عصر آذربایجان

گزارش خبر

چوب بانک‌هاي آذربايجان غربي لاي چرخ توليد

چوب بانک‌هاي آذربايجان غربي لاي چرخ توليد

1395/10/19

تکاپوي ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در آذربايجان غربي در حالي دستاوردهاي قابل توجهي را در پي داشته که همچنان چوب بانک هاي اين استان لاي چرخ توليد گير کرده و گله مندي هاي استاندار و توليد کنندگان را به دنبال داشته است.

گروه گزارش: تکاپوي ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در آذربايجان غربي در حالي دستاوردهاي قابل توجهي را در پي داشته که همچنان چوب بانک هاي اين استان لاي چرخ توليد گير کرده و گله مندي هاي استاندار و توليد کنندگان را به دنبال داشته است.
فرهنگ غالب کشاورزي و خدمات از يک سو و بهره مندي از مزيت هاي مرزي براي تجارت و گاه شغل هاي کاذب از سوي ديگر موجب شده است تا کوچک سازي صنايع به سکه رايج توليد در اين استان تبديل شود. در اين ميان عده معدودي پي مشکلات توليد را به تن ماليده و در مسير راه اندازي واحدهاي صنعتي و رونق توليد گام نهاده اند و کساني هم که قدم در اين مسير گذاشته اند، در تکاپو براي رسيدن به ظرفيت کامل توليد هستند.اگر از واحدهايي چون مارال صنعت، پگاه، پاکديس، اروم آدا و چند واحد توليدي ديگر فاکتور بگيريم، ديگر بنگاه هاي توليدي فعال در بخش صنعت يا ظرفيت توليد را پايين آورده اند يا اينکه عطاي حضور در اين بخش را به لقايش بخشيده اند تا سهم بخش صنعت در اين استان همچنان ناچيز جلوه کند. آذربايجان غربي از جمله استان هايي است که در نوسان نرخ ارز در اواخر دولت دهم، با معضل رکود دست به گريبان شد و صاحبان صدها واحد و طرح صنعتي اين استان به تدبير دولت يازدهم در اقتصاد مقاومتي دل بسته اند. فاصله داشتن از مرکز، بالا بودن هزينه توليد، نبود بازارهاي تضمين شده براي فروش محصولات توليدي، نبود سرمايه کافي در ابتداي راه اندازي  اعطاي تسهيلات مختلف از بانک ها براي ادامه حيات و همچنين بدهکار بودن هميشگي به بانک به علت نامتناسب بودن درآمدها و هزينه ها از جمله مشکلات بخش توليد در آذربايجان غربي در سال هاي طولاني گذشته بوده است.
در اين ميان بانک ها به عنوان تسهيل کننده کار شهروندان، اصحاب صنايع و همچنين کارآفرينان و فعالان بخش هاي مختلف، به يک سد جدي در بخش صنعت آذربايجان غربي تبديل شده اند و هيچ گاه نتوانسته اند نقشي اساسي در توسعه صنعتي اين استان ايفا کنند. مسئولان بخش صنعت و برخي از مديران صنعتي آذربايجان غربي نيز از همکاري نامناسب اين بخش بسيار شاکي هستند و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي آذربايجان غربي/ استاندار/ همچنان برخورد هاي سليقه اي بانک_ها را مانعي در مسير تحقق اهداف اين ستاد مي داند. استاندار آذربايجان غربي که يکي از منتقدان اصلي بانک_ها در خصوص رفع موانع توليد است، در آخرين اظهار نظر خود با تاکيد بر قانونمداري بانک ها گفت: بانک ها با هدف رونق بخش توليد در اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي انعطاف پذير باشند تا ستاد اقتصاد مقاومتي اين استان در رفع موانع توليد موفق عمل کند. قربانعلي سعادت افزود: به نظر مي رسد که مديران بانک ها نمي خواهند براي سرمايه_گذاري بيشتر ريسک کنند و اين امر مي_تواند مانع مهمي بر سر راه توسعه اين استان باشد. وي اضافه کرد: مديران بانک هاي استان بهتر است متناسب با خواست مردم حرکت کنند و در اين راستا بايد از تجربه هاي ديگر استان_هاي موفق به ويژه در حوزه اعطاي تسهيلات به بخش توليد بهره مند شوند.وي با اشاره به اينکه بخش عمده منابع صرف شده بانک ها در حوزه رونق توليد مربوط به استمهال وام هاي پيشين توسط بانک_هاست، تاکيد کرد: بانک ها در مسير اعطاي وام هاي جديد در قالب مصوبه هاي کارگروه رفع موانع توليد حرکت کنند تا زمينه رونق روزافزون بخش صنعت و کشاورزي استان فراهم شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي نيز گفت: از ابتداي صدور پروانه بهره برداري صنعتي در استان، 2 هزار و 880 واحد پروانه دريافت کرده اند که از اين تعداد 180 پروانه در سال گذشته صادر شده است.جعفر صادق اسکندري، افزود: از اين تعداد طبق پايش هاي صورت گرفته 360 واحد به علت هاي مختلف به ويژه نبود توجيه توليد برچيده شده اند که با کم کردن اين تعداد، رقم پروانه هاي بهره برداري فعال به 2 هزار و 520 واحد کاهش يافته است. وي اضافه کرد: از 2 هزار و 520 واحد داراي پروانه بهره برداري، يک هزار و 245 واحد توليدي غيرفعال هستند که دولت يازدهم براي اين تعداد واحد، برنامه خروج از رکود و رفع موانع توليد را اجرايي کرده است. وي اظهار کرد: در راستاي قانون رفع موانع توليد در فاز نخست، 424 واحد توليدي براي بهبود وضعيت شناسايي شده است که با اتمام ساماندهي اين تعداد، در فاز دوم نيز 500 واحد ديگر شناسايي و ساماندهي مي شوند. اسکندري همچنين از وجود يک هزار و 800 طرح صنعتي براي تبديل شدن به واحدهاي توليدي در آذربايجان غربي خبر داد و گفت: طرح هاي داراي پيشرفت فيزيکي 60 درصد و بالاتر، مورد توجه دولت قرار گرفته است. وي ادامه داد: 75 درصد مشکلات واحدهاي توليدي مشکل دار در آذربايجان غربي، نقدينگي است که اين امر نيز از خريد نقد اين واحدها و فروش اعتباري آنها ناشي مي شود و نشان دهنده وضعيت نامناسب بازار است.  وي با اشاره به اينکه کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد اين استان 247 واحد توليدي را احيا کرده است، گفت: امسال سهم اين استان از طرح ملي رونق واحدهاي توليدي 424 واحد با اختصاص پنج هزار و 650 ميليارد ريال تسهيلات است. جعفرصادق اسکندري با اشاره به اينکه تاکنون 58 درصد اهداف اين طرح ملي در آذربايجان غربي محقق شده است، افزود: با راه اندازي اين واحدهاي توليدي در مجموع اشتغال 6 هزار و 864 نفر شامل يک هزار و 364 شغل جديد و صيانت از اشتغال پنج هزار و 500 نفر در اين استان محقق شده است. جهان مهماني با تاکيد بر اينکه وضعيت صنعت در آذربايجان غربي بحراني است، ادامه داد: بايد اتاق بحران در اين خصوص در استان راه اندازي و پنجره واحدي براي پيگيري مشکلات اين بخش ايجاد شود. وي تاکيد کرد: با اين وضع حمايتي بانک ها از صنعت آذربايجان غربي، نمي توان چشم انداز خوبي را براي اين بخش در استان متصور شد. وي گفت: علاوه بر آن، برندسازي، تفکر توسعه صنعتي و نگاه حمايتي از صنايع مهمترين مواردي است که بايد در بين مسئولان و مردم آذربايجان غربي رعايت شود تا بتوانيم زمينه حل مشکلات صنعت استان را فراهم کنيم.
يکي از مديران پيشکسوت اقتصادي آذربايجان غربي نيز در خصوص مشکلات صنايع در اين استان گفت: مشکل رکود در صنعت اين استان معلول عوامل مختلف است که بايد به همه آنها توجه شود.ابراهيم حق جو افزود: قوانين دست و نبود نسبت مناسب بين مصارف و منابع بانکي، تخصص و تجربه نداشتن مديران واحدهاي توليدي به ويژه در حوزه بازاريابي و فروش و همچنين نبود تحليل درست از وضع صنايع استان در کنار ضعف هاي مديران دستگاه هاي اجرايي مرتبط با صنايع از جمله مشکلات بخش صنعت در آذربايجان غربي است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا و بر اساس گفته هاي اين افراد که در دل مشکلات اقتصادي و صنعتي آذربايجان غربي قرار دارند، وجود هماهنگي بيشتر بين قانون_گذاران، مجريان، بانک ها، استفاده کنندگان و صاحبان کارخانه ها از جمله مواردي است که مي تواند براي حل مشکلات راهکارهاي خوبي را فراهم کند.علاوه بر اين هماهنگي، بايد احساس مسئوليت و ريسک پذيري براي بهبود وضعيت امروز و آينده صنعت آذربايجان غربي نيز مورد توجه مسئولان به ويژه مديران بانکي قرار گيرد زيرا تا زماني که ريسک پذيري لازم وجود نداشته باشد، امکان جهش غيرممکن خواهد بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چوب بانک‌هاي آذربايجان غربي لاي چرخ توليد

چوب بانک‌هاي آذربايجان غربي لاي چرخ توليد
خروج

تکاپوي ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در آذربايجان غربي در حالي دستاوردهاي قابل توجهي را در پي داشته که همچنان چوب بانک هاي اين استان لاي چرخ توليد گير کرده و گله مندي هاي استاندار و توليد کنندگان را به دنبال داشته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها