عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتقاي اقتصاد هنر در زنجان نيازمند فرهنگسازي

ارتقاي اقتصاد هنر در زنجان نيازمند فرهنگسازي

1402/04/04

گروه فرهنگي: امروزه توجه به اقتصاد هنر به عنوان يکي از ارکان تداوم فعاليت‌هاي هنري از اهميت زيادي برخوردار است و هنرمندان در شاخه‌هاي مختلف هنري خواهان تحقق اين مهم با راهکارهاي مختلف از جمله فرهنگسازي هستند. يک هنرمند با خلاقيت و نوآوري و با عشق و علاقه براي توليد يک اثر هنري تلاش مي کند و انتظار دارد محصول نهايي او در جامعه نيز به شکلي مطلوب مورد استقبال قرار گيرد.

گروه فرهنگي: امروزه توجه به اقتصاد هنر به عنوان يکي از ارکان تداوم فعاليت‌هاي هنري از اهميت زيادي برخوردار است و هنرمندان در شاخه‌هاي مختلف هنري خواهان تحقق اين مهم با راهکارهاي مختلف از جمله فرهنگسازي هستند.  يک هنرمند با خلاقيت و نوآوري و با عشق و علاقه براي توليد يک اثر هنري تلاش مي کند و انتظار دارد محصول نهايي او در جامعه نيز به شکلي مطلوب مورد استقبال قرار گيرد.
متاسفانه در سال هاي اخير با ظهور و بروز رسانه هاي نوين و جديد، استقبال از بسياري رشته هاي هنري بسيار کمرنگ شده است به گونه اي که بسياري از فعالان آن رشته از ادامه کار نااميد شده اند.اين درحالي است که همواره محصولات هنري با توجه به سليقه و ذوق مخاطبان مي تواند در سبد تقاضاهاي هنري يک جامعه جاي خود را داشته باشد که بايد زمينه و بسترهاي لازم براي عرضه آنها در ميان شهروندان فراهم شود.
هنرهاي تجسمي که گاه با اصطلاح هنرهاي بصري ياد مي‌شود يکي از شاخه هاي انواع هنر است که مبتني بر حس بينايي از قبيل نقاشي، خوشنويسي، مجسمه‌سازي و طراحي به ارايه محصول هنري مي پردازد.همچنين هنرهاي تجسمي شامل گروه ديگري با عنوان هنرهاي کاربردي مانند طراحي صنعتي، گرافيک، مد و هنر تزئيني است.در زمان حاضر هنرمند تجسمي به شخصي گفته مي‌شود که در زمينه هنرهاي زيبا يا هنرهاي کاربردي به شکل اصولي آموزش ديده است و فعاليت مي کند.
براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه با ابوالفضل نظري از جمله هنرمندان تجسمي استان گفت و گو کرديم.
او کارشناسي ارشد رشته نقاشي را از دانشگاه تربيت مدرس دريافت کرده و فعاليت حرفه‌اي خود را از سال 75 بعد از ورود به دانشگاه و فضاي آکادميک ادامه داده است.
** در خصوص علاقه خود به هنر توضيح دهيد.
به دليل استعداد و علاقه‌اي که به نقاشي و طراحي داشتم به صورت حرفه اي گرايشم به سمت اين 2 هنر بود.در اين راه سختي ها و مشکلات زيادي را تحمل کردم تا بتوانم محصولات هنري خود را به شکلي مطلوب عرضه کنم.
**شما از جمله هنرمنداني هستيد که در نمايشگاه "روايت هنر" حضور يافتيد، در ارتباط با سبک هنري آثار خود توضيح دهيد.
اعتقادي به سبک ندارم چون که در خلق آثار هنري بيشتر شيوه شخصي دخيل است، اما بر اساس آنچه که در سبک‌شناسي نقاشي و تاريخ هنر مطرح بوده است در اغلب آثار من فضاي اکسپرسيونيستي مشاهده مي‌شود.زماني که هنرمندي به صورت حرفه‌اي يا دلي آثاري خلق مي‌کند، فارغ از داشتن يا نداشتن نيازي مالي بايد کارهايش به مرحله عرضه و فروش برسد.
** با توجه به اينکه شما هنرمند صاحب نظر در عرصه نقاشي استان هستيد چه راهکاري را براي فروش و عرضه و ديده شدن آثار خود عنوان مي کنيد.
يکي از اين راهکار برگزاري نمايشگاه‌هاي هنري با رويکرد اقتصادي است که سبب مي شود مردم در کنار خريد صنايع دستي استان نسبت به خريد آثار هنري نيز گرايش و تمايل داشته باشند.مي توان با فرهنگ‌سازي درست مردم را به سمت خريد آثار هنري سوق داد که به نوعي حمايت از هنرمند خواهد بود.تا وقتي که فرهنگ خريد و فروش آثار هنري در جامعه ما وجود نداشته باشد اقتصاد هنر در استان تقويت نمي شود.
** وضعيت هنرهاي تجسمي در زنجان چگونه است؟
در زمان حاضر وضعيت هنرهاي تجسمي استان زنجان بسيار اسفبار است، متاسفانه آنگونه که بايد و شايد آموزش هاي آکادميک در اين زمينه وجود ندارد و اگر هم ارائه مي شود با کيفيت نيست.از طرفي آموزش هايي که در اين حوزه ارائه مي شود، سليقه اي بوده و همين امر موجب عقب ماندگي اين هنر شده است.البته آموزشگاه هاي هنر محدودي در شهر فعاليت مي کند ولي اين مراکز از استانداردهاي به روز تبعيت نمي کنند که کمتر به آن توجه شده است.
**وضعيت معيشت و اقتصادي هنرمندان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
وضعيت هنر اين استان را نمي توان با کلانشهرها مقايسه کرد، اما به صورت کلي بايد گفت، در وضعيت پايين‌تري قرار داريم، از طرفي مشکلات اقتصادي کنوني موجب شده هنرمندان با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم کنند.اميدوارم متوليان مربوط تا دير نشده، فکري به حال هنرمندان کنند در غير اين صورت نمي توان به رشد اين حوزه اميدوار بود.در اين ميان برگزاري نمايشگاه ها بهانه اي براي آشنايي مردم با هنرهاي تجسمي و جذب علاقه مندان است.
** درخصوص برگزاري نمايشگاه روايت هنر توضيح دهيد.
اين نمايشگاه گروهي با حضور اساتيد و پيشکسوتان مؤثر هنري در هنرهاي تجسمي و با رويکرد نو در اقتصاد هنر در راستاي ارائه و عرضه برتر آثار هنري تجسمي‌کاران استان 30 خرداد سال جاري در گالري سرو آغاز به کار کرد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، اين نمايشگاه به همت حوزه هنري انقلاب اسلامي استان زنجان و کانون سهروردي برگزار خواهد شد که طبق برنامه‌ريزي انجام شده به مدت يک هفته و تا 6 تيرماه داير خواهد بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها