عصر آذربایجان

گزارش خبر

اينجا حاصل هر جمعي کم مي شود ‎

اينجا حاصل هر جمعي کم مي شود ‎

1399/09/09

گروه اجتماعي: اعمال محدوديت‌هاي کرونايي 2 هفته‌اي در کشور آغاز شده و مشاهدات عيني نيز بيانگر آن است که اغلب مردم و صنوف با تصميم ستاد ملي کرونا همگام شده‌اند اما به گفته دست اندرکاران اين اقدام تنها گوشه‌اي از مديريت کرونا بوده و قطع زنجيره انتقال تنها با همراهي مستمر عموم امکانپذير است.

گروه اجتماعي:  اعمال محدوديت‌هاي کرونايي 2 هفته‌اي در کشور آغاز شده و مشاهدات عيني نيز بيانگر آن است که اغلب مردم و صنوف با تصميم ستاد ملي کرونا همگام شده‌اند اما به گفته دست اندرکاران اين اقدام تنها گوشه‌اي از مديريت کرونا بوده و قطع زنجيره انتقال تنها با همراهي مستمر عموم امکانپذير است. بيش از 9ماه از ورود ويروس منحوس کرونا به کشورمان سپري مي شود و حال که در آخرين ماه فصل خزان سال داريم، برف و باران ميهمان بسياري از استانهاي سردسير کشور شده است اما اين ويروس مخوف و آزار دهنده نه تنها دست بردار نيست بلکه به گفته متخصصان در روزهاي سرد سال وحشي‌تر و شيوع آن چند برابر فصول بهار و تابستان شده و حاصل هر جمعي را ناباورانه کم مي کند. بر همين اساس ستاد ملي مقابله با کرونا  اقدامات مختلفي را براي مديريت بهينه اين بيماري البته با همکاري مردم در نظر گرفت و چهار دسته شغل براي اعمال اين دوره از محدوديت‌ها تعريف کرد که بر اساس آن فقط فعالان در مشاغل دسته اول مي‌توانند در اين 2 هفته به کار خود ادامه دهند و بقيه صنوف حق فعاليت در اين بازه زماني را نخواهند داشت.
خبرنگار ما نيز براي تهيه گزارش درباره چگونگي اجراي اين مصوبه به محله‌هاي مرکزي شهر سري زد،  هر چند به  نظر مي‌رسد به غير از مشاغل ضروري گروه يک، بقيه اصناف تعطيل است، اما  اندک مواردي هم برخي مغازه‌داران از اين تصميم سرپيچي کرده‌ و به کار و کسب‌شان با وجود اين محدويت‌ها مشغول‌ شدند.
اينجا چهارراه سعدي هسته مرکزي شهرزنجان است، جايي که پيش از روزهاي کرونايي روزانه شاهد ترافيک گسترده خودروها و رفت و آمد شهروندان بود اما با شيوع کرونا و اجراي محدوديت ها تمام واحدهاي صنفي مشمول کرکره هاي خود را پايين کشيده و فقط مشاغل ضروري از قبيل داروخانه ها و  فروشگاه‌ها خدمات رساني مي کنند.
کمي بالاتر از چهارراه انقلاب شهر زنجان که مکاني نام آشنا براي برگزاري مراسم هاي ملي و مذهبي مختلف است نيز غريبانه روزهاي آرامي را سپري مي کند و با اجراي محدوديت ها از شلوغي و ترافيک خبري نيست، آنطرف ميدان به طرف سعدي جنوبي فعاليت ميوه فروشي و سبزي فروشي ها نمود دارد  که شهروندان زنجاني به ويژه در ساعات منتهي به منع تردد شهري، با عجله در حال خريد مايحتاج روزمره خود هستند.
 بازار زنجان نيز که عنوان طولاني ترين بازار سرپوشيده ايران را يدک مي کشد شايد از زمان ساخت آن از دوره قاجار تاکنون چنان خلوتي را به خود نديده باشد ، بازاري که مهم ترين مکان تجاري زنجان است و با وجود راه اندازي پاساژها و مراکز خريد مدرن و پيشرفته هنوز کاربري و اهميت خود را در بافت قديمي شهر از دست نداده است بزرگي اين بازار و وجود راسته ها، سراها، کاروانسراها و مساجد متعدد در آن به خوبي نشان مي دهد که اين محل در طول ساليان چقدر فعال و پويا بوده است.صاحبان صنوف مختلف اين مکان تاريخي نيز طي برهه هاي مختلف تاريخي همواره در رونق اقتصادي و گردش چرخ هاي اين بخش نقش آفرين بوده اند و همه روزه و حتي در روزهاي کرونايي حضور شهروندان براي  خريد نيازهاي روزمره کم و بيش چشمگير بود، اما اکنون با اجراي محدوديت هاي کرونايي به خوابي پريشان و ناخواسته فرو رفته است.
در 2 طرف پياده راه سبزه ميدان شهر زنجان نيز تنها مشاغل ضروري، بانک ها، داروخانه ها و عطاري ها فعال هستند.
هر چند مشاهدات عيني از همکاري اغلب اصناف در اجراي اين طرح حکايت دارد اما نکته قابل توجه شلوغي برخي خيابان‌ها به ويژه در عصرگاه و ساعات منتهي به منع ترد شهري است که گوياي بي توجهي برخي از مردم دارد که اين موضوع  به طور معنا داري در مناطق هسته مرکزي شهر خود نمايي مي کند.
قبولي 85درصدي اصناف در اجراي محدوديت هاي کرونايي
 فرماندار زنجان در اين خصوص با بيان اينکه با آغاز اجراي محدوديت هاي کرونايي قاطبه اصناف زنجاني معادل 85درصد همکاري کرده اند مي گويد:  متاسفانه 15 درصد اصناف در برخي نقاط شهر همکاري نکردند که چنين شرايطي دستيابي به اهداف اعمال محدوديت ها را با ناممکن مي کند.
رضا عسگري مي افزايد: بر اين اساس در صورتيکه مشاغل غير ضرور نيز همکاري لازم در اجراي اين طرح را نداشته باشند و نسبت به بازگشايي واحد خود اقدام کنند برخورد و مجازات هايي از قبيل ابطال پروانه فعاليت، تشکيل پرونده قضايي و سپس اعلام جرم  در انتظار آنها خواهد بود.
اين مسؤل تاکيد مي کند: بي توجهي برخي اصناف به اجراي محدوديت ها، تعطيلي ساير صنوف را نيز با مشکل جدي مواجه مي کند و بر اين مبنا و  در راستاي نظارت هاي بيشتر تيم هاي بازرسي از کارشناسان مرکز بهداشت، نيروي انتظامي و سازمان صمت تشکيل  شده است.وي با بيان اينکه بازرسي ها از دوم آذر درمناطق مختلف شهر نمود بيشتري يافته است، اضافه مي کند: بازديدهاي ميداني روزهاي اول در شهر نشان مي دهد اصناف هسته مرکزي شهر به ويژه بازايان، مراکز تجاري در اجراي  بهينه اين طرح مشارکت فعالانه اي داشتند و در واقع نسبت به تعطيلي اقدام کردند اما متاسفانه در برخي محلات و حاشيه شهر اين مهم چندان ملموس نبود.عسگري اظهار مي کند: همکاري و احساس مسووليت مردم شرط مهم و اساسي براي کاهش شيوع کرونا بوده و سرپيچي و تخطي از اين امر مي تواند مشکلاتي را ايجاد کند و بر اين مبنا انتظار بر اين است عموم مردم و صاحبان مغازه ها در اجراي محدوديت هاي 2 هفته همکاري بهتري داشته باشند تا مجبور به برخوردهاي قانوني نباشيم.وي ياد آوري مي کند: با توجه به محدوديت فعاليت مشاغل غيرضرور از شهروندان زنجاني درخواست مي شود، در صورت مشاهده تخلفات، موارد به را  سامانه 190 مرکز دريافت و پاسخگويي به شکايات مردمي بهداشت، سلامت محيط و کار اطلاع دهند که دست اندرکاران امر در اين خصوص اقدامات لازم  را انجام مي دهند.
فرماندار شهرستان زنجان  ادامه مي دهد: پايش ها بيانگر آن است که حدود 90 درصد مردم در سطح شهر به ويژه در هسته مرکزي شهر از ماسک استفاده مي کنند ولي همچنان برخي افراد نسبت به رعايت پروتکلهاي بهداشتي بي تفاوت هستند و متاسفانه همين تعداد کم منشاء گسترش بيماري و آسيب به ديگران مي شوند.  عسگري با بيان اينکه در شهرستان زنجان همچنان شاهد افزايش روند ابتلا به کرونا هستيم مي افزايد: طي چند هفته اخير ميزان مراجعات سرپايي به مراکز 16 ساعته، سه برابر شده است.  وي با بيان اينکه اولويت در مراکز بهداشتي و درماني نيز شناسايي بيشتر مبتلايان است، خاطرنشان مي کند: در اين راستا ميزان تست هاي تشخيصي افزايش قابل توجهي پيدا کرده است.  رييس اتاق اصناف زنجان نيز با اشاره به اينکه قبل از اجراي اين طرح جلسات متعددي با مديران پاژساژها، کسبه، اتحاديه ها و مجتمع هاي بزرگ برگزار شده است، ادامه مي دهد: در اين ارتباط گروههاي هدف نسبت به اجراي بهينه اين طرح توجيه شدند تا در اجراي آن مشکلي نداشته باشيم.
سيد محمود موسوي مي افزايد: طبق پيش بيني ها اصناف زنجاني با آغاز اجراي اين طرح همکاري رضايت بخشي داشته اند تا جايي که در مجموع 80 درصد اصناف بدون تحکم، نسبت به تعطيلي واحدهاي خود اقدام کردند که اين مهم در هسته مرکزي شهر بيش از اين رقم را شامل مي شود.وي اضافه مي کند: متاسفانه اين محدوديت ها در ديگر مناطق شهر به خصوص مناطق حاشيه اي آنگونه که بايد و شايد پررنگ نبود و بر اين مبنا گشت هاي بازرسي مشترک نسبت به بازديدها اقدام کرده اند که در صورت فعاليت واحدهاي صنفي مشاغل غيرضرور، مرحله اول اخطار شفاهي و سپس اخطار کتبي داده شده و در نهايت پلمب مي شوند.
اين مسؤول اظهار مي کند: بنابراين به دستور دادستاني در صورت تخطي واحدهاي صنفي غيرمشمول اين طرح در مدت 15روزه، برخورد قانوني انجام خواهد شد، تا جايي که حتي پس از اين مدت نيز امکان فعاليت نخواهند داشت و  فرآيندها بسيار سخت خواهد بود.
موسوي خاطرنشان مي کند: به اين مهم بايد توجه داشت فعاليت مشاغل غيرضرور خود عاملي در انتشار ويروس کرونا به سايرين محسوب مي شود و بر اين مبنا مشارکت فعالانه اين قشر و سايرين مي تواند چشم انداز بهتري  را در کاهش شيوع بيماري به دنبال داشته باشد.
وي يادآوري مي کند: با توجه به مشکلات اقتصادي کنوني اغلب اهالي کسبه و اصناف زنجاني در اجراي طرح پيشگام شده اند که اميدواريم اين مهم در روزهاي آينده نيز نمود بيشتري داشته باشد.
محدوديت‌هاي 2 هفته‌اي‌ کرونايي به معنا بازگشت به وضعيت خوب نيست
 رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان  نيز در اين ارتباط اظهار مي کند: اعمال محدوديت‌هاي کرونايي براي تبديل رنگ شهرهاي قرمز، زرد و نارنجي کرونا به سفيد است و مدت 2 هفته‌اي براي اين منظور کافي نيست، اما اين محدوديت‌ها و همکاري مردم در تحقق برنامه‌هاي ترسيم شده نقش اساسي دارد.
دکتر پرويز قزلباش با اشاره به وضعيت کرونايي استان خاطرنشان مي کند: هم اکنون درگير اوج گرفتن بيماري کوويد19 در موج سوم هستيم هر چند طي چند روز گذشته روند رشد بيماري با نوساناتي يک سير پايداري را طي مي کند اما اين مهم به معناي کاهش بيماري نيست.
 وي  اضافه مي کند: اقدامات انجام گرفته در راستاي محدوديت هاي جديد براي مناطق داراي وضعيت مختلف کرونايي اثرات خود را خواهد داشت و تجربه نيز نشان داده است اين محدوديت ها قرار گرفتن عموم مردم را معرض ويروس و ابتلا به اين بيماري کاهش مي دهد.
اين مسؤول تاکيد مي کند: اثر رواني محدوديت هاي کرونايي بسيار چشمگير است و از طرفي، جدي گرفتن بيماري و رعايت پروتکل ها در کاهش روند بيماري نيز بسيار اثر گذار خواهد بود.قزلباش با اشاره به نظارت‌هاي جدي در خصوص رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط اصناف استان ابراز اميدواري مي کند، با توجه به گستره وسيع مشاغل در استان، با همکاري بسيج استان و اصناف نظارت‌هاي موجود در اين بخش بيش از گذشته انجام شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي دانشگاه علوم پزشکي استان در زمان حاضر 645 بيمار کرونايي در بيمارستان هاي استان بستري هستند که از اين تعداد 45 مورد مثبت روز گذشته استان را شامل مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها