عصر آذربایجان

گزارش خبر

غبار وعده‌هاي پوچ بر پروژه بزرگراه تبريز- بازرگان

غبار وعده‌هاي پوچ بر پروژه بزرگراه تبريز- بازرگان

1400/05/03

گروه اقتصادي: بزرگراه تبريز - بازرگان يکي از پروژه‌هاي نيمه‌کاره در استان آذربايجان‌شرقي است که به‌دليل وداع با دولت تدبير و اميد بايد منتظر اتمام پروژه‌هاي اين‌چنين در دولت بعد باشيم.

 گروه اقتصادي: بزرگراه تبريز - بازرگان يکي از پروژه‌هاي نيمه‌کاره در استان آذربايجان‌شرقي است که به‌دليل وداع با دولت تدبير و اميد بايد منتظر اتمام پروژه‌هاي اين‌چنين در دولت بعد باشيم.
بزرگراه تبريز- بازرگان، يکي ديگر از پروژه‌هاي اتمام نيافته در استان آذربايجان شرقي است که سال‌ها است خاک خورده وعده‌هاي توخالي است و در حال حاضر با مشکلاتي نظير عدم اختصاص اعتبارات کافي، تهيه مصالح و سيمان دست و پنجه نرم مي‌کند.
اين آزادراه به عنوان بزرگراه آسيايي از اولين تعهدات دولت ايران بوده است که اگر اعتبارات به موقع تخصيص مي‌يافت، انتظاري چندين ساله براي اين پروژه رقم نمي‌خورد.
مسير بازرگان، مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر
در اين رابطه مدير کل راه و شهرسازي استان آذربايجان شرقي گفت: مسير بازرگان مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر با کشور ترکيه، اتحاديه اروپا و منطقه قفقاز است و سالانه بيش از 15 ميليون تن و قريب 10 ميليون نفر مسافر از طريق آن جابجا مي‌شود.
ابوالقاسم سلطاني افزود: طول کل آزادراه 254 کيلومتر است که 115 کيلومتر از آن در استان آذربايجان شرقي قرار گرفته و از کيلومتر صفر تا 13 از اين آزادراه به عنوان کمربندي غربي بهره برداري شده و تحت تأثير بار ترافيک است.
وي ادامه داد: از کيلومتر 13 تا 64 به طول 51 کيلومتر (قطعه 1 با مشارکت شرکت آباد راهان پارس در حال اجرا است و قطعه بعدي از کيلومتر 64 تا انتهاي پروژه در مرحله انتخاب سرمايه گذار بوده و به پيمان نرفته است.
پيشرفت فيزيکي قطعه 1
به گفته مدير کل راه و شهرسازي استان آذربايجان شرقي، پيشرفت فيزيکي قطعه 1 (کيلومتر 13 تا 64 18/46 درصد است که از کيلومتر 13 تا 46 به عنوان پروژه جهش توليد انتخاب شده و براي بهره برداري و افتتاح با پيشرفت فيزيکي 99/43 درصد در 2 فاز در حال اجرا است.
وي ادامه داد: از کيلومتر 12 تا 37 به طول 24 کيلومتر (يعني محل تلاقي آزاد راه با جاده صوفيان- شبستر) پيشرفت فيزيکي 56 درصد است که در اين محدوده خاک‌ريزي به اتمام رسيد، ابروها و پل‌هاي کوچک به اتمام رسيده و پل‌ها و تبادل‌هاي بزرگ در دست اقدام و تبادل 31 در حال اجراي ديوارها است.
سلطاني با اشاره به اينکه پل سينيخ چاي در مرحله اجراي دال (سقف) است، بيان کرد: پل راه آهن در مرحله اجراي کوله‌ها و ديوارهاي مياني مي‌باشد که تبادل 13 (محل اتصال آزاد راه با محور صوفيان – شبستر) در محدوده دانشگاه آزاد صوفيان مشکلات تملک دارد ولي امکان اتصال وجود دارد.
وي به وجود مصالح لازم براي توليد آسفالت تهيه و کارخانه آسفالت نصب شده تأکيد کرده و گفت: فاز دوم (از کيلومتر 37 تا 44)محل اتصال آزاد راه با بزرگراه صوفيان - مرند در محدوده شوردرق قسمت اعظم ترانشه و خاکريزي‌ها انجام شده و تبادل کيلومتر 22 در مرحله حفاري شمع‌ها مي‌باشد.
سلطاني افزود: بر اساس برآورد با فهرست بهاي سال 1395 بالغ بر 690 ميليارد تومان بر قطعه در دست احداث به طول 53 کيلومتر قرارداد مبادله شده است ولي با توجه به تعديل‌هاي متعلقه و نيز افزايش هزينه‌ها به خصوص تملک اراضي اعتبار 40 ميليارد توماني براي هر کيلومتر پيش بيني مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه اجراي کل 64 کيلومتر به بودجه‌اي حدود 4700 ميليارد تومان نياز دارد گفت: به دليل کسري منابع مالي قسمت مهم‌تر پروژه به طول 35 کيلومتر تحت عنوان پروژه جهش توليد در دو فاز مورد توجه قرار گرفته است که پتانسيل اتمام تا پايان سال جاري را دارد که براي سال اول آن به 950 ميليارد تومان نياز است که 250 ميليارد تومان آن تاکنون تأمين شده است.
بهره برداري از پروژه در صورت تأمين منابع مالي از سوي دولت
مدير کل راه و شهرسازي استان آذربايجان شرقي بيان کرد: در صورتي که دولت، منابع مالي سهم خود را به ميزان ??? ميليارد تومان تأمين کند امکان بهره برداري تا پايان سال جاري را دارد.سلطاني ادامه داد: مشخصات فني آزاد راهي موجب کاهش تصادفات و افزايش سرعت و راحتي مسافرين خواهد شد؛ هم‌چنين بهره برداري از اين قطعه با توجه به جذب قسمت بزرگي از ترافيک مسير موجود تبريز- مرند موجب افزايش ايمني در اين مسير خواهد شد.
عدم تخصيص اعتبار و تهيه سيمان
وي عمده مشکلات موجود در بزرگراه تبريز- بازرگان را مربوط به مسائل اعتباري برشمرده و گفت: همچنين جهت تهيه مصالح با مشکل معادن روبرو است و در تهيه سيمان نيز مشکل وجود دارد که در بخشي از مسير با اراضي اوقاف و منابع طبيعي مشکل وجود دارد.
کمترين رشد در بزرگراه تبريز- بازرگان
در اين رابطه نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: متأسفانه بزرگراه تبريز- بازرگان با کم‌ترين رشد مواجه است و قرار بر اين بود که با سرمايه گذار بخش خصوصي، اين پروژه اتمام يابد که عملي نشد.حجت الاسلام سيد محمدرضا مير تاج‌الديني ادامه داد: در حال حاضر تنها پيشرفت موجود در اين پروژه، حدود 7 درصد و در محدوده تبريز- صوفيان و صوفيان - مرند است.
وي تمام مسير آزادراه تبريز- مرند- بازرگان را 254 کيلومتر خوانده و افزود: هدف اين پروژه حمل و نقل سريع و اتصال به اروپا و هم‌چنين تکميل کريدورهاي آزادراهي کشوري است تا از طريق جمهوري آذربايجان و ترکيه به اروپا متصل شود.
مير تاج‌الديني گفت: در حال حاضر تکميل اين پروژه به صورت جدي تا سال 1407 زمان بر خواهد بود و قطعه اول اين پروژه از تبريز به صوفيان، قطعه دوم از صوفيان به مرند و در نهايت از مرند تا بازرگان است.نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: برآورد اوليه اين پروژه، بيش از 6 هزار ميليارد تومان است که تاکنون پيشرفت عملياتي در اين پروژه، 7 درصد است که تنها قطعه اول تا شهر مرند شروع شود.
عدم تخصيص اعتبار و موفقيت در جذب سرمايه گذار
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، وي گفت: علت ناتمام ماندن اين پروژه عدم تخصيص اعتبار و عدم موفقيت در جلب سرمايه گذار بوده است که تا زماني که اعتبار در ميان نباشد، مشکلاتي از جمله کمبود سيمان در اين پروژه نيز رفع نخواهد شد.
مير تاج‌الديني اتمام اين پروژه را مشروط بر وجود سرمايه گذار بخش خصوصي و پشتيباني دولت دانسته و افزود: در اوايل شروع به کار اين پروژه قرار بر اين بود که 60 درصد هزينه‌ها متعلق به بخش خصوصي و 40 درصد نيز متعلق به دولت باشد، اما در حال حاضر راضي به تقبل 50 درصدي هزينه‌ها از سوي دولت و بخش خصوصي شده‌اند که بايد پيگيري‌هاي لازم در رابطه با روند عملياتي اين پروژه در روزهاي آتي انجام بگيرد.
بزرگراه تبريز- بازرگان يکي از ابرپروژه‌هاي استان آذربايجان شرقي است که در حال حاضر با مشکلاتي نظير عدم تأمين مصالح، سيمان و از همه مهم‌تر عدم تخصيص اعتبارات کافي روبرو شده است؛ پروژه‌اي که حالا نيازمند توجه دولت براي اتمام آن است که البته به دليل وداع با دولت تدبير و اميد و پايان عمر رياست جمهوري جناب روحاني، بايد منتظر اتمام پروژه‌هاي اين دولت در دولت بعد باشيم و به همين دليل بسياري از شهروندان منتظر رخ دادن چنين اتفاقي هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها