي نظام تعليم و تربيتِ پويا بانشاط، زنده و مترقي است.