عصر آذربایجان

گزارش خبر

مساجد تاريخي اردبيل

مساجد تاريخي اردبيل

1395/12/01

مسجد ميرزا علي اکبر مجتهد : مسجد مجهز و مجلل ميرزا علي اکبر در مرکز اردبيل نزديک بازار واقع شده و داراي دو در است. از جاذبه هاي اين بنا، دو منبر است که يکي مشبک چوبي و ديگري به صورت صندلي بازودار و چرخدار است.

گروه سيري در استان ها: مسجد ميرزا علي اکبر مجتهد : مسجد مجهز و مجلل ميرزا علي اکبر در مرکز اردبيل نزديک بازار واقع شده و داراي دو در است. از جاذبه هاي اين بنا، دو منبر است که يکي مشبک چوبي و ديگري به صورت صندلي بازودار و چرخدار است. مسجد اعظم اردبيل : اين مسجد تا اندازه اي نوساز، با سبک نو و در ابعاد قابل توجه که از گنبد الله الله شيخ صفي تقليد شده ساخته شده است. مؤذنه مسجد در زمان قاجاريه و به سبک آن دوره ساخته شد ولي در سال هاي اخير دوباره بازآفريني شده است.
مسجد جامع نمين : معتمدين و پيرمردان در مورد بناي مسجد جامع نقل مي کنند باني مسجد شاهزاده عصمت خانم طاهرميرزا بن اسکندر ميرزا بن عباس ميرزا نايب السلطنه فتحعلي شاه قاجار است. در محل فعلي مسجد، مسجدي کهنه وجود داشته به دستور شاهزاده خانم مسجد کهنه تخريب نموده و بر روي پي آن مسجد فعلي را ساخته اند. ازاره بنا سنگي و بدنه آجري با ملات ماسه آهک مي باشد. سقف آن در اصل تيرپوش بوده در سالهاي گذشته شيرواني بر روي آن احداث شده است. سقف تيرپوش بنا بر روي هشت ستون چوبي با پايه هاي سنگي قرار گرفته است. مسجد جامع داراي پنجره هاي مشبک چوبي و سرستونهاي چوبي زيبايي است که جنس آن راش کوهي است. همچنين بنا داراي مناري با آجر چيني زيبا و چسبيده به آن مي باشد.
 مسجد حسينيه ميرزاده خانم اردبيل : اين مسجد در نزديکي ميدان قيام در داخل کوچه ميرزاده خانم در پنجاه متري خيابان جمهوري اسلامي واقع شده ، شامل يک باب مسجد بزرگ  يک باب سالن فاطميه و شبستان مي باشد که بقعه شريف سيده خانم بنام ميرزاده خانم با ابعاد حدود 3×3 متر با سقف آينه کاري و ديوار و کف مرمريت در قسمت غربي مسجد جاي گرفته  داراي ضريح فلزي با روکش استيلي مي باشد. آرامگاه او مورد توجه و زيارت اکثر اهالي محل و در بعضي موارد مورد توجه مردم ساير محلات نيز مي باشد. سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) مسجد سليمان اردبيل : سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) درکنار خيابان شيخ صفي و در جنب مجموعه تاريخي شيخ صفي الدين در کنج جنوبي غربي مسجد قرار دارد که از ساليان قديم مورد توجه مردم مسلمان منطقه مي باشد. ساختمان مسجد در سال 74 تخريب شد که در مدت پنج سال با کيفيت بسيار بالايي با زيربناي 550 متر مربع با يک گنبد و دو مناره بسيار جالب ساخته شده است. اين سقاخانه داراي مسجد، زير زمين براي برگزاري مراسم خانمها و شبستان مي باشد که اکثر قسمتهاي بيروني و داخلي ساختمان از کاشي سنتي خشتي و معرق و سنگ کار شده است.  مسجد جنت سرا : اين بنا در ضلع شمالي صحن اصلي بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي واقع است و از ساخته هاي شاه طهماسب اول به شمار مي آيد. درخصوص عملكرد واقعي بنا اطلاع دقيقي در دسترس نيست و به نظر مي رسد كه براي مراسم صوفيانه استفاده مي شده است. نماي اصلي ايوان با كاشيكاري زيبا و كتيبه هاي قرآني تزيين وجلوي آن به پنجره بزرگ مشبك گره چيني از جنس فلز مسدود شده است. بر روي ديوار شمالي داخل بنا، طاق نماي بزرگ پنج ضلعي ايوان مانندي وجود دارد كه بالكن كوچكي در بالاي آن ساخته اند واز طريق پلكان كوتاهي واقع در عقب طاقنما بدان مي توان رسيد. به نظر مي رسد كه از الحاقات دوره بعدي باشد در ديوارهاي شمال وغرب بنا نيز درهايي تعبيه شده كه به اتاقهاي مجاور راه دارد جرز هاي عظيم اين مسجد، با ترفندهاي مختلفي، سبك و تو خالي ساخته شده است. مسجد کلخوران : اين مسجد در كلخوران   سه كيلومتري اردبيل واقع گرديده است. پوشش اين مسجد بر روي ستونهاي ساده اي قرار دارد. نماي بيروني بنا با طاق نماهاي آجري و پنجره_هاي مشبك و تزيينات آجري نماسازي شده است. سر در ورودي مسجد داراي طاق نماهاي كم عرض و مرتفع با نيم ستون هاي آجري بوده و بناي مسجد متعلق به دوره قاجار است. ساير مساجد : مسجد حاج فخر در اردبيل، مسجد جامع و مسجد نو در روستاي خمس خلخال و مسجد جنت سرا در مشگين شهر از ديگر مساجد تاريخي استان اردبيل هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مساجد تاريخي اردبيل

مساجد تاريخي اردبيل
خروج

مسجد ميرزا علي اکبر مجتهد : مسجد مجهز و مجلل ميرزا علي اکبر در مرکز اردبيل نزديک بازار واقع شده و داراي دو در است. از جاذبه هاي اين بنا، دو منبر است که يکي مشبک چوبي و ديگري به صورت صندلي بازودار و چرخدار است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها