عصر آذربایجان

گزارش خبر

دهکده‌هاي فناوري؛ انقلاب بهره‌وري در بخش کشاورزي

دهکده‌هاي فناوري؛ انقلاب بهره‌وري در بخش کشاورزي

1401/08/08

گروه اجتماعي: خرداد ماه امسال نخستين پارک علم و فناوري کشاورزي و منابع طبيعي کشور در استان البرز افتتاح شد و در پي آن ايجاد دهکده هاي فناوري در 10 استان کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزي قرار گرفت، دهکده هايي که مي‌توانند انقلابي در بهره وري اين بخش ايجاد کنند.

گروه اجتماعي: خرداد ماه امسال نخستين پارک علم و فناوري کشاورزي و منابع طبيعي کشور در استان البرز افتتاح شد و در پي آن ايجاد دهکده هاي فناوري در 10 استان کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزي قرار گرفت، دهکده هايي که مي‌توانند انقلابي در بهره وري اين بخش ايجاد کنند. معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ( تات) در حاشيه مراسم افتتاح ششمين دهکده فناوري کشاورزي کشور در آذربايجان شرقي با اشاره به شعار سال که از سوي مقام معظم رهبري سال توليد، دانش بنيان، اشتغال آفرين نامگذاري شده است، گفت: تاکيد مقام معظم رهبري بر دانش بنيان شدن بخش کشاورزي است.
سيد مجتبي خيام نکويي اظهار کرد: يکي از مهمترين اقداماتي که در راستاي دانش بنيان کردن بخش کشاورزي سازمان تات انجام داده است راه اندازي اولين پارک ملي کشاورزي و منابع طبيعي در کشور هست که در پي آن ما 10 دهکده فناوري و نوآوري کشاورزي براي 10 استان کشور پيش بيني کرده ايم.وي افزود: هدف اين است که ما بتوانيم در هر يک از اين دهکده ها ، 100 شرکت دانش بنيان را مستقر بکنيم.  خيام نکويي خاطرنشان کرد: در اين مجموعه هم از بعد نيازهايي که شرکتهاي دانش بنيان براي زمين دارند و هم ساير زيرساخت هاي لازم، آزمايشگاه، کارگاه و ساير امکاناتي که هست، ما تدارکات لازم را ديديم و بنابراين اين مجموعه قابليت استقرار 100 شرکت دانش بنيان را دارد.وي توضيح داد: ما از شرکت هاي دانش بنيان با دانش هاي فني که خودشان دارند و شرايط تجاري سازي که دارند حمايت مي کنيم که مستقر شوند و يا مي توانند دانش هاي فني که ما به دست آورديم را تبديل به فرآيند تجاري سازي کنند. وي اظهار کرد: هدف کلي اين است که با دانش بنيان کردن بخش کشاورزي شاهد افزايش ضريب رسوخ دانش و فناوري در بخش کشاورزي باشيم که بخشي از اين اتفاق توسط شرکتهاي دانش بنيان اتفاق مي افتد.وي بيان کرد: همه امکانات لازم براي استقرار شرکتهاي دانش بنيان در دهکده ها فراهم شده است و حمايتهاي مالي هم توسط بانک کشاورزي در نظر گرفته شده است و ما دعوت مي کنيم که علاقمندان و شرکتها بيايند و از اين امکانات بهره ببرند.
خيام نکويي اضافه کرد: اين دهکده ها به طور ميانگين براي 2 هزار نفر اشتغالزايي مي کنند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي نيز گفت: در راستاي اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري در نامگذاري سال که به نام توليد، دانش بنيان، اشتغال آفرين نامگذاري شده و بخش کشاورزي را به عنوان مصداق تعريف کرده بودند که در حوزه دانش بنياني عقب افتاده، تلاش شد در اين هشت ماه دهکده فناوري نوآوري کشاورزي را در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان ايجاد کنيم.اکبر فتحي افزود: در اين دهکده حدود 35 شرکت دانش بنيان مشغول فعاليت شده اند و در آينده تا 100 شرکت افزايش پيدا مي کند.
وي ادامه داد: با فعاليت اين شرکتها براي 180 نفر اشتغال مستقيم در حوزه دانش بنياني ايجاد مي شود و علاوه بر اين، منجر به اشتغال بيشتر در اين بخش مي شود. فتحي با اشاره به حضور 70 شرکت دانش بنيان کشاورزي در نمايشگاه فناوري ربع رشيدي، گفت: معرفي شرکتهاي دانش بنيان به کشاورزان، موجب افزايش ضريب نفوذ دانش در بخش کشاورزي و در نتيجه آن ارتقا عملکرد در واحد سطح و کاهش هزينه توليد خواهد شد.وي گفت: در اين نمايشگاه در زون کشاورزي، شرکت هاي دانش بنيان در زيربخش هاي مختلف گلخانه، دام و طيور، پرورش زنبورعسل و بهينه سازي مصرف آب شرکت کرده اند.رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: با ورود دانش به بخش کشاورزي مي توانيم ضمن ارتقا عملکرد در واحد سطح، هزينه ها را در توليد محصولات کشاورزي کاهش دهيم.
معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات آموزش و ترويج کشاورزي، مشارکت فعال بخش خصوصي براي اثربخشي در حوزه کشاورزي را رويکرد مهم سازمان تات اعلام کرد و افزود: 2000 فناوري محصول سازمان تات آماده ارائه به بخش خصوصي است.وي در اين راستا از شرکت هاي خصوصي داراي شرايط لازم براي دريافت اين دانش‌ها دعوت کرد براي امضاي قرارداد انتقال دانش و فناوري با همکاران اين سازمان مذاکره کنند. خيام نکويي گفت: پنج هزار عضو هيات علمي بخش کشاورزي و فارغ التحصيلان فرهيخته بخش مي توانند از اين فرصت براي تبديل ايده هاي خود به نمونه هاي قابل تجاري سازي بهره‌مند شود.معاون فناوري و نوآوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم معتقد است: به شدت در حوزه تجاري سازي طرح هاي دانش بنيان در کشور مشکل داريم و محصولات شرکت هاي دانش بنيان توسط دستگاه‌ها خريداري نمي‌شود و در واقع اقتصاد سنتي در مقابل اقتصاد نوين علمي و دانش بنيان مقاومت مي کند .علي خيرالدين در مراسم افتتاح نمايشگاه فناوري ربع رشيدي در تبريز رصد مرزهاي فناوري هاي نوين را ضروري دانست و خاطرنشان کرد: نمايشگاه رينوتکس مي تواند در کنار سامانه هايي مانند سامانه نظام ايده ها و نيازهاي وزارت علوم حلقه واسط براي ساماندهي ايده هاي فناور و دانش بنيان در جهت پاسخ به نيازها و مسايل کشور باشد.
اما به نظر مي رسد در بخش کشاورزي هم چالش تجاري سازي طرح هاي دانش بنيان وجود دارد و بسياري از ايده ها به دليل نبود بازار به دره مرگ فناوري سقوط مي کنند .
کما اينکه رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در اين خصوص تاکيد مي کند: بايد با تغيير رويه به دنبال توليد فناوري هايي برويم که در بازار تقاضا براي آن وجود دارد.
خيام نکويي در نشستي در پژوهشکده بيوتکنولوژي صنايع غذايي تبريز با اشاره به اينکه صنايع غذايي رتبه اول درآمدزايي را در زيرشاخه هاي بيوتکنولوژي دارد، گفت: ما اين انتظار را داشتيم که اين مرکز در تبريز به قطب درآمدزايي تبديل شود اما با وجود همه تلاش هايي که در اين عرصه اتفاق افتاده است، نتوانسته ايم به اين هدف برسيم.وي ادامه داد: ما در مرحله توليد دانش و فناوري موفق هستيم اما نتوانسته ايم در اين مرکز براي فناوري هايي که توليد شده است، مشتري پيدا کنيم.خيام نکويي افزود: امروز زمينه براي اين تغيير رويه مهياست چرا که شرکتهاي دانش بنيان، پارکهاي علم و فناوري، مراکز پژوهشي، مراکز رشد، پرديس ها و دهکده هاي فناوري همگي رشد کرده اند و ظرفيت قابل توجهي دارند.وي ادامه داد: ظرفيت اين مرکز بايد در راستاي اولويتهاي استان و حوزه سازمان جهاد کشاورزي مدنظر قرار گيرد و معطوف به حل مسايل و چالش هايي شود که براي آن در بازار تقاضا وجود دارد.خيام نکوئي همکاري و تعامل با بخش خصوصي را لازمه موفقيت دانست و افزود: وقتي يک فناوري سالها در انتظار پيدا شدن مشتري مي ماند، تازگي و بکر بودن خود را از دست مي دهد و سوددهي لازم را نخواهد داشت.معاون وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه بخش کشاورزي عهده دار تامين 18 درصد توليد ناخالص ملي و 23 درصد اشتغال کشور است، افزود: بخش کشاورزي به رغم مشکلات و چالش‌هاي فراوان پاسخگوي مهمترين اولويت کشور يعني تامين امنيت غذايي است و انقلاب بهره وري مبتني بر شرکت‌هاي دانش بنيان با طي مسير علم و فناوري مي‌تواند پايداري اين مسير را تضمين کند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، ششمين دهکده فناوري کشاورزي کشور در پرديس سعيد آباد مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي افتتاح شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها