عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي منتقدان افزايش ماليات بي‌سواد مي‌شوند

اپيدمي ادبيات روحاني به مديران استاني سرايت کرد//

1395/11/03

اظهارنظر يک مدير اعتدالي در آذربايجان شرقي و »بي سواد« خطاب کردن کساني که سخن از افزايش ماليات آذربايجان شرقي به ميان مي آورند، نوعي تقليل‌گرايي اظهارات رئيس‌جمهور است که منتقدين خود را بي‌سواد خطاب کرد.

سرويس سياسي: اظهارنظر يک مدير اعتدالي در آذربايجان شرقي و »بي سواد« خطاب کردن کساني که سخن از افزايش ماليات آذربايجان شرقي به ميان مي آورند، نوعي تقليل‌گرايي اظهارات رئيس‌جمهور است که منتقدين خود را بي‌سواد خطاب کرد.
امروز سالروز آغاز اجراي برجام و گذشت بيش از 3 و نيم سال از آغاز وعده‌هاي حسن روحاني براي بهبود وضعيت اقتصادي و يک سال از "صبح بدون تحريم" مي‌گذرد و اقتصاد ايران همچنان درگير بحران‌ها و تلاطمات فزاينده اقتصادي است. روزي نيست که خبر افزايش نرخ ارز رکود چندين ساله را بشکند و رئيس‌جمهور مرتباً از رکود اقتصادي و بيکاري انتقاد کند، اما در اين شرايط است که رشد اقتصادي کشور با رقم 7,2 درصد بار ديگر جنجالي و حاشيه‌ساز شده است.
رشد اقتصادي که تابع تاثيرپذيرنده غيرقابل‌انکاري از محل توليد و عوامل توليد است، اين روزها وضعيت چندان مساعدي را در کشور و خصوصاً آذربايجان شرقي سپري نمي‌کند و ستادهاي تسهيل (شما بخوانيد تعميق) مشکلات واحدهاي توليدي نتوانسته‌اند دردي از آلام چندين ساله اقتصاد ايران درمان کنند. اما در کنار مشکلات توليدو عوامل آن، معضل ديگري نيز در هفته‌ها و ماه گذشته در آذربايجان شرقي  انتشار خبري مبني بر افزايش 14 درصدي ماليات اين استان در لايحه بودجه سال 96 و مقايسه آن با ارقام تک‌رقمي در ساير استان‌ها، جنجالي شده و واکنش‌ها نسبت به اين موضوع را برانگيخت.
*اعتراض گسترده نمايندگان مجلس و گوشه‌نشيني دولتي‌ها!
محمدحسين فرهنگي، رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي از اعتراض نمايندگان استان درباره افزايش ميزان ماليات استان در سال آينده خبر داد و گفت: نمايندگان خواستار در نظر گرفتن رشد مالياتي استان منطبق با رشد کشوري هستند.
احمد عليرضا بيگي ديگر نماينده تبريز،  بابيان اينکه استان آذربايجان‌شرقي درزمينه پروژه‌هاي عمراني، توليدي درخشش خوبي نداشته‌اند  اظهار داشت: استان آذربايجان‌شرقي درزمينه دريافت ماليات طبق گزارش ارائه‌شده بيشتر از شاخص کشوري بوده شده است...ارائه آمار غيرواقعي در راستاي اشتغال و نرخ بيکاري موجب کاهش اعتبارات است و افزايش عملکرد مالياتي استان در اين سال تأثير در سياست‌گذاري اخذ ماليات در سال جديد شده است...به‌واسطه همين سوء سياست‌گذاري‌ها زمينه تحصيل ماليات انجام‌گرفته است.
سيد حمزه اميني، نماينده مردم هشترود و چاراويماق نيز در واکنش به افزايش درصد ماليات‌ها در استان آذربايجان شرقي گفت:متأسفانه اين افزايش 14 درصدي از سوي دولت پيش بيني شده و علاوه بر اين افزايش از ميزان بودجه و اعتبارات استان نيز کاسته شده است.... متأسفانه ادارات ماليات شهرستان‌هاي استان بيش‌ازحد انتظار ماليات جمع‌آوري کرده و اين باعث شد تا دولت فکر کند که درآمد در شهرستان‌هاي استان آذربايجان شرقي مناسب است و به تبع آن براي سال آينده نيز ميزان ماليات را افزايش بدهد.
مسعود پزشکيان، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي هم از افزايش بي‌رويه ماليات استان آذربايجان شرقي انتقاد کرد و اظهار کرد در بحث ماليات ستاني استان‌ها در بودجه 96 شاهد هستيم که افزايشي در حدود 13.9 درصد براي استان آذربايجان شرقي در نظرگرفته شده است درحالي‌که متوسط کشوري در اين خصوص 4.9 درصد است.. اين افزايش وقتي از متوسط کشوري نيز بالاتر است منطقي نيست و هرگونه افزايشي در بحث ماليات بايد منطبق بر کار کارشناسي باشد در غيراين‌صورت صنعت و اقتصاد استان را دچار مشکل خواهد کرد.
زهرا ساعي ديگر نماينده اعتدالي تبريز بابيان اينکه نگراني مردم و توليدکنندگان آذربايجان‌شرقي از افزايش غيرمنصفانه ماليات به حق بوده و اگر دولت چنين تصميمي داشته باشد اين موضوع قطعاً در مجلس بررسي مي‌شود  اظهار کرد: ما نمايندگان نيز چنين نگراني‌هايي داريم و مذاکرات براي رفع اين مشکل بر سر راه توسعه استان شروع‌شده است و انشا الله طوري دنبال خواهد شد تا حقي از مردم آذربايجان در مقايسه با ساير استان‌ها تضييع نشود...افزايش 14 درصدي ماليات اين استان در لايحه بودجه سال96به‌هيچ‌وجه در قالب انصاف و عدالت نگنجيده و نمايندگان مردم به‌شدت معترض به وضعيت موجود آذربايجان شرقي هستند.
صمد حسن‌زاده، رئيس اتاق بازرگاني تبريز نيز اظهار داشت که»ماليات‌هاي در نظر گرفته‌شده براي آذربايجان شرقي در سال 96از نرخ رشد غيرمنطقي برخوردار است بهطور مثال در استاني مثل استان مرکزي باوجود صنايع فراوان نرخ ماليات کمتري اخذ مي‌شود....ازآنجاکه اين مسئله در دلسرد شدن صاحبان واحدهاي توليد نقش به سزايي دارد از مسئولين امر خواستاريم که در اين مسئله تجديدنظرکنند.«
سيد باقر شريف‌زاده، رئيس انجمن مديران صنايع آذربايجان شرقي هم از افزايش 13,9 درصدي ماليات آذربايجان شرقي در قانون بودجه سال 96به‌شدت انتقاد کرد و گفت: »اين روند موجب فرار سرمايه از آذربايجان شرقي و افزايش مهاجرت مي‌شود...اين روند ناصواب و غيرعادلانه بايد متوقف شود، چراکه از لحاظ بار رواني هم تأثير بيشتري در فضاي اقتصادي آذربايجان شرقي مي‌گذارد که چرا بايد افزايش ماليات در اصفهان 2 درصد و در تبريز 14 درصد باشد؟...اين روند موجب فرار سرمايه از آذربايجان شرقي و افزايش مهاجرت مي‌شود. هيچ عقل سليمي قبول نمي‌کند در استاني سرمايه‌گذاري کند که در آن ماليات بيشتري بايد نسبت به ساير استان‌هايکشور پرداخت کند.«
*از نادرستي آمار تا بي‌سوادي منتقدان!
اما پس از چند روز، اسماعيل جبارزاده  استاندار آذربايجان شرقي، توپ را به زمين نمايندگان انداخت و گفت که »اخبار منتشرشده در خصوص توزيع بودجه و اينکه ماليات آذربايجان شرقي نسبت به ساير استان‌ها بيشتر است نادرست مي‌باشد...هنوز جداول مالياتي اعلام‌نشده تا گفته شود ماليات اين استان چقدر است فقط پيش‌بيني درآمدهاي استاني است که ماليات نيز بر اساس آن درآمدهاپيشنهادشده است...لايحه بودجه، پيش‌بيني درآمد و هزينه است و اين پيشنهادي است که از سوي دولت به مجلس ارائه شده و نمايندگان محترم به‌عنوان نمايندگان مردم موظف به بررسي آن هستند.« غلامرضا شريفي، مديرکل امور مالياتي آذربايجان شرقي نيز ابراز داشت که »شايد منظور از عدد 13,9 درصد که در لايحه بودجهمطرح‌شده درآمدهاي عمومي استان باشد که از 15 رديف درآمدي تشکيل مي‌يابد که يکي هم ماليات مي‌تواند باشد.... سهم ماليات استان مشخص نيست و اعداد و ارقامي که در فضاي مجازي مطرح مي‌شود، تفسيرهاي شخصي است.«
در اين ميان، جالب‌ترين اظهارنظر از سوي رئيس سازمان برنامه‌وبودجه استان اعلام شد که در تبعيت از ادبيات چندين سال گذشته رئيس دولت يازدهم در حمله به منتقدين، اظهارنظر_کنندگان درباره ماليات‌ها را در عمل "بي‌سواد" ناميد و ابراز داشت که »مسائل مطرح‌شده در فضاهاي مجازي در رابطه با افزايش ماليات‌هاي استان براي سال آينده ناشي از بي‌سوادي افراد است...حتي به فرض محال اگر اين عدد صحيحي بود، دلالت بر دو برابر شدن ماليات استان نسبت به تهران نمي‌کرد. اخبار و مطالب منتشرشده در مورد افزايش سهم مالياتي و کاهش اعتبارات استان آذربايجان‌شرقي صحيح نيست و اين موضوع بايد پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي و ابلاغ به اداره کل امور مالياتي استان، مطرح شود.«
*پا در جاي پاي رئيس دولت!
اين اظهارنظر اين مدير اعتدالي در آذربايجان شرقي که در لفافه و غيرمستقيم پاسخي به اظهارنظر و انتقاد يکي از نمايندگان تبريز درباره عملکرد مالياتي و اقتصادي استان بوده است  نوعي تقليل‌گرايي مسائل همانند سخن رئيس‌جمهوري است که منتقدين خود رابي‌سواد خطاب کنند.
از ياد نبرده‌ايم که عمده کساني که داوود بهبودي از آنان به‌عنوان بي‌سواديادکرده‌اند " نمايندگان مجلسي" هستند که در کنار وجود يکي از مخالفين استاندار فعلي در ميان آنان، افرادي نظير پزشکيان، بي‌مقدار و ساعي نيز حضور دارند که از حاميان اصلي دولت فعلي هستند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريز بيدار  يک ماه پيش، اسماعيل سعيدي ديگر نماينده تبريز در مجلس، بر ضرورت قوي بودن مديران در عرصه مديريتي تأکيد کرده و گفته بود »در تحميل مطالبات در بودجه امسال استان ما شاهد افزايش 24 درصدي بوديم درحالي‌که اين ميزان در تهران 14 بوده است. اين حاصل قصور مسئولين استاني است و بعد گفتند که در تهران تصميم گرفته‌اند و بنده صراحتاً مي‌گويم اگر تهران تصميم گرفته بيخود کرده‌اند با اين رقم براي استان ما تصميم گرفته‌اند.«

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقتي منتقدان افزايش ماليات بي‌سواد مي‌شوند

اپيدمي ادبيات روحاني به مديران استاني سرايت کرد//
خروج

اظهارنظر يک مدير اعتدالي در آذربايجان شرقي و »بي سواد« خطاب کردن کساني که سخن از افزايش ماليات آذربايجان شرقي به ميان مي آورند، نوعي تقليل‌گرايي اظهارات رئيس‌جمهور است که منتقدين خود را بي‌سواد خطاب کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها