عصر آذربایجان

گزارش خبر

گنبد کبود مراغه، سفري به معماري زيباي سلجوقي

گنبد کبود مراغه، سفري به معماري زيباي سلجوقي

1395/11/17

در شهرستان مراغه از استان آذربايجان شرقي گنبد‌هاي نسبتا زيادي وجود دارد که همگي زيبايي‌هاي خاص خود را دارند و در کنار معماري خاص، تاريخچه‌اي طولاني نيز پشت آن‌ها نهفته است.

گروه سيري در استان ها: در شهرستان مراغه از استان آذربايجان شرقي گنبد‌هاي نسبتا زيادي وجود دارد که همگي زيبايي‌هاي خاص خود را دارند و در کنار معماري خاص، تاريخچه‌اي طولاني نيز پشت آن‌ها نهفته است. گنبد کبود مراغه يکي از اين گنبد‌ها است که در ادامه به معرفي آن مي‌پردازيم. با کجارو همراه باشيد. کجارو: در شهرستان مراغه از استان آذربايجان شرقي گنبد‌هاي نسبتا زيادي وجود دارد که همگي زيبايي‌هاي خاص خود را دارند و در کنار معماري خاص، تاريخچه‌اي طولاني نيز پشت آن‌ها نهفته است. گنبد کبود مراغه يکي از اين گنبد‌ها است که در ادامه به معرفي آن مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد. گنبد کبود مراغه در واقع يک برج مقبره به‌ حساب مي‌آيد و براساس اطلاعاتي که تاکنون منتشر شده  به‌نظر مي‌رسد که قبر مادر هلاکوخان در اين گنبد قرار گرفته است.
اين گنبد به‌ دليل قرارگيري در مرکز شهر توانسته توجه بيشتري را نسبت به‌ساير گنبد‌هاي موجود در شهر به‌ خود جلب کند. شهرستان مراغه در استان آذربايجان شرقي واقع شده و بعد از تبريز، بزرگ‌ترين شهر اين استان به‌ حساب مي‌آيد. مراغه شهري است که گويي در ميان باغي قرار دارد و اغلب خيابان‌هاي آن سرسبز و پر از درختان قديمي هستند. شهرستان مراغه به‌ دليل کوهستاني بودن، زمستان‌هاي سرد و تابستان‌هاي معتدلي دارد و ميزان بارش نيز در اين شهر بالا است. گنبدکبود مراغه يکي ديگر از آثار تاريخي مهم اين شهر به‌ حساب مي‌آيد. گنبد کبودمراغه در مرکزي‌ترين بخش شهر واقع شده است. با وجود اينکه گنبد مذکور در جوار خيابان‌هاي اصلي قرار ندارد اما شهروندان حداقل هر چند روز يکبار از کنار آن عبور مي‌کنند و دسترسي به آن کار ساده‌اي است. در فاصله چند متري از اين گنبد، برجي تاريخي وجود دارد که به برج مدور مشهور است و همانند نامش ساختاري استوانه‌اي دارد. البته از نگاه يک بازديد کننده عادي، زيبايي گنبد کبود بسيار بيشتر از برج مدور است و تزيينات به‌ کار رفته در آن بسيار چشم‌نواز هستند. از لحاظ بازسازي نيز گنبد کبود شرايط بهتري دارد. با وجود اينکه برج مدور يک آرامگاه است اما در خصوص فرد مدفون شده در آن هيچ اطلاعاتي وجود ندارد. اين تفاوت بين معماري و زيبايي گنبد گبود و برج مدور، اطلاعات بسياري از آن را فاش مي‌کند. براساس کتبيه برج مدور که به زبان کوفي نوشته شده است، اين برج در سال 563 ساخته شده و تنها با گذشت چند سال از آن اثر ديگري به‌ نام گنبد کبود در کنار آن ساخته شده است. تفاوت شيوه معماري و تزئينات به‌ کار رفته در آن‌ها بسيار مشهود است و بر اين اساس در فاصله زماني مذکور تغييرات بسياري در شيوه معماري صورت گرفته است.براي دسترسي به اين دو اثر تاريخي بايد از طريق خيابان اوحدي واقع در مرکز شهر وارد عمل شد و با فاصله چند متري از خيابان اصلي اين دو بنا قرار گرفته‌اند.
سومين مزار از قبرهاي پنج‌گانه مراغه که قبر مادر هلاکو ناميده مي‌شود، برجي کبود و زيبا به شکل منشور ده وجهي است. پهلوهاي اين برج داراي طاق نما و حاشيه‌کاري و دندانه است و در کناره آنها پايه‌هاي ستون‌مانندي ساخته شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گنبد کبود مراغه، سفري به معماري زيباي سلجوقي

گنبد کبود مراغه، سفري به معماري زيباي سلجوقي
خروج

در شهرستان مراغه از استان آذربايجان شرقي گنبد‌هاي نسبتا زيادي وجود دارد که همگي زيبايي‌هاي خاص خود را دارند و در کنار معماري خاص، تاريخچه‌اي طولاني نيز پشت آن‌ها نهفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها