عصر آذربایجان

گزارش خبر

همه آنچه براي محرم امسال لازم است

همه آنچه براي محرم امسال لازم است

1399/06/02

گروه فرهنگي: امروزه در کوتاه‌ترين زمان ممکن شما مي‌توانيد به هزاران آلبوم از ذاکران مختلف دسترسي داشته باشيد؛ ولي آن طور که بايد و شايد نسبت به تنظيم و دسته‌بندي سخنراني منبري‌ها اقدامات لازم انجام نشده است.

گروه فرهنگي: امروزه در کوتاه‌ترين زمان ممکن شما مي‌توانيد به هزاران آلبوم از ذاکران مختلف دسترسي داشته باشيد؛ ولي آن طور که بايد و شايد نسبت به تنظيم و دسته‌بندي سخنراني منبري‌ها اقدامات لازم انجام نشده است.
 با شروع ماه محرم و محبت زايدالوصف شيعيان نسبت به امام حسين (ع) همه جوامع شيعي رنگ و بوي عزاداري براي سالار شهيدان مي‌گيرد.
 به همين خاطر با توجه به شرايط پيش آمده به خاطر شيوع ويروس کرونا لازم است به نکاتي در زمينه توجه به رژيم مصرف رسانه‌اي متناسب با محرم اشاره کنيم:
چه محتوايي مصرف مي‌کنيم
گوش جان سپردن به انواع نواهاي مذهبي و مداحي هاي موجود در بازار رسانه قطعاً مفيد و باعث صفاي روح دوست داران اباعبدالله الحسين (ع) است.
 ولي بايد دقت کنيم که کثرت و تنوع مداحي‌هاي موجود باعث غفلت ما نسبت به شنيدن سخنراني‌ها و منبرهاي واعظان و خطباي جهان اسلام شود.
به عبارت ساده‌تر، امروزه در کوتاه‌ترين زمان ممکن شما مي‌توانيد به هزاران آلبوم از ذاکران مختلف و مداحان دسترسي داشته باشيد و در خودروي شخصي يا منزل از آن استفاده کنيد.
ولي با کمي اظهار تأسف بايد بگوييم آن طور که بايد و شايد نسبت به تنظيم و دسته‌بندي سخنراني منبري‌ها و واعظان اقدامات لازم انجام نشده است و همين کم کاري باعث شده است وزن مصرف محتواي مداحي در ميان مردم ما نسبت به محتواي سخنراني بسيار بيشتر شود و اين در حالي است که انتقال مفاهيم سنگين و متعالي پيام عاشورا تنها با شنيدن مداحي امکان‌پذير نيست.
توليد محتواي متنوع رسانه‌اي
امروزه در دنياي رسانه انواع قالب‌ها و بسته‌بندي‌هاي گوناگون وجود دارد که لازم است متوليان امر براي انتقال پيام عاشورا و معارف اهل بيت (ع) از آن‌ها استفاده کنند و تهيه اين قبيل بسته‌ها نياز به اهتمام و توجه بيشتري از سوي مديران فرهنگي و رسانه‌اي دارد.
توليدات حرفه‌اي و تأثيرگذار نيازمند استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود در کشور است و نبايد انتظار داشته باشيم همان توليدات قديمي و بي‌بهره از تکنيک‌هاي رسانه‌اي توان رقابت با توليدات خوش آب و رنگ بنگاه‌هاي تبليغاتي داخلي و خارجي را داشته باشند.
با نگاهي به بسته‌هاي محتوايي موجود در دنياي رسانه به خوبي مشاهده مي‌کنيد که تکنولوژي‌ها و فناوري‌هاي متعدد و متنوعي در خدمت توليد پيام قرار گرفته است که اشاره به آن‌ها در حوصله اين نوشته نيست.
ولي چرا نبايد اين تکنيک‌ها و فناوري‌ها در خدمت توليدات معارفي و معرفي پيام عاشورا قرار گيرد؟
نذري‌هاي فرهنگي را معرفي کنيم
به دليل ارادت قلبي و محبتي که مردم ما به اهل بيت عصمت و طهارت دارند، شاهد هستيم که مبالغ سنگيني جهت اطعام مردم انجام مي‌شود و بايد هم انجام شود.
ولي با همه تأکيدي که بر ضرورت اطعام داريم، لازم است به اين نکته هم توجه کنيم که در شرايط موجود و پول‌هاي هنگفتي که براي تخريب و تحريف معارف اسلامي انجام مي‌شود، چاره‌اي نداريم جز اينکه ما نيز براي تبيين و معرفي مباني معرفتي از کمک‌هاي مردمي و نذري‌هاي فرهنگي نيز استفاده کنيم.
متأسفانه به دليل کم کاري و مطرح نکردن اين مباحث در فضاي رسانه‌هاي کشور کمتر شاهد هستيم که مردم بخشي از کمک ها و نذري‌هاي خود را براي چاپ کتاب، تهيه يک فتوکليپ و يا انواع مختلف فعاليت‌هاي رسانه‌اي براي انتشار مفاهيم معرفتي اختصاص دهند و اگر هم چنين نيتي داشته باشند، نمي‌دانند به کجا بايد مراجعه کنند.
تحريفات را جدي بگيريم
دوستاني که با کتب شهيد مطهري آشنايي دارند، به خوبي مي‌دانند که بخش اصلي کتاب »حماسه حسيني« اين شهيد بزرگوار که حدود 40 سال پيش منتشر شده است، به موضوع انحرافات و تحريفات در قيام عاشورا اختصاص پيدا کرده است و اين در حالي است که در اين 40 سال اخير نيز صدها برابر به اين تحريفات اضافه شده است و در قالب‌هاي مختلف در جوامع مختلف توزيع شده است.
بديهي است مقابله با اين قبيل تحريفات نيازمند يک عزم و اراده جدي است که يکي از محورهاي آن ارتقاي سطح سواد و توجه به رژيم مصرف رسانه‌اي است.
معرفي چهره‌هاي جديد
وجود صدها حوزه علميه و مراکز آموزشي در رشته الهيات اين امکان را فراهم کرده است که هزاران عالم و پژوهشگر ديني در کشور تربيت شود که لازم است اين چهره‌هاي جديد به مردم و جامعه رسانه‌اي کشور معرفي شود.
اين چهره‌هاي جديد هم به مباحث و دغدغه‌هاي نسل جوان آشنايي بيشتري دارند و هم در حوزه رسانه داراي پايگاه و موقعيت خوبي هستند که باعث مي‌شود بتوانند در پاسخگويي به نيازهاي فکري جامعه چابکي و اثرگذاري بيشتري داشته باشند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، متأسفانه در سال‌هاي اخير آن طور که بايد و شايد اين چهره‌ها به مردم معرفي نشده‌اند و همچنان بر استفاده حداکثري از چهره‌هاي قديمي اصرار داريم که لازم است در اين خصوص نيز اهتمام بيشتري انجام شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها