عصر آذربایجان

گزارش خبر

غارهاى تاريخى زنجان

غارهاى تاريخى زنجان

1395/12/22

غار خرمنه سر،در روستاى شاه نشين و در بلندى كوه خرمنه سر واقع شده و به »شانشين« نيز معروف است. سنگ‏هاى خارا و سنگ‏هاى سفيد آهكى به صورت ستون‏هاى استالا كتيت و آويزه‏هاى استالا گميت مانند چلچراغ‏هاى زيبا از سقف غار آويخته و آن را زيبا كرده است.

گروه سيري در استان ها: غار خرمنه سر،در روستاى شاه نشين و در بلندى كوه خرمنه سر واقع شده و به »شانشين« نيز معروف است. سنگ‏هاى خارا و سنگ‏هاى سفيد آهكى به صورت ستون‏هاى استالا كتيت و آويزه‏هاى استالا گميت مانند چلچراغ‏هاى زيبا از سقف غار آويخته و آن را زيبا كرده است.
در اين غار چاه‏هاى بسيار و دره‏هاى خطرناك و لغزنده‏اى وجود دارد؛ بنابراين براى بازديد از آن حتما بايد از وسايل غارنوردى و كوه نوردى بهره گرفت.
برخوردارى غار مزبور از فضاهاى تالار مانند  دالان‏ها و دهليزهاى زيبا و دخمه‏هاى شبيه مغازه‏هاى قديمى بازارهاى شهرهاى سنتى (كه چنين بر مى‏آيد كه از زيستگاه‏هاى انسان‏هاى نخستين بوده است) از جمله عواملى است كه غار خرمنه سر را از ويژگى‏هاى منحصر به فرد برخوردار ساخته است.
براى رسيدن به دهانه غار (خرمنه سر)، ابتدا از بستر رودخانه‏اى كه از كوه‏هاى شمالى شانشين سرچشمه مى‏گيرد و از ميان درختان سر سبز زيتون و انجير بايد گذشت و به سوى ارتفاعات شمالى پيش رفت تا در نزديكى قله كوه خرمنه سر، دهانه مشبك و پنجره مانند وسيع غار را ديد.
غار تاريخى گلجيك در 35 كيلومترى جنوب غربى شهرستان زنجان، در ارتفاعات مشرف به روستاى حاج ارش، از توابع شهرستان زنجان واقع شده است و در حال حاضر راه سواره ندارد. اين غار عظيم كه به طور طبيعى، از فرسايش سنگ‏هاى آهكى موجود در آن پديد آمده است، با داشتن آب و هواى مناسب، پناهگاه و مسكن انسان‏هاى دوران پيش از تاريخ بوده است.
درون اين غار آثارى از زندگى انسان‏هاى دوره آشولين تا بردوستين متعلق به شانزده تا سى هزار سال پيش از ميلاد كشف شده است. درون غار  ابزار، ادوات، تيغه‏هاى سنگى و استخوان حيوانات شكارى به مقدار فراوان ديده مى‏شود. آنچه كه بيش‏تر از همه در خور بررسى و اهميت است، آثار معمارى درون غار است كه نشان از محصور نمودن فضاهاى زيستى و تعيين حريم‏ها دارد و تعيين حدود مالكيت را در آن دوره نشان مى‏دهد.
مجموعه غارهاى داش‏كن در 10 كيلومترى جنوب شرقى سلطانيه، در نزديكى روستاى وير  از توابع همين بخش قرار گرفته است. اين مجموعه در محوطه‏اى به شكل مستطيلى ناقص  به طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر ديده مى‏شود. در درون اين مجموعه، سه غار نسبتا عميق در دل كوه كنده شده است كه كنده_كارى‏هاى زيبايى دارند.
در طرفين اين نقش‏ها، محراب‏هاى زيباى نقش دارى با طرح‏هاى اسليمى، گل و بوته و مقرنس‏هاى سنگى كنده كارى شده‏اند. مجموعه آثار كنده كارى اين محل، يادگار هنرمندان چينى است كه به فرمان اولجايتو از چنين فراخوانده شده بودند. بر اساس فرضيه‏اى، غارهاى »داش كن« در دو دوره تاريخى جدا از هم مورد استفاده قرار گرفته است. در دوره نخستين، اين غار نيايشگاه مهرپرستان در عهد ساسانى بوده است؛ اما از اين دوره آثارى به جاى نمانده است.
دوره دوم كه نقش‏هاى اژدها، برگ مو، پيچك و طرح‏هاى اسليمى، يادگار آن دوره است، به دوران فرمانرواى ايلخانان تعلق دارد. سنگ‏هاى سبز به كار گرفته شده در حصار ارگ سلطانيه، مطمئنا از محل تاريخى داش كن (سنگ بر) بريده شده است. در نتيجه برش و انتقال سنگ، فضاى لازم جهت كنده كارى و دخمه سازى در اين محل فراهم شده و اين مكان با اندكى تغييرات به آرامگاه تبديل شده است. بنابراين، محوطه تاريخى داش كن را مى‏توان در رديف آرامگاه‏هاى دوره ايلخانى نيز طبقه‏بندى كرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غارهاى تاريخى زنجان

غارهاى تاريخى زنجان
خروج

غار خرمنه سر،در روستاى شاه نشين و در بلندى كوه خرمنه سر واقع شده و به »شانشين« نيز معروف است. سنگ‏هاى خارا و سنگ‏هاى سفيد آهكى به صورت ستون‏هاى استالا كتيت و آويزه‏هاى استالا گميت مانند چلچراغ‏هاى زيبا از سقف غار آويخته و آن را زيبا كرده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها