عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجرای طرح کشاورزی قراردادی در بخش های دام، طیور و باغبانی

اجرای طرح کشاورزی قراردادی در بخش های دام، طیور و باغبانی

1401/08/16

عصر آذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان استان استقبال خوبی از کشاورزی قراردادی داشته‌اند و علاوه بر حوزه زراعت، در بخش‌های دیگر مثل باغبانی و دام و طیور انجام می شود.

عصر آذربايجان- رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: کشاورزان استان استقبال خوبي از کشاورزي قراردادي داشته‌اند و علاوه بر حوزه زراعت، در بخش‌هاي ديگر مثل باغباني و دام و طيور انجام مي شود.

 اکبر فتحي امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در آذربايجان شرقي کشاورزي قراردادي از طريق تشکل‌هاي مربوطه براي توليد عسل نيز انجام مي‌گيرد بطوريکه اتحاديه استاني خريد قراردادي را در دستور کار خود قرار داده است. در مورد محصولي مثل گوجه فرنگي نيز کشت قراردادي از طريق يکي از شرکت‌هاي توليد رب گوجه فرنگي در استان انجام شده است.

وي ادامه داد: استان آذربايجان شرقي نسبتاً سردسير است و حدود 40درصد اراضي قبل از اينکه دستورالعمل کشاورزي قراردادي ابلاغ شود زير کشت رفته بود با اين حال ما اين اراضي را نيز رها نکرديم و با کشاورزان صحبت شده است که براي بعد از اين قرارداد ببندند.

وي با بيان اينکه هدف عمده از طرح کشت قراردادي اين است که بخش خصوصي وارد عمل شود ادامه داد: بخش خصوصي نهاده‌هاي توليد را در اختيار کشاورزان قرار مي‌دهد و در زمان برداشت نيز محصول را خريداري مي‌کند و تسويه حساب با کشاورز نيز در زمان برداشت انجام مي‌گيرد.

فتحي گفت: در مورد گندم نيز در آذربايجان شرقي کشاورزان با انجمن آردسازان قرار داد بسته‌اند و کشت قراردادي براي اين محصول هم انجام شده است.

وي با اشاره به اينکه يکي از مشکلات ما، بازرگاني محصولات کشاورزي است گفت: اگر کشاورزي قراردادي را نهادينه بکنيم، توانستيم مشکل اساسي بخش کشاورزي را حل بکنيم. در آذربايجان شرقي تناقضاتي بين تجار سيب و باغداران سيب وجود داشت، تجار هميشه اعلام مي‌کردند سيبي که قابليت صادرات داشته باشد توليد نمي‌شود و باغداران هم مي‌گفتند که سيب توليدي ما خيلي بيشتر است. براي رفع حل اين مسئله، امسال در اتاق بازرگاني تبريز نشستي با تجار انجام گرفت و ما زمينه ارتباط و مشارکت بين تجار صادرکننده مخصوصاً به روسيه، اتحاديه و باغداران را فراهم کرديم و قرار شده است که باغداران سيب استاندارد توليد بکنند و در زمان برداشت نيز محصول نهايي توسط کارشناسان ناظر کنترل شود تا مطابق با استانداردهاي کشور مقصد باشد. از طرفي تجار نيز اين سيب‌ها را از باغداران خريداري و صادر بکنند.

وي اضافه کرد: در گذشته نيز براي باغات سيب، هلو و زردآلو چنين کارهايي وجود داشته ولي الان سازماندهي شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي با بيان اينکه ترويج توانسته کشاورز را در راستاي کشاورزي قراردادي براي افزايش بهره‌وري و کاهش ميزان مصرف آب و غيره همراهي کند افزود: کشاورزي قراردادي حسنش اين است که طرف قرارداد و پشتيبان قطعات بزرگ‌تر به طور مثال ??? يا ??? قطعه را قرارداد مي‌بندد و اينکه توجيه اقتصادي وجود ندارد از بين مي‌رود. از طرفي اقتصادي بودن، براي کشاورز انگيزه بوجود مي‌آورد تا تغذيه مناسب، مبارزه با آفات، بيماري‌ها و علف هرز را به موقع انجام دهد.

فتحي تاکيد کرد: در کشت قراردادي، اقتصادي شدن باغات و واحد توليدي باعث مي‌شود باغدار اين تمايل را پيدا کند که توصيه‌هاي فني مروجان را قبول مي‌کند و عملکرد در واحد سطح را افزايش دهد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي اعلام کرد: کشاورزان اين استان از سال قبل معوقات و طلبي از بابت کشت قراردادي ندارند و همه مبالغ پرداخت شده است.

فتحي اظهار کرد: سال گذشته در آذربايجان شرقي تمام سطح زير کشت کلزا به صورت کشاورزي قراردادي بود و در عرض ده روز وجوه مربوط به کلزا پرداخت شد و اين پرداخت به موقع حسني که داشت انگيزه بيشتر در کشاورزان براي بستن قرارداد امسال به وجود آورد.

وي با بيان اينکه تمهيداتي در استان براي توانمندسازي بخش خصوصي جهت انجام کشت قراردادي اتخاذ شده است گفت: بخش خصوصي که ما مي‌گوئيم به عنوان پشتيبان وارد قرارداد شود نيازمند توانمندسازي است و مقرر شده است بر اساس قراردادي که خواهند بست براي دريافت تسهيلات به سيستم بانکي معرفي شوند. ما حتي اتحاديه‌هاي مربوط را هم مکلف کرديم در قالب تعاوني روستايي همکاري لازم را با طرح کشت قراردادي داشته باشند. در مورد کشت قراردادي محصول پنبه نيز در شهرستان خداآفرين با قراردادي که بين کارخانه و کشاورزان بسته شده است اين کار انجام مي‌گيرد.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها